Kanariøyene er på klagetoppen for timeshare og ferieklubber

Forbruker Europa har hittil i år fått 110 klager på timeshare og ferieklubber, og verstingene har virksomhet på Kanariøyene. 

Orbit Management, som holder til i dette hotellet i Arguineguin sørvest på Gran Canaria, er en gjenganger blant selskapene det klages på til Forbruker Europa. Selskapet er knyttet til ferieklubben Orbit Travel, tidligere Go-Compass, og før det igjen Voyager Travel

Det er imidlertid færre klager i år. I fjor var det kommet inn 200 klager på samme tid.

Fins på Gran Canaria og Tenerife

Selskapene Enduria Travel og Orbit Management og Realistix Solutions er firmanavn som går igjen blant klagene, forteller Ingvild Kristine Lysne, førstekonsulent hos Forbruker Europa, til Canariajournalen.no.

Alle de tre selskapene på klagetoppen holder til på Kanariøyene:

Enduria Travel har sine kontorer i Playa del Inglés på Gran Canaria, Orbit Management holder til i hotell Club Puerto Atlantico i Arguineguin på Gran Canaria, og Realistix Solutions har virksomhet på Tenerife.

Dette klages det på

En del av klagene dreier seg om forbrukere som nylig har inngått en avtale og vil ut av kontrakten, ifølge Lysne.

Mange av sakene omhandler også avtaler som er inngått for noen år siden, og forespørsler om hvilke rettigheter man har med tanke på oppsigelse.

Andre dreier seg om at folk blir ringt opp og får tilbud om videresalg av sine avtaler.

Svarer ikke

Canariajournalen.no har bedt de tre firmaene på klagetoppen om kommentarer. Orbit Management har, som ved flere tidligere tilfeller, ikke svart på Canariajournalens henvendelser.

Dette selskapet er knyttet til ferieklubben Orbit Travel, som tidligere het Go Compass, og før det igjen Voyager Travel. Disse er omtalt i flere tidligere artikler på Canariajournalen.no.

Forbauset

Enduria Travel svarte Canariajournalen.no på epost:

– Jeg er svært forbauset over at Forbruker Europa har navngitt oss som et av selskapene med flest klager, sier Shirley MacDonald fra Enduria Travel.

Ifølge Forbruker Europa forteller forbrukerne at angreretten etter timeshare-direktivet ikke respekteres, og at det kreves forskuddsbetaling som er i strid med timeshare-direktivet.

Rådet fra Forbruker Europa er normalt sett at forbrukeren må kontakte selgeren selv for å finne en løsning.

– De er velkomne til å kontakte oss direkte. Vi tar alle klager seriøst, og vi prøver med glede å løse alle kundespørsmål, skriver MacDonald.

– Selger ikke timeshare

MacDonald bekrefter at Enduria Travel har mange norske kunder, som hun hevder er fornøyde.

Enduria Travel har lisens som reiseagent og selger ikke timeshare, påpeker hun, men de har et stort utvalg av ferieprodukter.

Dette inkluderer angivelig reservasjoner på timeshare-anlegg, på samme måte som reiseselskap reserverer plasser på hoteller.

I tillegg selger selskapet det MacDonald kaller «RCI-produkter» med opptil 12 måneders varighet. RCI er et selskap som tilbyr ferieopphold for timeshare-eiere gjennom et stort nettverk av tilknyttede timeshare-selskap.

Enduria Travel er også medlem i timeshare-organisasjonen RDO.  Dette fordi selskapet tilbyr ferieopphold i timeshare-anlegg, ifølge MacDonald.

Kundene har angrerett

Hun hevder at kundene har en 14 dagers betenkningsperiode, og at selskapet har en omfattende politikk for tilbakebetaling, en politikk som de angivelig følger i praksis.

Ifølge MacDonald har de mange tilfredse kunder, og jobber hardt for å oppnå dette. Hun hevder at de får få klager i forhold til store reiseselskap.

Benekter at det har kommet henvendelser

Forbruker Europa har via søsterorganisasjonen ECC Spania tidligere forsøkt å kontakte Realistix Solutions, men har ifølge Ingvild Kristine Lysne ikke fått respons.

Selskapets administrerende direktør, Zakkariah David, benekter imidlertid overfor Canariajournalen.no at de har fått slike henvendelser i løpet av de elleve årene selskapet har vært i drift.

Han innrømmer imidlertid at det har kommet henvendelser via selskapets distributører. I en epost til Canariajournalen.no ber David om at det legges fram bevis for at det er lagt inn klager på selskapet hos Forbruker Europa.

Innførte nulltoleranse

Realistix Solutions innførte ifølge Zakkariah David en nulltoleransepolitikk for uavhengige distributører den 8. november i år etter at noen av disse hadde «utnyttet situasjonen», noe som skal ha gitt uvelkomne konsekvenser.

Han viser til at Realistix Solutions kun utvikler og distribuerer programvare via uavhengige selskaper som de selv ikke kontrollerer på noen måte, og aldri har solgt noe direkte til forbrukere.

To av disse uavhengige selskapene holder til på Tenerife. Totalt har Realistix Solutions 15 distributører i Europa, ifølge David.

Selv har de aldri vært i en situasjon der de har kunnet bryte europeiske konsumentlover, hevder han.

Programvare og tjenester

Ifølge selskapets nettsider tilbyr de programvare, Realistix Browser Suite, og tjenester, Realistix Concierge, for søking og bestilling av ferier via internett.

De beskriver seg selv som en reiseressursorganisasjon, og er nøye med på forklare på nettsidene at de ikke er en timeshare- eller ferieklubb-organisasjon.

I nulltoleranseskrivet, som ligger på nettsidene, står det blant annet at alle distributører skal gi en fjorten dagers angrefrist til alle kjøpere av Realistix Solutions Limited produkter.

Dette er obligatorisk for alle distributører uavhengig av deres geografisk beliggenhet, og ingen unntak vil bli gjort i noen omstendigheter.

Videre står det at alle distributører skal innrømme angrefrist for alle klienter uten unntak.

Dette sier timeshare-kundene

På Canariajournalens Facebook-sider har vi oppfordret folk som er fornøyde eller misfornøyde med timeshare og ferieklubber om å fortelle om dette.

Flere av de som har svart er svært fornøyde, men en del er også misfornøyde.

De fornøyde er i en situasjon der de nyter sine opphold på timeshare-anlegg, mens de fleste av de misfornøyde ønsker å avslutte timeshare-kontraktene av forskjellige årsaker, men har store problemer med å få solgt sine avtaler.

Her er et utvalg innspill fra leserne

«Vi er eiere av faste uker på ( …), og er strålende fornøyd. Det er rent, ryddig og ikke minst super service hver gang. Ville aldri byttet mot noe annet!»

«Jeg har i mange å hatt 3 faste uker på ( …). Veldig fornøyd.»

«Har vært på ( …) i 10 år, kjempefornøyd»

«Har andel på ( …), og er like fornøyd hver gang vi er der!»

«Jeg har en timeshare på ( …) med en ulovlig kontrakt. Den er med flytende uker og det er ikke lov i henhold til spansk lov. Har vært i kontakt med dem flere ganger. De tilbyr en latterlig pris for gjenkjøp.»

«Vi har gjennom h.h.v. 20 og 10 år hatt timeshare ( …) i Puerto Rico. ( …) No er vi kommet i den situasjon at min mann er blitt ganske syk. Vi ønsker da å komme oss ut av dette. ( …) de vil overta gratis, og vi må betale, når de kan selge de videre for 150-180.000»

Er du også en fornøyd eller misfornøyd timeshare- eller ferieklubb-kunde? Send en epost til redaksjonen@canariajournalen.no og fortell om det. Ditt navn vil ikke bli publisert i artikler på Canariajurnalen.no med mindre du selv ønsker det.

Advarer mot timeshare

Forbruker Europa gikk denne uken ut med en advarsel og gode råd om timeshare og ferieklubber foran juleferien.

Organisasjonen viser til at de jevnlig hører fra misfornøyde folk som mener at de har blitt lurt til å inngå timeshare- eller ferieklubbavtaler under feriereiser i Syden.

Avtalene blir ofte beskrevet som timeshare eller ferieklubb, men kan ha andre navn. Fellesnevneren er at de tilbyr avtaler med noen års varighet, opptil 50 år, der du betaler for retten til å spare penger på fremtidige ferier.

Forbruker Europa påpeker at du kan gjøre en god handel, men at mange selskaper i timeshare- og ferieklubbransjen vil prøve å lure deg.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa ber folk om å sjekke vilkårene nøye, og ikke betale ved signering. Hvis kontrakten har varighet på over ett år, har du 14 dagers angrerett før den begynner å gjelde.

For råd rundt oppsigelse, henviser Forbruker Europa til forbrukereuropa.no/no/timeshare (ekstern lenke).

Her er Forbruker Europas timeshare-tips

  1. Tenk deg godt om før du kjøper en timeshare-avtale, et medlemskap i en ferieklubb eller noe lignende.
  2. Pass deg for "gratis ferier", lotterier som du vinner, eller festinvitasjoner.
  3. Jo mer aggressive salgstricks, jo mer mistenksom bør du være. Selv om folk snakker samme språk som deg så kan de representere useriøse selskaper.
  4. Betal aldri noe under presentasjonen av konseptet.
  5. Be om kontrakten på ditt eget språk. Du kan kreve det og det kan være et tegn på seriøsitet.
  6. Gjør egne utregninger. Se opp for skjulte kostnader, som forsikring eller vedlikehold. Regn ut hva de vil beløpe seg til over hele kontraktsperioden.
  7. Før du signerer noe, sjekk nettsiden til selskapet - og hva andre har sagt om firmaet på andre nettsteder.
  8. Pass deg for kontrakter med varighet under ett år som tilbyr overnatting eller fritidsaktiviteter. Slike kontrakter er ikke omfattet av den samme beskyttelsen mot svindel.
  9. Betal aldri noe når du signerer kontrakten. Du har 14 dager til å ombestemme deg. Du trenger ikke å oppgi noen grunn. Bare benytt angreretten.
  10. Selv om angreretten er ute kan du fortsatt ha rettigheter. Spør Forbruker Europa om hva du kan gjøre.

Det er også viktig å merke seg at bruk av bankkort kan gi rettigheter på refusjon av for eksempel innbetalt forskudd i saker vedrørende timeshare og ferieklubb, påpeker Ingvild Kristine Lysne.

Rapporter om timeshare

ECC-nettverket, som Forbruker Europa er en del av, har laget en studie som beskriver typiske fallgruver innenfor timeshare-markedet.

EU-kommisjonen har publisert en rapport om timesharedirektivet (2008/122/EC). Denne analyserer markedet og typiske problemer for forbrukerne, og diskuterer om dagens regulering av timeshare-markedet er effektiv nok.