Dette er de vanligste svindeloppleggene på Kanariøyene

- Det er enkelt å gjøre dumme avtaler på Kanariøyene, sier Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa, til Nettavisen.

Timeshare er på klagetoppen hos Forbruker Europa. Timeshare-selskapet Anfi del Mar (bildet) har mange rettssaker om ulovlige kontrakter gående mot seg for tiden der norske kunder vil ha tilbake pengene sine. Mange er misfornøyde med at Anfi gir dårlige tilbud for tilbakekjøp. Foto: Hugo Ryvik

Av: Margrete Sveinsdatter Rydjord/Nettavisen og Hugo Ryvik hugo.ryvik@canariajournalen.no

Wiik forteller at det finnes fire hovedtendenser for hvordan nordmenn opplever at de blir lurt på Kanariøyene.

1. Timeshare

– Timeshare på Gran Canaria er det vanligste, sier Wiik til Nettavisen.

Canariajournalen og Nettavisen har tidligere skrevet om nordmenn som føler seg lurt av timeshare-selskaper.

Ofte dreier det seg om uenighet om tilbakesalg av timeshareandeler.

Ifølge Wiik har antallet henvendelser fra nordmenn som føler seg lurt av timeshare-feller økt. Årsaken er at spanske domstoler har gitt klagere medhold i flere saker, og at det nå er lettere å få timeshare-avtaler ugyldiggjort, tror han.

2. Elektronikk

Mange nordmenn sier at de har blitt utsatt for svindel i butikker som selger elektronikk. En tidligere svindler avslørte på søndag  svindeltriksene for  Canariajournalen.

- I 2014 ble et par som var på ferie på Gran Canaria bedt om å taste inn pin-koden flere ganger og på flere kort. Det endte med at de betalte 150 000 kroner. Det er en kjent metode at man blir manipulert til å taste inn pinkoden flere ganger eller at beløpet får en null for mye bak, forteller Wiik til Nettavisen.

Wiik viser til at du kan klage til Finansklagenemda  hvis du er blitt lurt. I tillegg kan du ha rett på å få pengene tilbake, selv om du har tastet inn pinkoden selv.

- Dersom man i tilstrekkelig grad har blitt manipulert til å taste inn pinkoden, så kan man få kjøpet kansellert.

3. Leiebil

I leiebilmarkedet er svindel også utbredt. Krav om tilleggsforsikringer eller dekking av drivstoff er blant de vanligste metodene. 

- Leiebilselskapene lager smarte avtaler, slik at du betaler for mer drivstoff enn du har brukt. Eller så kan det skje at du får beskjed om at det er skader på bilen, så selskapet enten tar ut penger fra kontoen din eller sender et krav om at du må betale, sier Wiik til Nettavisen.

Canariajournalen fortalte i 2011 historien om en leser som fikk en mye høyere regning på leiebilen sin enn det han var forespeilet.

4. Ferieleiligheter

Det siste av de mest utbredte svindlene gjelder ferieleiligheter.

- Det er tilfeller der privatpersoner leier ut leiligheter og lager en fiktiv annonse. Vi får en del henvendelser om dette, forteller Wiik.

Canariajournalen skrev i 2014 om en norsk kvinne som svindlet andre nordmenn med utleieboliger på Gran Canaria.

2100 klager i 2015

Forbruker Europa fikk totalt 2100 klager og henvendelser i 2015, og antallet er økende.

Wiik tror dette skyldes at nettverket er mer kjent for folk enn tidligere. Samtidig sier han at mange nordmenn nok ikke vet hvordan de bør betale.

- Det som er kritisk er hvordan man har betalt. Om du har brukt et debet-kort eller kredittkort, har du god beskyttelse og det er mye tryggere enn bankoverførsel.

– Angrerettloven gjelder og man kan fremme krav og kreve reklamasjon mot kortselskapet, sier han.

- Hvis du betaler fra bankkontoen din, har du normalt ingen rettigheter overfor banken. Og om du betaler kontant, er det ingen reklamasjonsrett.

- Bruk kort. Pass alltid på at du ikke betaler for mer enn du skal og at sikkerheten er ivaretatt.

Vær på vakt på restauranter

Wiik forteller at du også bør være på vakt på restauranter

- På restauranter tar de kanskje med seg kortet ditt når du skal betale. Da har du gitt fra deg kortet ditt, og i teorien kan noen gjøre hva de vil med det. Du bør ha full kontroll over kortet ditt til enhver tid. Ta på deg brillene, rett deg opp og ha fullt fokus når du skal betale, understreker Wiik.

Tags