Butikksvindlet nordmann trekker anmeldelse etter tre års venting

For over tre år siden anmeldte Norvald Erlandsen at han ble svindlet for over 90 000 kroner i en butikk på Gran Canaria. Nå er anmeldelsen trukket tilbake.

Norvald Erlandsen fra Egersund er skuffet over det spanske rettssystemet. Foto: Canariajournalen

Av: Redaksjonen Redaksjonen@canariajournalen.no

Canariajournalen har fulgt saken fra starten av.

Erlandsen ble rundlurt av durkdrevne svindlere under kjøp av nettbrett i en butikk i Puerto Rico sørvest på Gran Canaria.

En utenlandsk mann ble identifisert, arrestert og fremstilt for en dommer, i en såkalt hurtigrettsak i Maspalomas få dager etter at anmeldelsen ble levert.

Der ble det bestemt at etterforskningen skulle fortsette og ny rettssak berammes.

Senere har advokatene fortalt Erlandsen at utfallet av rettssaken er høyst usikker, og at svindlerne uansett mangler midler til å betale ham tilbake.

I tillegg måtte nordmannen ha betalt for prokurator for at saken skal tas videre. Dette ville kommet i tillegg til utleggene han allerede har hatt på cirka 1200 euro til advokater og tolk.

Derfor har han valgt å trekke tilbake anmeldelsen.

Erlandsens norske, og hans spanske advokat hadde et møte om saken i november 2018.

- Det som kom fram av møtet var ikke veldig oppløftende. Det viser seg at disse svindlerne ikke har midler til å gjøre opp for seg om de blir dømt til å betale tilbake, sier Erlandsen til Canariajournalen.

De ble likevel enige om å la saken gå sin gang siden det ikke kostet noe ekstra.

I september 2019 kom en kjennelse om at at det ikke var noe straffbart forhold. Denne ble anket av advokaten.

I slutten av desember fikk Erlandsen vite at det måtte skaffes en prokurator for å føre saken videre. 

- Siden vi ikke hadde noen forhåpninger om å få penger tilbake, har vi kommet til at vi trekker saken. Da unngår vi mer byråkrati og mer utgifter.

Nordmannen har ikke mye positivt å si om det spanske rettssystemet etter denne opplevelsen.

- Det kan virke som om det spanske rettsvesenet verner om sine egne, - lovbrytere eller ikke. Systemet virker også veldig tregt, sier Erlandsen til Canariajournalen.

Har tapt over 50 000 kroner

Erlandsen forteller at han fikk dekket beløpet som ble belastet kredittkortet og verdien av nettbrettet,  pluss renter, fra kredittkortselskaper, hvilket er drøyt 50 000 kroner.

Resten, over 40 000, ble belastet et debetkort, og banken nekter å erstatte dette. I tillegg kommer utleggene til advokater og tolk.

Svindelen skjedde i november 2016, og nordmannen hadde returnert til Norge da han oppdaget at han var blitt rundlurt.

Han reiste tilbake til Gran Canaria for å anmelde forholdet til Guardia Civil i januar 2017.

Svindelen ble gjennomført med en metode som er finpusset gjennom flere tiår i slike svindelbutikker:

Ofrene, utelukkende utenlandske turister, blir tilbudt et elektronikkprodukt til en svært lav pris.

I betalingsprosessen, som ofte skjer i to trinn under påskudd om at produktet må klargjøres, blir betalingskortet belastet flere ganger, med alt for høye beløp, mens kjøperen blir kraftig distrahert.

Selve svindelen skjer som regel når produktet hentes etter klargjøringen og et mindre beløp skal belastes kortet. 

Hentetidspunktet er nesten uten unntak rett før kjøperen skal returnere til hjemlandet. Dette reduserer risikoen for at svindlerne blir tatt.

Svært få tar seg bryet og kostnadene med å reise tilbake for å anmelde svindelen.

Personlig fremmøte hos politiet på Gran Canaria er det enste alternativet som finnes for å anmelde slike saker. Ingen ting annet fører til at etterforskning blir igangsatt, etter det Canariajournalen kjenner til.

Etter flere politiaksjoner med en rekke arrestasjoner de siste tre årene i Puerto Rico og Puerto de Mogan, har Canariajournalen registrert at flere av de notoriske svindelbutikkene er erstattet av annen virksomhet.

Støtt Canariajournalen

Vi har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og dermed gratis tilgjengelig for alle.

Driften finansieres med annonseinntekter, uten noen form for annen støtte.

Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre på denne måten:

Bli frivillig, personlig sponsor, Vipps fra norsk mobil eller Swish fra svensk mobil en valgfri slant med penger:  

Vipps: 95 74 94 69.

Swish: 070 2314 263.

Kontakt oss på redaksjonen@canariajournalen.no for opplysninger om andre betalingsalternativer.

Pengene går til produksjon og innkjøp av redaksjonelt innhold, samt forbedringer.

På forhånd takk for din støtte!

Tags