Blankt avslag fra bankene for nordmenn som ble rundlurt på Gran Canaria

Norvald Erlandsen og Else-Brith Espegard ble grundig svindlet da de betalte varer i elektronikkbutikker i Puerto Rico på Gran Canaria med kort i henholdsvis november og januar. Nå har begge fått avslag på å få dekket beløpene som ble betalt med Visa-kort.

Norvald Erlandsen fra Egersund fikk i juni avslag i Finansklagenemnda på å få dekket et beløp på nærmere 50.000 kroner som han ble fralurt da han ble betalte varer med et debetkort i en butikk på Gran Canaria i november. Foto: Hugo Ryvik

Begge har anmeldt sine respektive svindelsaker til Guardia Civil på Gran Canaria, noe som førte til at flere personer ble pågrepet og nå er tiltalt for svindel.

Dette er omtalt i tidligere artikler på Canariajournalen:

Frekkere blir det ikke: Butikksvindel fortsetter mens etterforskning pågår

Butikkeier på Gran Canaria arrestert for 100.000-kroners svindel av nordmann

Rettssakene blir etter alt å dømme berammet til senere i år.

Tapte 90.000 kroner

Norvald Erlandsen fra Egersund ble svindlet for cirka 90.000 kroner da han kjøpte nettbrett i november. Han betalte deler av beløpet med kredittkort fra Santander Consumer Bank, og deler med debetkort fra Skandiabanken.

Erlandsen fikk avslag fra Skandiabanken på å få dekket beløpet på nesten 50.000 kroner som ble betalt med debetkortet, og klaget på nytt slik at saken havnet i finansklagenemnden.

Avgjørelsen kom 16. juni: Erlandsen fikk ikke medhold.

Ingen beskyttelse for debetkort

I begrunnelsen skriver Finansklagenemnda at Visa-kortet som ble benyttet ved betalingen til brukerstedet, er et debetkort.

Det innebærer at betalingen belastes kundens bankkonto uten at kunden er innvilget noen form for kreditt (utsatt betaling) fra bankens side.

Betaling med debetkort faller utenfor den beskyttelsen som finansavtalelovens paragraf 54 b gir ved bruk av kredittkort, står det videre i begrunnelsen, og at kortholderen ikke kan gis medhold etter denne bestemmelsen.

Klare regler

– Reglene er klare, har man brukt chipen og tastet koden, er kunden ansvarlig, slik Finansklagenemdas praksis også er, sier kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken til Canariajournalen.

Han understreker at kortbruk generelt er trygt.

– Men er tilbudet du får for godt til å være sant, så styr unna. Dette gjelder også hvis du blir stoppet på gaten. Vær alltid varsom med å gi fra deg kortet og kortdetaljene. PIN-koden skal aldri deles med andre, understreker han.

Beløpet skulle reserveres

Erlandsen forklarte at avtalen med brukerstedet var at beløpet skulle reserveres midlertidig i 24 timer, og ikke belastes kontoen.

Til det bemerker nemnda at et eventuelt avtalebrudd fra brukerstedets side ved at beløpet ble belastet i strid med avtalen, ikke kan gi kortholderen rettigheter etter paragraf 54 b så lenge kortet ikke er et kredittkort.

Ser det som en autorisert betaling

Finansavtaleloven har ingen egne regler om midlertidig reservasjon av beløp, viser nemnda til, og til at det ikke er noen uenighet om at transaksjonen er gjennomført av kortholderen selv ved bruk av chip og kode, og heller ikke om at kortholderen visste hvilket beløp transaksjonen gjaldt.

Nemnda ser det slik at transaksjonen er en autorisert betalingstransaksjon i lovens forstand, og at kortholderen er ansvarlig for belastningen selv om denne etter avtalen med brukerstedet ikke skulle ha vært iverksatt.

Fikk tilbake hele beløpet fra Santander

– Det er mulig å bringe saken inn for domstolene, men jeg ser ikke noen grunn til å gå videre med saken, sier Erlandsen til Canariajournalen.

Han gleder seg over at han i det minste har fått igjen halve beløpet han tapte:

Det gikk nemlig bedre med Santander. I mai, etter mye korrespondanse og frem og tilbake, fikk han dekket hele kredittkortbeløpet fra Santander, 46.145 kroner pluss renter på 5.085 kroner, mot at han sendte varene han hadde betalt med kortet til banken.

Beslaglegger 8.000 euro fra tiltalte

Han gleder seg også over at rettsprosessen på Gran Canaria fortsetter, og at retten har vedtatt at 8.000 euro, eller gjenstander til en verdi av 8.000 euro, skal beslaglegges fra de som etterforskes til rettsprosessen er ferdig.

Pengene skal i første omgang betales til domstolen, og overføres til Erlandsen når dommen foreligger – så sant tiltalte blir kjent skyldig.

Dommeren i saken har også krevd at det skal gjøres videre undersøkelser av bruken av kortterminalene og bankoverføringer til en av de tiltalte.

Tapte 40.000 kroner i januar

Else Brith Espegard fra Torpo, som ble svindlet for over 40.000 kroner i januar da hun kjøpte nettbrett og mobiltelefon i Puerto Rico, har også fått avslag fra DnB for tapet på debetkortet, forteller hun til Canariajournalen.

Hun har imidlertid også fått dekket tapet på den delen som ble betalt med kredittkort, og har god tro på å få igjen resten fra de tiltalte i saken:

– Politiet kunne garantere at jeg fikk igjen pengene der nede, så da satser jeg på det.

Hevder det er lett å sjekke butikkenes seriøsitet

Forbruker Europa har ingen svartelisting av slike butikker, sier direktør Ragnar Wiik til Canariajournalen.

– Det er imidlertid ganske enkelt for forbrukerne å selv sjekke ut seriøsiteten på slike butikker hvis man sammenligner med seriøse butikker som selger dyre merkevarer, sier han.

Erlandsen-svindelen: – Første kjente tilfelle der politiet har grepet inn

Når det gjelder Finansklagenemndas avslag i Erlandsen-saken, sier han at nemnda reiser spørsmålet om en reservasjon av et beløp ikke er å anse som en transaksjon, og at kortholder ikke er ansvarlig på dette grunnlaget (avtaleloven).

– Imidlertid fulgte ikke nemnda opp denne anførselen. Avtalen Visakort-innehavere har med norske banker dekker altså bare netthandel. Den eneste mulighet da er å rette et krav mot Visa som bruker av deres kortsystem internasjonalt. Hadde dette vært et kredittkort, hadde saken vært enklere for forbrukeren.

Wiik tror at kortholderen vil ha en mulighet for å vinne frem i en domstol med full bevisførsel og hvor de øvrige saker kan benyttes som et bevismessig bakteppe.

Kredittkort er tryggest

Forbruker Europas anbefaling:  Bruk kredittkort, ikke debetkort, i utlandet og på nettet. Foto: Pixabay.

Tags