Leide feriebolig på nett – kom til privatbolig som ikke var til leie

Marianne Hoff fra Viksdalen i Gaular kommune forhåndsbetalte 24.000 kroner for et toukers opphold i en feriebolig på Gran Canaria for åtte personer. Ved ankomst viste det seg at den var bebodd av en familie som aldri leide ut.

Den spanske familien som bor i denne boligen forsto ingen ting da Marianne Hoff (bildet) og hennes reisefølge plutselig sto utenfor døra og ville flytte inn. Foto: Skjermdump fra rental-canaryisland.com / privat

Hoff og hennes feriesugne reisefølge tok fly fra Norge 11. februar og ankom forventningsfulle ferieboligens adresse i Arguineguin sørvest på Gran Canaria.

– Der ble vi møtt av en spansk familie som bodde i huset. De sa de hadde bodd der i flere år og aldri hadde leid ut, og skjønte ingen ting da vi plutselig sto der og ville flytte inn, sier Hoff til Canariajournalen.

Da Hoff prøvde å ringe utleieselskapet, som annonserer på sine nettsider med utleie av private boliger, fikk hun en svarer som sa at telefonen ikke var i bruk. 

– Der sto vi da, åtte personer, med ingen plass å bo og fulle hotell overalt.

Ville anmelde

Familien som bodde i huset ville anmelde saken til politiet med en gang, forteller hun. De var imøtekommende og kjørte det norske reisefølget til et hotell i nærheten, men der var det fullt.

Til alt hell hadde de bekjente fra hjembygden som var på Gran Canaria, og fikk sove på ekstrasenger på verandaen deres. Dagen etter fikk de tak i en annen leilighet fordi det var noen som måtte reise heim tidligere enn planlagt. Dermed var ferien var berget.

– Hvis ikke, så hadde vi måttet forandre flybillettene og reist heim.

Oppholdet kostet 60.000 kroner

Oppholdet i erstatningsleilighetene (de måtte leie to for å få plass til alle) kostet cirka 36.000 kroner. Denne summen kom i tillegg til de 24.000 de hadde betalt for oppholdet i ferieboligen som ikke var noen feriebolig.

Til sammen ble det 60.000 kroner i overnattingsutgifter.

– Det ble en skrekkelig dyr ferie, ja, sier Marianne Hoff.

Flere lurt av samme selskap

Bestillingen og betalingen fra Hoff ble bekreftet i en e-post fra utleieselskapet 2. november 2016. Hun fant den falske utleieboligen på en utleieside på internett, Rental-canaryslands.com. 

Dette er det samme utleieselskapet som Petter Bratsberg fra Trondheim hevder at han nylig ble svindlet av på nøyaktig samme måte.

Det fins også advarsler i kommentarfelt på reisesider på internett fra andre som hevder å ha blitt lurt av selskapet.

Får ikke kontakt

Da Hoff prøvde å gå inn på nettsiden mens hun var på Gran Canaria, kom det bare en beskjed om adgang forbudt på skjermen. Hjemme igjen i Norge etter ferien kom hun imidlertid inn på siden, men det er fortsatt ikke mulig å få kontakt hverken på telefon eller e-post.

Canariajournalen har også forsøkt flere ganger å ta kontakt med kontaktpersonene som er oppgitt for utleieselskapet og en person som domenet er registrert på, uten å få svar. De opererer med en firmaadresse i Santa Cruz de Tenerife.

– Det er trasig å oppleve dette. Men det er jo jeg som har gjort feil ved å betale og tro på det. Pengene vi betalte inn med bankoverføring får vi nok ikke tilbake. Jeg håper at folk ikke blir lurt flere ganger. 

Hoff har anmeldt saken til politiet på hjemstedet, som angivelig skal gå videre med saken til politiet på Gran Canaria.

Kan ha hentet informasjon fra andre nettsider

Ferieboligens navn er ifølge annonsen på utleierens nettside, som fortsatt er i drift i dag, Villa Claribel. Google-søk på «Villa Claribel» gir imidlertid utelukkende treff på utleieselskapets nettside.

Søk på andre navn på ferieboliger som ligger der gir også stort sett bare treff på Rental-canaryslands.com, hvilket tyder på at utleiefirmaet enten har laget egne navn på boligene. Bildene og adressene kan de ha tatt fra andre nettsider.

– Vi kjente igjen huset fra bildene på utleiesiden da vi kom frem. Da vi viste bilder fra nettsiden til familien som bodde der, kjente de igjen rommene innvendig også. De sa at boligen var forsøkt solgt for to år siden, sier Hoff.

Det kan være dette salgsprospektet bildene, adressen og beskrivelsen av boligen er hentet fra.

Opplegget følger mønsteret til utleiesvindel som tidligere er avslørt på Kanariøyene.

Lurt etter å ha bestilt på Booking.com

Bjørge og Unni Thorvaldsen fra Sellebakk erfarte at du kan få store problemer selv om du bestiller ferieopphold på antatt trygge internettsider som Booking.com.

Paret hadde bestemt seg for å ta en lang ferie på Gran Canaria, og bestilte et opphold i Tauro fra 21. oktober gjennom en norsk eiendomsmegler på øya. De fant imidlertid flybilletter med avgang fra Norge noen dager før oppholdet skulle starte, og lette etter et sted de kunne leie i fire dager i forkant av Tauro-oppholdet.

Det fant de på Booking.com, og bestilte 9. oktober et opphold fra 17. til 21. oktober i en feriebolig i leilighetsbygningen Mar Paraiso i Playa del Cura sørvest på Gran Canaria.

Møtte ikke opp

– Vi fikk bekreftelse på bestilling og betaling via e-post. Det ble avtalt at noen skulle møte oss i Playa del Cura 17. oktober klokken 23 og gi oss nøklene, men da vi ankom var det ingen der, forteller Bjørge Thorvaldsen.

Nordmennene forsøkte da å ringe et telefonnummer i Italia til eierne som de hadde fått opplyst, men ingen svarte. De ringte så Booking.com, hvor de ble satt på vent.

– Så jeg ringer Booking.com dagen etter og forklarer hva som hadde skjedd. De tok kontakt med Mar Paraiso på det samme telefonnummeret, men det var ingen som snakket noe annet enn italiensk der, så de måtte få tak i en som kunne italiensk som kunne ringe for dem.

Fikk tilbake mesteparten av pengene

Etter noen dager ble Thorvaldsen kontaktet av Booking.com og forklart at det var svært vanskelig å snakke med utleierne.

– Vi fikk beskjed om å legge frem bevis for at vi hadde bestilt og betalt, og telefonlogg, og det gjorde vi. Siden har tiden gått med til å purre på Booking.com om refusjon betalingen, som vi først fikk den 24. februar.

191 euro var betalt for oppholdet, men nordmennene fikk kun refundert 113 euro fra utleieren, og lurer på hvordan det blir med de resterende 78 euroene.

Meglerselskapet de hadde bestilt langtidsoppholdet gjennom hjalp til med å skaffe en erstatningsleilighet de fire dagene de hadde behov for det på sparket, slik at de ikke ble stående uten overnattingssted.

Skal gi hjelp til å finne alternativer

Booking.com skriver i en e-post til Canariajournalen at hvis en sjelden og uventet situasjon som at en gjest ikke får tilgang til deres bolig oppstår, vil de alltid gå inn for å hjelpe til med å ta kontakt med eiendommens eiere, eller for å sørge for at kundene skal bli flyttet så raskt som mulig til en lignende overnatting av samme eller bedre kvalitet.

I Thorvaldens tilfelle ble de ikke gjort oppmerksom på situasjonen før Thorvaldsen hadde gjort alternative ordninger, skriver de videre.  

Kundeserviceteamet skal ha jobbet så raskt som mulig med å argumentere på Thorvaldsens vegne for å forhandle frem en refusjon av differansen mellom det opprinnelige belastet beløpet og avbestillingsgebyret.

Opplyser at vertskapet snakker engelsk

Ifølge informasjon på Booking.com har de i dag to leiligheter til utleie på Mar Paraiso, som har vært tilbudt på nettsidene siden sommeren 2016.

Det opplyses at vertskapet snakker engelsk og italiensk. Elleve gjester har skrevet anmeldelser, og den samlede poengsummen er 6,7 av 10.

Tre klagesaker i år

Forbruker Europa har fått 20 henvendelser og tre klagesaker i år frem til 8. mars om utleie av ferieboliger, ifølge rådgiver Alette Hillestad.

I 2016 fikk forbrukerorganisasjonen 88 henvendelser og sju klagesaker, året før 96 henvendelser og 9 klagesaker hvorav en var på Feriefaktor.

Tags