Erlandsen-svindelen: – Første kjente tilfelle der politiet har grepet inn

Forbruker Europa mottar jevnlig saker hvor forbrukere har blitt svindlet i fotobutikker og lignende på for eksempel Gran Canaria, men kjenner ikke til noen tidligere saker der politiet har grepet inn før Norvald Erlandsen gikk til anmeldelse på Gran Canaria forrige uke.

Ragnar Wiik, redaktør i Forbruker Europa, gleder seg over at politiet endelig tar tak i butikksvindel på Gran Canaria. Foto: Forbrukerrådet

Canariajournalen skrev i går om Norvald Erlandsen fra Egersund, som ble svindlet for over 100.000 kroner da han kjøpte nettbrett i en butikk på Gran Canaria under et ferieopphold.

Erlandsen dro tilbake til Gran Canaria i forrige uke og anmeldte saken, med det resultat at en mistenkt er pågrepet og politiet har startet en større etterforskning.

– Gledelig nyhet

– Denne aktiviteten har åpenbart foregått i lang tid uten at vi kjenner til tilfeller hvor politiet har grepet inn. Det er derfor gledelig at dette nå skjer da virksomheten som beskrevet er åpenbart svindelaktig og må anses som kriminell aktivitet, sier Ragnar Wiik, redaktør i Forbruker Europa.

Han viser til at det benyttes utspekulerte metoder for å få forbrukerne til å kjøpe flere tilleggsprodukter og benytte ett eller flere betalingskort flere ganger.

– I noen tilfeller har selgerne fortalt at transaksjonen ikke har gått igjennom, og at den må gjøres en gang til, noe som medfører en dobbeltbelastning, sier han til Canariajournalen.

Wiik understreker at butikkene ofte selger varer som ikke nødvendigvis har høy kvalitet, og dels ukjente merker sammenlignet det Vesteuropeiske markedet for forbrukerelektronikk.

Kan få hjelp utenom politi

Selv om politiet ikke griper inn, fins det håp for de som er utsatt for svindel. Wiik forteller om ett tilfelle der et ektepar tok taxi til hotellet for å hente flere betalingskort, og ble belastet for totalt 100.000 kroner fra en butikk.

– Gjennom samarbeid med vårt søsterkontor i Spania fikk ekteparet refundert 50.000 kroner av dette.

Siden det benyttes betalingskort, er det viktig at kortholder snarest mulig reklamerer til sin bank eller kortselskap, understreker han. Det er angivelig gode muligheter for å få refundert transaksjoner foretatt med kredittkort i henhold til Finansavtalelovens paragraf 54 b, som også gjelder ved ugyldige transaksjoner og svindel.

Kortselskapet har da plikt til å refundere kortholder gjennom en chargeback-prosedyre i betalingssystemet.

Har du benyttet debetkort, har du også gode rettigheter. Et ordinært visakort er å anse som kredittkort ved bruk på nettet eller i utlandet.

– Finansklagenemnda har i en avgjørelse tilkjent en kortholder erstatning for uautoriserte trekk av dennes kort i en elektronikkbutikk på Gran Canaria. Dette betyr at selv om man benytter et debetkort, så vil en transaksjon kunne anses som ikke-autorisert av kortholder når denne blir forvirret og lurt til å foreta trekk som beskrevet, sier Wiik.

Har arrestert folk tidligere

Guardia Civil på Gran Canaria har informert Canariajournalen om at de faktisk har grepet inn og arrestert mistenkte butikksvindlere på Gran Canaria tidligere:

I 2013 skal det ha vært to tilfeller der en nordmann og en finne anmeldte svindel og saken ble "tilfredsstillende løst", som de sier, uten å spesifisere nærmere hva det innebærer.

Året etter skal det ha kommet inn fire anmeldelser som også skal ha ført til en løsning gjennom pågripelser-

Tags