Nordmann skal ha svindlet nordmenn med utleieboliger på Gran Canaria

Wenche Rivenes fra Vaksdal betalte 28.000 kroner til et norsk utleiefirma for et familieopphold i en ferieleilighet i Amadores på Gran Canaria, men fikk hverken tilgang til leiligheten eller pengene tilbake. Flere andre hevder å ha blitt snytt av det samme firmaet.

Ferieoppholdet sør på Gran Canaria i vinterferien for Wenche Rivenes, Ida Berge Halland, Idas far Trond Halland og Wenche og Tronds fire andre barn ble betydelig dyrere enn planlagt: De ble svindlet av en norsk boligutleier, forteller de. Foto: Hugo Ryvik

Etter det Canariajournalen kjenner til er det minst ti nordmenn som hevder å ha blitt svindlet av utleiefirmaet siden oktober.

Det dreier seg totalt om flere titalls tusen euro.

Fant feriebolig på Finn

Wenche Rivenes planla i august å ta vinterferien i 2017 med samboeren Trond Halland, egne barn og Hallands barn på Gran Canaria.

Hun søkte etter ferieboliger på Finn.no, og fant der en annonse fra det nevnte firmaet på en leilighet i Amadores som så lovende ut.

– Nettsidene så seriøse ut, og det sto at de hadde drevet virksomheten i mange år, så jeg følte meg trygg på at dette ville gå greit.

Jeg har leid ferieboliger i Spania noen ganger tidligere som jeg har funnet på Finn.no, og det har aldri vært noen problemer med det, forteller hun.

Betalte hele leiesummen på forhånd

Rivenes inngikk en leieavtale med utleieselskapet. Avtalen gikk ut på at leiligheten skulle leies i vinterferien fra 25. februar til 4. mars for åtte personer.

Leien ble ifølge bankutskriften betalt på forskudd med bankoverføring i to avdrag gjennom overføringer til utleieselskapets bankkonto i Nordea i Sem kommune, først i august og deretter i januar.

Fikk ikke kontakt etter å ha betalt

– Etter at siste avdrag ble betalt, sendte jeg en e-post til utleiefirmaet og ba om bekreftelse på at alt var i orden.

Jeg fikk ikke svar, og sendt en ny e-post 10. februar som jeg heller ikke fikk svar på. Da begynte jeg å ane at vi hadde blitt lurt, sier Wenche Rivenes til Canariajournalen.

13. februar forsøkte hun å ringe alle telefonnummer som var oppgitt for firmaet, og sende e-post til de adressene som var oppgitt og til styrelederen i firmaet.

– Fasttelefonene som var oppgitt var frakoblet og på mobiltelefonene kom jeg kun til telefonsvarere.

Jeg har sendt sms-er til alle mobiltelefonnumrene også, uten svar, forteller hun.

Anmeldt til politiet i Norge og Spania

Rivenes anmeldte den påståtte svindelen til politiet i Åsane samme dag, og meldte også saken inn til Forbrukerrådet. 3. mars ble saken også anmeldt til politiet på Gran Canaria.

Familien var heldige og fikk tak i en annen ferieleilighet via Booking.com. Lørdag 25. februar reiste de fra Bergen til Gran Canaria for en ukes opphold i Arguineguin.

– Vi lar oss ikke knekke, men det har kostet en del ekstra å leie det andre stedet i og med at det var så kort frist, sier hun.

Oppholdet koster 33.000 kroner og kommer i tillegg til de 28.000 kronene som er tapt.

Forsikringsselskap og bank kan ikke erstatte de tapte pengene i og med at det er betalt med bankoverføring, forteller Rivenes.

Skiftet eier

Utleieselskapet ble opprinnelig stiftet i februar 2014 i Norge av Sara Nymo, ifølge opplysninger fra Brønnøysundregisteret. Sara Nymo har i flere år drevet med eiendomsmegling på Gran Canaria.

Hun forteller til Canariajournalen at selskapet drev med utleie til turister av andres leiligheter på Gran Canaria, og at det ble solgt i desember 2015.

Den nye eieren skal ha overtatt alle aksjene, nettsidene, bookingsystemet og kundeporteføljen.

Opplysninger i Brønnøysundregistret og andre bedriftsregister bekrefter at selskapet har skiftet eierskap:

2. februar 2016 ble daglig leder, styrets leder endret til en nordmann i 40-årene som er oppført i den norske telefonkatalogen med en adresse i Oslo. Samme person figurerer som eneeier av selskapets aksjer.

Da Sara Nymo etablerte utleieselskapet i 2014, var det en videreføring av en utleievirksomhet som ble skilt ut fra et norsk meglerfirma på Gran Canaria.

Hadde cirka 130 utleieboliger

– Jeg hadde på det tidspunktet selskapet ble solgt tolv leiligheter som vi hadde enerett på å leie ut for boligeierne, og cirka 120 andre som vi kunne leie ut når de var ledige, sier Sara Nymo.

Hun understreker at alt var i orden da selskapet ble solgt: Leietakerne fikk angivelig tilgang til boligene de skulle ha, og alle eierne av leilighetene som ble leid ut skal alltid ha fått betalt.

– Vi hadde enormt mange henvendelser fra kunder som ville leie, og alt lå til rette for at den nye eieren skulle kunne ta over driften uten problemer.

Har angivelig ikke fått oppgjør for firmaet

Det ble ifølge Sara Nymo avtalt at oppgjøret for firmaet skulle betales i flere avdrag.

Fra oktober 2016 fikk hun angivelig ikke lenger kontakt med den nye eieren.

Han skal i en periode ha jobbet i et eiendomsmeglerselskap som Sara Nymos samboer drev på Gran Canaria, hvor han skal ha blitt avskjediget høsten 2016.

– Vi har fortsatt cirka 15.000 euro til gode fra den nye firmaeieren. Boligeierne hadde 10.593 euro til gode da firmaet ble solgt, forteller hun.

Pengene som eierne skulle ha, skal etter sigende ha vært satt inn på en egen konto øremerket for boligeierne. Det var angivelig også nok midler til å dekke driftskostnader de første seks månedene ved overtakelsen av firmaet, ifølge Sara Nymo.

– Jeg har sendt kravbrev, ringt den nye eieren utallige ganger og gitt ham mange muligheter til å gjøre opp for seg. Jeg vurderer nå juridiske tiltak og å gå til politianmeldelse, sier hun. 

Boligeier hevder også å ha blitt lurt

En av boligeierne som har fått problemer med utleievirksomheten til selskapet er Harald Ødegård fra Drammen, som har en leilighet i Puerto Rico.

Han hevder at selskapet ble engasjert til å leie ut hans leilighet til turister fra sommeren 2016.

– Vi hadde et godt forhold oss imellom i noen måneder, han som drev selskapet var hyggelig og grei. Like før jul fikk jeg høre fra folk som skulle leie leiligheten at de ikke hadde fått tilsendt verken kontrakt eller nøkler til leiligheten. Han skulle også sende penger for utleien til min konto, men det kom ingen ting, sier han til Canariajournalen.

Ordnet selv opp for leietakerne

Ødegård klarte å få tak i navnene på folk som hadde bestilt ferieopphold i leiligheten hans fra jul og frem til april fra selskapet, fem stykker i alt, og ordnet med at de får sine opphold i leiligheten. Pengene disse har betalt inn til utleieselskapet har han ikke fått noen andel av, hevder han.

– Jeg tror det er rundt 40.000 kroner jeg ikke har fått oppgjør for fra utleieselskapet, forteller han.

Ødegård skal ha forsøkt å få kontakt med firmaeieren under et opphold på Gran Canaria i februar, men lyktes ikke i å finne ham.

Klarte å få penger tilbake

Sølvi og Roar Langseth fra Narvik har også dårlige erfaringer med det samme utleieselskapet.

De hadde bestilt ferieopphold på Gran Canaria i julen for seg selv, barn og barnebarn, og fikk heller ikke respons etter å ha betalt inn cirka 14.000 kroner, ifølge Sølvi Langseth.

Paret skal i januar omsider ha klart å få telefonisk kontakt med firmaets eier, og fikk bit for bit tilbakebetalt mesteparten av beløpet. Siden det har de angivelig ikke klart å oppnå kontakt med ham.

– Vi har anmeldt saken til politiet i Narvik, og stilt krav om også å få refundert utleggene til hotellet vi bodde på i tillegg til restbeløpet som han skylder oss, sier Sølvi Langseth.

Har firma på Gran Canaria også

Utleiefirmaet har nettsider som ligger på et norsk domene. Nettsidene var aktive og tilbød frem til 2. mars  utleieboliger på Gran Canaria, deriblant leiligheten i Amadores som Wenche Rivenes betalte leie for, men ikke fikk tilgang til.

Dagen etter, 3. mars, var status på nettsiden endret til "ikke aktiv".

Nordmannen som eier selskapet registrerte i 2013 et eiendomsmeglerselskap i Tauro på Gran Canaria i forretningsregisteret i Las Palmas. Dette firmaet står fortsatt oppført som aktivt i registeret.

Etter det Canariajournalen kjenner til, har mannen vært involvert i både eiendomsmegling og boligutleie på Gran Canaria i noen år.

Canariajournalen har gjort en rekke forsøk gjennom flere kommunikasjonskanaler på å komme i kontakt med mannen. Dette for å gi ham mulighet til å gi tilsvar til påstandene som er rettet mot ham og hans selskap. Det har ikke vært noen respons.

Tags