Høysesong for svindlere på Kanariøyene – nordmann fralurt 54.000 kroner

Julen er ikke bare høytid med familie og venner ved juletreet, på Kanariøyene er førjul og jul også høysesong for svindlere som vil lure turister. Her er historien om hvordan en nordmann ble fralurt 54.000 kroner.

Bankutskriftene som viser beløpene som ble reservert for kjøpene til den rundlurte nordmannen (øverst) og et rabattkort til butikkene ved stranden i Puerto Rico som han fikk før han inngikk handelen.

Canariajournalen har skrevet en rekke artikler om svindelopplegg i butikker sørvest på Gran Canaria.

Når vi nå velger å skrive enda en sak om temaet, er det både fordi svindlerne er spesielt aktive på denne tiden av året, fordi beløpene er høyere enn tidligere, og fordi de to siste svindelsakene vi har fått henvendelser om inneholder en ny faktor som ikke har vært der før:

Salg av IKT-tjenester og programvarelisenser til produktene.

Sørlending rundlurt i Puerto Rico

Den 72 år gamle nordmannen fra Sørlandet som vi nå forteller historien til, og som ønsker å være anonym, forteller at han ble rundlurt i slutten av november i en butikk som ligger ved stranden i turistbyen Puerto Rico, like ved en rundkjøring.

Dette er samme butikk som var involvert i den antatte svindelen som vi omtalte i forrige artikkel.

72-åringen ble praiet av en mann som sto utenfor en butikk med suvenirer, klær og elektronikk, som begynte å snakke om sin kjennskap til restauranter i Norge. Snart dukket det opp en annen mann som tilbød halv pris på et Samsung Galaxy S2 9,7" nettbrett.

Nordmannen avslo.                                                                        

Fikk rabattkort

Da han gikk, ble han tildelt et rabattkort der det står at han skulle få 50 prosent rabatt i flere butikker på rad i samme gate. På forsiden er kortet merket Diamond Bazar, på baksiden Jai Sai Ram Souvenir. På butikkens skilt står det angivelig Golden Bazar.

Nordmannen hadde et nettbrett som ikke fungerte slik han ønsket, så han sjekket informasjon om brettet han ble tilbudt i butikken på internett, og fant tilbudet interessant. Neste formiddag gikk han til butikken og kikket nærmere på brettet, som han syns så ekte og ok ut.

Selgeren forlangte 69 euro. Etter litt pruting, ble de enige om 65 euro. Beløpet ble betalt med kontanter fordi nordmannen ikke ønsket å bruke kort.

"Lisens" til 30 euro per måned

Diverse papirer ble fylt ut, og først da, etter at brettet var betalt, fortalte selgeren at det var en tidsbegrensning på gratis bruk i Norge av programmene som var installert i brettet. Etter gratisperioden ville aktuell "lisens" koste 30 euro per måned.

 Denne lisensen måtte betales med kort.

– Jeg sa meget bestemt at en slik lisensordning ville jeg ikke ha, og at jeg derfor ikke ville ha brettet, men jeg ville heve kjøpet og ha pengene tilbake. Men det kunne jeg ikke få! Kjøpt var kjøpt! forteller sørlendingen.

Han skal ikke ha fått noen informasjon om slike kjøpsbetingelser før på dette tidspunkt i handelen. Det skal han ha gitt uttrykk for, men uten å komme noen vei med det.

Ny mann på banen

I diskusjonens løp dukket en ny selger opp, som nordmannen beskriver som "røslig", og overtok forhandlingene.

Sørlendingen argumenterte videre med den nye selgeren for å få hevet kjøpet av Samsung-brettet, men fremdeles uten å lykkes.

- Axus-brett bedre enn Samsung-brettet

Den nye selgeren hentet i stedet fram et nettbrett merket Android Movie Tab S6, AXUS systems, Android, Newest Advanced Version. Selgeren opplyste angivelig at Axus er et selskap innen Asus-gruppen, et kjent merkenavn innen datautstyr.

– Han fortalte blant annet at brettet var kommet i salg først i 2016, og det hadde nyeste teknologi. Hvis vi sier at Samsung-brettet er en Fiat, så er dette Android-brettet en Mercedes, sa han.

Brettet skulle leveres ferdig til bruk med norsk språk og en rekke programmer, inkludert antivirus, for en totalpris på 220 euro. Det skulle også følge med et gratis et kombinert tastatur og deksel.

Godtok tilbudet

Nordmannen vurderte dette som OK, og godtok tilbudet.

Mellomlegget i tillegg til de 65 Euro i kontanter som var betalt for Samsung-brettet, 155 euro, ble betalt med et Visa debetkort fordi han ikke hadde nok kontanter med seg. 

Han fikk kvitteringen fra kortterminalen, der det står 155 euro.

Håndskrevne salgsdokumenter

Selgeren fylte ifølge sørlendingen ut en nummerert kvittering (faktura) for hånd, hvor det ble oppført typen nettbrett, tastaturet/coveret, og beløpene som var betalt kontant og med Visa.

I tillegg skal han ha fylt ut et dokument der nordmannen tror det sto "factura proforma". Her skal det også ha blitt notert at tastatur/cover skulle følge med.

Nordmannen skrev så, så vidt han husker, på sitt navn, adresse, mobiltelefonnummer, hotell og romnummer. Selgeren skal ha notert videre på samme dokument at språket på nettbrettet skulle endres til norsk, og at det skulle leveres med alle aktuelle applikasjoner, inkludert antivirusprogram.

Levering rett før hjemreisen

Han opplyste angivelig at klargjøringen ikke kunne gjøres i butikken – brettet måtte leveres til en tekniker et annet sted.

Han skal ha kommet til at nettbrettet kunne hentes fredag klokken 16.30. Nordmannen hadde på forhånd opplyst at han returnerte til Norge lørdag morgen.

– I ettertid er det lett å se at hentetidspunktet var tilpasset for å redusere kundens mulighet for å avverge kortsvindelen i tide, sier nordmannen.

Skulle få garanti og service på Elkjøp i Norge

Selgeren skal ha fortalt at garanti og eventuell service i Norge skulle bli ivaretatt gjennom en avtale med Elkjøp eller Expert – kunden kunne velge hvilken.

Nordmannen valgte Elkjøp, hvilket ble noterte på dokumentet, og skal ha fortalt at nødvendig informasjon ville bli sendt til Elkjøp i Norge. 

Måtte legge frem pass

Han fikk med seg de to utfylte dokumentene med beskjed om å ta disse med når han skulle hente brettet. Han måtte også ha med identifikasjonsbevis i form av førerkort eller pass, angivelig på grunn av registrering av forsikring/garanti og taxfri-dokumenter til tollvesenet.

Fredag ettermiddag var sørlendingen i nærheten av butikken en time før avtalt tid, leverte de to dokumentene han hadde fått beskjed om å ta med, og spurte om nettbrettet var klargjort. Dette skal ha blitt bekreftet av selgeren.

Originalesken med brettet ble hentet frem, og selgeren skal ha vist at det fulgte med lader og diverse kabler. Han skal ha startet også opp brettet og vist at det nå var norsk tekst på alle applikasjoner.

Uriktig informasjon om minnekapasitet

Antivirusprogrammet var imidlertid ikke installert, men det skulle gjøres med en gang. En ny selger dukket opp og en minnebrikke av typen microSD ble satt inn i brettet. Installasjonen av antivirusprogrammet ble så angivelig gjort fra en "dings" som ble plugget inn i USB-porten.

Installasjonen ble imidlertid avbrutt, ifølge selgeren fordi det ikke var nok ledig minne i brettet, forteller nordmannen. Selgeren skal ha skyldt på at for mye av minnet var gått med til omprogrammering av brettet til norsk.

Kjøperen ble ifølge ham selv fortalt at internminnet kun var på én gigabyte.

Ville heve kjøpet

– Jeg bemerket meget bestemt at jeg tidligere hadde fått opplyst at minnet var på 16 gigabyte, og at ingen hadde informert om dette problemet tidligere. Jeg sa videre at jeg derfor ikke ville ha brettet, men ville heve kjøpet og ha pengene tilbake.

Selgeren ble da også ganske bestemt, ifølge nordmannen, og tilkalte den forrige selgeren og refset ham for å ha gjort feil, noe den andre selgeren skal ha beklaget før han forsvant igjen.

– I ettertid skjønner jeg jo at denne "episoden" var en del av hele opplegget og "spillet" i svindelen. Men det var fortsatt ikke mulig å få hevet kjøpet. 

Problemene fortsatte

Selgeren sa nå angivelig at det ikke gikk an å sette inn minnebrikke i brettet for å øke minnekapasiteten, fordi brettet kun har én port for minnebrikke, og brikken som var nødvendig for å få blant annet antivirus-programmet til å fungere okkuperte kortplassen.

 Han skal ha presisert at hvis en annen microSD-brikke ble satt inn, så ville porten bli permanent "blokkert".

– Jeg sa da meget bestemt igjen at jeg ikke ville ha nettbrettet fordi hele kjøpet bygget på feil opplysninger og uakseptable betingelser. Han beklaget dette veldig og ba meget om unnskyldning for ubeleilighetene, men han skulle nå ordne opp i dette for meg.

Selgeren ble morsk

I den videre samtalen skal nordmannen ha sagt noe om at han håpet at det ikke var noe juks, noe som skal ha fått selgeren til å bli tydelig overrasket, sett ham inn i øynene og spurte morskt om nordmannen virkelig trodde at han og hans folk drev med slikt.

– Jeg følte da situasjonen temmelig ubehagelig, og vurderte det slik at jeg måtte forsøke å roe den ned igjen.

Wi-Fi-abonnement "via satellitt" 

 Selgeren skal nå ha sagt at kjøperen kunne få et "abonnement" med Wi-Fi (trådløst nettverk) via satellitt og med lagring "i skyen" opptil 128 gigabyte. Det ville da være Wi-Fi-tilgang på både nettbrett og mobil-telefon hvor som helst han befant seg, og med god minnekapasitet på nettbrettet.

"Abonnementet" var angivelig gratis de første seks månedene, deretter ville det koste ti euro per måned hvis han fortsatt ville ha det.

Dette skal han ha blitt fortalt var en helt ny løsning fra Google. En sms med passord skulle bli sendt fra Google slik at han kunne logge seg på.

2.989 euro i sikkerhet

Abonnementet måtte imidlertid registreres på kredittkortet slik at det etter gratisperioden kunne belastes hver måned hvis han fortsette abonnementet. På grunn av abonnementet måtte leverandøren, Google, ha en sikkerhet for et beløp på 2.989 euro, skal selgeren ha sagt.

– Jeg tror beløpet var i euro, men i "kampens hete" kan jeg ha oppfattet det som norske kroner, da selgeren i løpet av samtalen brukte euro og kroner om hverandre. I ettertid skjønner jeg jo hensikten med det!

Beløpet måtte angivelig reserveres på kredittkortet, og ville være "blokkert i 48 timer ". Kredittkortet ble satt i terminalen, og nordmannen tastet inn pin-koden, som han hevder at han var nøye med å skjule.

– I ettertid erindrer jeg at det ikke vistes noe beløp på bankterminalens display, det var vel koblet ut eller tildekket, og jeg fikk ingen utskrift eller kvittering fra bankterminalen, men det tenkte jeg ikke på i den etter hvert ganske stressede og pressede situasjonen.

Tok kopi av passet

Angivelig av hensyn til nødvendige opplysninger til tollvesenet og service/garanti, måtte selgeren angivelig ha kopi av nordmannens pass, og kontrollere og registrere visa debet-kortet, som nordmannen hadde betalt en del av kjøpesummen med tidligere. Samme rutine skal ha blitt fulgt som med kredittkortet.

– Selgeren viste i denne forbindelse fram igjen den bankterminalen han nettopp hadde brukt, og han pekte på en Google-logo på terminalen og sa noe som gikk ut på at denne terminalen hadde han fått fra Google for å bruke til å registrere betalingskortene på, så dette kunne jeg være trygg på.

Angående tollvesenet og taxfri kjøp, skal selgeren ha opplyst at alle aktuelle opplysninger ville bli sendt til tollen på data, det behøvde nordmann ikke tenke på.

– Jeg stusset over dette, men tenkte vel at jeg kanskje ikke var helt oppdatert. 

Fikk med videokamera og strandbag

Den første selgeren skal så ha pakket brettet og tilbehør i originalesken.

Som en unnskyldning og kompensasjon for den feilinformasjonen og kundebehandlingen nordmannen opplevde, skal selgeren ha levert med et videokamera av merket "Yashica Europe UHD X-40".

I tillegg fikk han en strandbag med til sin kone, som hadde ventet et annet sted mens prosessen pågikk.

Ør og sliten, glemte kvitteringer

– Jeg var temmelig ør og sliten etter de over to timene med skiftende selgere, som alle hadde som oppgave å snakke mest mulig og servere masse informasjon, noe sant, men mest bløff, viste det seg senere, for derved å forvirre, presse og stresse kunden.

– Da jeg forlot butikken, husket jeg i farten ikke på å få med meg de dokumentene jeg tidligere hadde fått på onsdag da jeg kjøpte brettet, men levert tilbake nå, det vil si faktura og proforma faktura, og heller ingen andre dokumenter.

Nordmannen har nå kun en kvittering fra bankterminalen på de 155 euroene han hadde betalt med Visa debetkort da han kjøpte nettbrettet på onsdagen.

– Dette ser jeg nå at var nok også en viktig del av svindlernes opplegg.

27.699 euro reservert fra kontoen

Tidlig lørdag morgen sjekket sørlendingen bankkontoen.

– Til min store forskrekkelse at det på mitt Visa debetkort reservert 27.699 norske kroner til Diamond Bazr, hvilket omtrent tilsvarer 2.989 euro, det beløpet som selgeren hadde opplyst, men som på det aktuelle tidspunktet og gjeldende situasjon ikke ble tilstrekkelig klart for meg hvilken valuta det var snakk om.

Han hadde da ikke tid og mulighet for å få gjort noe med saken før han kom hjem til Norge lørdag kveld, men ba likevel hotellet om hjelp til å finne å finne telefonnummer, adresse, e-post til butikken. Dette fant de ikke.

– Jeg ville gjerne ha disse opplysningene for blant annet å etterlyse og få tilsendt diverse kjøpsdokumenter. Jeg var nå også blitt ganske skeptisk til handelen og nervøs for utfallet.

26.108 euro reservert fra kredittkortet

Nordmannen hadde ikke mobiltilgang til kredittkortkontoen, og fikk dermed ikke sjekket den før han kom hjem om kvelden den 26. november.

Han kunne da konstatere at det var reservert 26.108 kroner til Diamond Bazr, et beløp som tilsvarer cirka 2.819 euro.

Han sperret umiddelbart begge kortene.

Ingenting fra Google

Den utlovede sms-en fra Google om Wi-Fi-abonnementet via satellitt har han ikke sett noe til, sier han.

Nettbrettet er testet, og det virker, også med en annen minnebrikke enn den som det ble levert med. Kvaliteten er han derimot temmelig tvilende til.

Sørlendingen bemerker at informasjonen han fikk muntlig om nettbrettets lave minnekapasitet var feil. Ifølge esken er det 16 gigabyte innebygd minne, og mulig å utvide med 64 med microSD.

Brettet har et slikt 64 Gb-minne innmontert, og sørlendingen har funnet en mappe i kortet med navnet på et kinesisk antivirusprogram, "Gihoo security", men alle disse mappene er ifølge mannen totalt uten innhold.

5.864 euro for ingen ting

– Når jeg ser bort fra det jeg egentlig betalte for selve nettbrettet, 220 euro, må jeg bare konstatere at butikken har trukket meg for til sammen 5.864 euro for varer og tjenester jeg ikke har mottatt.

På terminalkvitteringen for nettbrettkjøpet står det for øvrig Golden Bazar, men ingen informasjon om adresse, telefon, e-post eller bedriftens registreringsnummer.

Henlagt av politiet

Saken er anmeldt til norsk politi på mannens hjemsted. Han fikk først svar om at "forholdet er henlagt fordi det ikke er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold".

Da han ikke uten videre fant å kunne godta denne begrunnelsen, ba han om en nærmere utdyping, og fikk i dag et brev hvor det står:

 "Det anmeldte forhold har funnet sted i Spania. Begrunnelsen for henleggelsen er at politiet ikke har juridisk myndighet i Spania."

– Jeg skjønner nok det, men det må jo likevel være lov å komme med et hjertesukk og stille spørsmålet: 
Hva er da vitsen med å gjøre som man har fått beskjed om av både norsk politi og av bank, nemlig anmelde saken til norsk politi?

Utfallet av bankens behandling av de to reklamerte korttransaksjonene kjenner han foreløpig ikke til.

Ving styrker advarslene

Nordmannen har også informert reiseselskapet Ving om saken, og har fått dette til svar:

"Ønsker å gi deg en tilbakemelding på hvilke tiltak vi har gjort etter din henvendelse.
 Informasjon om tyveri osv. har vi alltid informert om i Ving permen som ligger i resepsjonen, men ser at vi også ønsker å informere våre kunder før avreise.

Alle våre kunder kommer nå til å få tilsendt en link/reisemåls guide før avreise slik at man kan lese om alle tips, advarsler og informasjon som er bra å vite før man reiser til utlandet.

Vi kommer til å legge til følgende informasjon, som vil bli oversatt til norsk:

Undgå att bli lurad.

På Gran Canaria är det billigt att köpa elektronik, exempelvis video- och digitalkameror, mobiltelefoner, Padder och dataspel. Vi vill dock ge en villkorslös varning. Många av de ställen som handlar med elektronik är inte överdrivet ärliga, och när du kommer hem upptäcker du att du har fått något annat än det du trodde att du köpt. Det har förekommit att folk har kommit hem med en påse sten. Det finns två saker du kan göra:
 
 Innan du köper: Ta kontakt med din researrangör så kan de rekommendera den bästa butiken för just det du söker. De butiker som researrangören samarbetar med är ärliga och berättar utan omsvep om de olika typer av garantier du kan teckna. 

Efter köpet: Om du har blivit lurad, gå tillbaka till butiken. För att du skall kunna ta ärendet vidare krävs det ofta att du kontaktat butiken och försökt göra en anmälan på plats. Du skall fråga efter deras reklamationsbok "libro de reclamaciones".

Kontakta även din bank direkt för att spärra ditt kort. Kontakta organisationen OMIC, som är en konsumentorganisation med uppgift att hjälpa de som blivit lurade vid köp. Om du inte kan spanska bör du ha med en dig tolk."

IT-ekspertens kommentarer om varene

Canariajournalen har presentert de tekniske spesifikasjonene på utstyr og tjenester og påstandene som selgerne skal ha kommet med for Johannes Skartland, IT-ekspert som til daglig som jobber med datasikkerhet.

Skartland peker på at et ekte Samsung Galaxy Tab S2 9.7, som nordmannen opprinnelig kjøpte, ville være et skikkelig varp til den prisen, 65 euro.

– I alle fall om han hadde sluppet unna det "lisensabonnementet" de kom slengende med etter at selve enheten var betalt. Og var Samsung-brettet falskt, hadde 65 euro vært lettere å svelge enn en større svindel der de har kortdetaljene, pinkode og andre personalia, sier han.

Billigprodukt fra Kina

Ut ifra beskrivelsen av Axus-brettet mener Skartland at det trolig er snakk om billigvare fra Kina, og definitivt ikke ett Asus-produkt. Nettbrett i Asus-gruppen er enten merket med Asus eller Google Nexus.

– Det å kalle Samsung Tab S2 9.7 en Fiat og Axus-brettet en Mercedes blir feil, med mindre det er en helt ny Fiat som har vært innom Abarth for trimming og styling og Mercedesen er en istykkerrustet 1980-modell, sier han.

Suspekt antivirus-løsning

Påstanden om at et bestemt minnekort må stå i for at antivirus-programmet skal virke, og at porten slutter å virke om en setter inn ett annet kort, synes han virker suspekt. "Gihoo security" ser ut til å være som med det meste av navngivingen på dette brettet, spunnet fra andre kjente merkenavn, i dette tilfellet "Yahoo Safety", bemerker han.

– Enten har ikke brettet intern lagring, som alle de skikkelige brettene har plenty av, eller så inneholder dette skadevare eller spionvare. Faren er stor for at de som blir lurt på denne måten risikerer å bli utsatt for videre svindel og andre problemer å grunn av programvare som følger med.

Selv om du bare ser tomme mapper på minnekortet når det står i enheten, så kan det inneholde både filer og programmer som er skjult, understreker Skartland. De kan også inneholde skadevare for windows/mac/linux osv. som kan infisere datamaskiner om du er uforsiktig når du flytter over minnekortet.

– Om brettet faktisk hadde 16 gigabyte intern lagring skulle det forøvrig vært plenty plass til antivirus og andre applikasjoner på det. Et Samsung nettbrett med 16 gigabyte har normalt rundt 10 gigabyte ledig på internlagringen etter att operativsystemet og medfølgene applikasjoner har fått sitt.

Bløff om regionsperre

Skartland forteller at det i utgangspunktet heller ikke er noen regionsperre på applikasjoner på Samsungs nettbrett, bortsett fra de applikasjoner som kommer pakket inn fra teleoperatør når de kjøpes gjennom bindingstid eller lignende, og heller ikke da normalt noen regionsperring, og definitivt ingen som koster 30 euro per måned.

De kommer dog ofte med prøveversjon av antivirus og diverse annet som det etter 30-90 dager koster penger å fortsette å bruke. De større merkene inkluderer ofte 6-12 måneders abonnement på kjente antivirusløsninger for nettbrett/mobil, der en etter denne perioden selv kan velge om enn vil beholde det eller ei.

Tidsbegrenset software er der nettopp fordi du skal få lov til å prøve ut programvaren for å se om den er noe for deg før du bestemmer deg for om du vil betale for det eller ei

Overpriset Google-lagring

128 gigabyte skylagring hos Google til ti euro, slik nordmannen fikk beskjed om, stiller Skartland et stort spørsmålstegn ved. Han viser til at det koster under ti euro for 1 terabyte (1000 gigabyte) hos Google.

Han peker også på at Wi-Fi (trådløst nettverk) i seg selv ikke bruker satellitt. Med mindre dette nettbrettet er rimelig stort og klumpete, har det heller ikke satellittilkobling, noe som er dyrt utstyr og koster flesk å bruke.

Falsk Google-merking?

Det at betalingsterminalen i butikken hadde Google-logo, som en slags autorisering av sikker betaling, er han helt avvisende til.

– All kortregistering og betaling for Googles tjenester skjer på nett, og kan på Android-enheter gjøres direkte via Google Play-appen som kommer med operativsystemet Android i de fleste tilfeller. De bruker ikke fysiske betalingsterminaler til slikt, ut fra det jeg har sett.

Han understreker at tilleggstjenester du "må" ha som fort koster noen titalls euro er ett tydelig faresignal.

IT-ekspertens råd

  • Vit hva du skal ha på forhånd, og søk opp varen og programmene på internett. Finner du ikke det selgerne påstår er så fantastisk etter ett kjapt søk på nett, er det mest trolig humbug.
  • Sjekk detaljene nøye før du betaler noe som helst! 
  • Gsmarena.com er en god plass å finne mer informasjon om enheter så lenge de er litt mer kjent enn de simpleste dingsene fra Kina, og selv en del av de simplere merkene finnes ofte der.
  • Høres det for godt ut til å være sant, er det som regel det.

Mange svindelbutikker

Canariajournalen kjenner til at butikken hvor sørlendingen ble lurt langt ifra er den enste som kjører samme type svindelopplegg.

Det fins en rekke lignende butikker, såkalte basarer, i Puerto Rico og Puerto de Mogan og andre turiststeder der skandinaver har fortalt Canariajournalen at de har blitt rundlurt. Flere av disse har samme eierfamilie, etter det Canariajournalen kjenner til.

Navn på firma og butikker blandes på kvitteringer, rabattkort og utskrifter fra kortterminaler, slik at det er vanskelig å finne ut hvem som egentlig står bak svindelen. Svært få av firmaene Canarajournalen har hørt om og sett kvitteringer fra, er registrert under disse navnene i firmaregisteret i Las Palmas.

Ingen er heller å finne i telefonkataloger. Canariajournalen har forsøkt å kontakte butikken hvor sørlendingen ble lurt, men har ikke lyktes.

Hverken Diamond Bazar, Jai Sai Ram Souvenir, Golden Bazar eller variasjoner av disse navnene gir treff  ved søk i bedriftsregisteret eller spanske telefonkataloger.

Dårlig respons fra spansk politi

Canariajournalen har flere ganger kontaktet politiet på Gran Canaria om dette problemet. Foreløpig har de ikke kommet med tilbakemeldinger som tyder på at de gjort slag i saken.

Det er langt ifra bare nordmenn som blir lurt. Canarajournalen har fått henvendelser også fra svensker og dansker.

Dansk tv lagde nylig et skjult kamera-program fra en av butikkene i programserien "Svindlerjagt". Programmet kan dessverre bare sees på internett når du befinner deg i Danmark.

Tags