Fottur på ville trakter i øst

Barranco de Guayadeque er mest kjent for sine huleboliger, og er et populært ufluktsmål for bilturister. Men der bilveien slutter halvveis opp dalen, starter en flott vandring.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Først opp den frodige dalen til vide furuskoger. Deretter tilbake langs det øde høydedraget høyt oppe over dalen, med en spektakulær nedstigning langs dalsiden.

Bortsett fra noen isolerte småbruk er det ikke mange spor av sivilisasjon å se. Det betyr dessverre også ingen bar eller restaurant underveis.

Trøsten er at både Restaurante Tagoror og Bar Restaurante Vega ved startpunktet kan by på mat og drikke i unike omgivelser, inne i flotte huler.

Til turen med bil eller buss

Ta av fra motorveien (GC-1) i avkjørsel 18 sør for flyplassen. Kjør videre langs GC-191 sørover langs vestsiden av motorveien. Etter 700 meter, ta til høyre langs GC-189.

I en rundkjøring etter 2,4 kilometer, ta til høyre på GC-196 som følges 1,3 kilometer til sentrum av Ingenio. Kom her til en stor rundkjøring.

Ligg i venstre felt inn mot rundkjøringen, følg denne litt mot venstre og forlat rundkjøringen langs neste gate mot høyre.

I et kryss etter 500 meter, ta til venstre langs GC-100 i retning Agüimes som følges 2 kilometer, til første kryss etter at bunnen av Barranco de Guayadeque er passert.

Dette er noen få meter etter å ha kommet inn i bebyggelsen i Agüimes. Ta til høyre langs GC-103 og følg veien 10 kilometer til den ender ved Montaña de las Tierras.

Parker på en stor parkeringsplass til venstre for innkjøringen til Restaurante Tagoror.

Bussforbindelse fra Agüimes kun mandag og onsdag morgen kl. 08.00 (rute 27).

Oppover fra start

Fra start bærer det jevnt opp langs kjerreveien i det asfalten tar slutt etter Restaurante Vega.

Om våren er dalen et grønt paradis med et hav av blomster strødd ut over de gamle åkerterrassene.

Videre på sti

Etter snaut tre kvarter fører veien opp dalsiden mot øst.  Ta her av til venstre på en sti. Kommer du til en krapp høyresving ved et hus, har du gått 100 meter for langt.

Nå er det slutt på alle spor av sivilisasjon. Stien slynger seg opp langs dalbunnen og krysser det normalt tørrlagte bekkefaret flere ganger.

Utrolig vegetasjonsrikdom

På den andre siden av dalbunnen sees snart noen høye furutrær side om side med kaktus, en slående kontrast.

Flere gamle bygninger som står til forfalls vitner om at det gikk an å livberge seg her oppe før turismen ga andre jobbmuligheter.

«Uvennlige» innfødte

I enden av dalen fører stien bratt opp over vulkansk grus til en kjerrevei og langs et gjerde ved det første småbruket i Los Bucios.

Skilt gir her klar beskjed om at det ikke er noen god ide å fortsette opp langs veien og forbi de andre bygningene. Heldigvis er det sjelden at vandrere er uønsket på Gran Canaria.

Ferden videre går derfor på en sti opp mot høyre etter at gjerdet slutter, bratt opp over løs grus.

Ved kanten av krateret

Etter rundt 20 minutter er det slutt på strevet i det stien munner ut på en kjerrevei. Følg denne et kort stykke mot høyre, gå så krapt tilbake i vestlig retning.

Denne fører et stykke langs det imponerende krateret Caldera de los Marteles. Bunnen er fullstendig dekket av åkerlapper.

En av de første turene vi skrev om for Canariajournalen.no i høst tok for seg turen opp til nordsiden av dette krateret. De som har tatt taxi eller buss opp til Montaña de las Tierras om morgenen, kan i siste kryss gå til høyre ut til hovedveien (GC-130) og følge denne noen hundre meter mot  nord.

Herfra følges siste del av nevnte tur et par timer ned til Tenteniguada der det er hyppige bussforbindelser til Telde.

Inn i skogen

Her på 1500 meters høyde tar furuskogen over. Neste del av vandringen fører oppover 2,5km gjennom skogen og forbi åkerlapper til et kryss ved hovedveien.

Nå er det hardeste delen av turen unnagjort, og det bærer for det meste utforbakke.

Lett utfor

Ta krapt til venstre og følg en grusvei videre. Til å begynne med passeres jordbruksland før skogen omslutter veien.  Gå rett fram i alle kryss.

Passer etter drøyt 2 kilometer et trekors med tekst «Cruz del Socorro» til venstre for veien.

Dramatisk utsikt

Fortsett rett fram i et par kryss og kom etter ca. 750 meter til en krapp venstresving. Ta noen skritt ut til høyre for dramatisk utsikt ned mot Tirajana-dalen og tettstedet Santa Lucia.

Hold mot venstre i et kryss kort etter og til høyre noen hundre meter senere.

Ut over vide vidder

Veien fører videre opp langs en smal rygg og ned over en vid slette på toppen av åsryggen i det furuskogen tar slutt.

De få småbrukene her ute på Lomo Guaniles har virkelig en lang vei til nærmeste bar hvis det er behov for en tørsteslukker etter en tøff dag ute på markene.

Slutt på veien

Etter at veien har blitt smalere fortsett rett fram på en sti når veien svinger krapt mot venstre.

Stien fører ned langs en rygg og forbi vide åkerterrasser. Kom til et stikryss etter at det har gått bratt nedover et kort stykke, omgitt av høye busker.

Utsikten mot utgangspunktet for turen er dramatisk, dette befinner seg i dalbunnen fire hundre høydemeter lavere ned.

Snarvei mulig, men...

Rett i nærheten fører en bratt og vanskelig sti direkte ned til Montaña de las Tierras.

Vi har selv ikke gått denne, og velger derfor den litt lengre ruten tilbake.

Dramatisk nedstigning

Men selv denne ruten er flott. Stien fører på skrå ned langs en hylle i den stupbratte dalsiden, med fin utsikt.

Etter tre kvarter kom til dalbunnen og et kryss med stien som ble fulgt på vei ut. Herfra gå samme vei tilbake. Total tid for turen rundt fem og en halv time, med en stigning på rundt 900 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave). I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder.

Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

På biltur til huleboligene

For bilturister anbefales også et besøk i Barranco Guayadeque. Følg kjørerute som for fotturen, men stopp gjerne på vei opp dalen for å ta en nærmere titt på noen av de flotte huleboligene.

Besøk så en av restaurantene der veien ender ved Montaña de las Tierras.

På tilbakeveien parker i Agüimes og ta en titt rundt i det koselige tettstedet. Det anbefales spesielt å finne veien inn til det lille torget Plaza de San Anton midt i gamlebyen.

Her finnes også et par barer/restauranter. Kirken San Sebastian noen kvartal mot nordvest bør man også få med seg.

Retur samme vei til sørkysten. Total kjøretid under tre timer.

Fin og tøff fjellrunde for syklister

For syklister anbefaler vi å parkere i vestenden  av Agüimes. Sving inn til venstre i utkanten av bebyggelsen 500m opp langs GC-103.

Det er her godt med parkeringsplasser. Start sykkelturen ved å følge GC-103 opp Barranco Guayadeque til asfalten tar slutt etter drøyt 9 kilometer.

Videre på kjerreveien som fotturen følger til å begynne med. Der fotturen fortsetter langs stien følg veien bratt opp åssiden. Etter en liten husklynge blir underlaget asfalt.

Slutt på klatreetappen

Tusen høydemeter fra Agüimes kom til et kryss med hovedveien fra Telde til Pico de las Nieves.

Rull utfor et par kilometer til den forblåste landsbyen Cazadores.  Et par barer/restauranter kan by på både en tørsteslukker og en matbit.

Flott etappe utforbakke

Herfra bærer det 10 kilometer bratt nedover langs en smal og svingete asfaltvei som er lite trafikkert (CC-120). Svingene kommer fort, er mange og krappe. Så hold et lite øye med farten ellers går det rett ut i geografien.

Landskapet er åpent og dramatisk. Over vide, øde åsrygger løpet blikket ned mot flyplassen,  under 10 kilometer unna  i luftlinje. Her oppe er en helt annen verden enn nede på den tett bebodde kyststripen.

Fra Ingenio bærer det så rundt 5 kilometer tilbake til utgangspunktet. Totalt ca. 30 kilometer, men høydeforskjellen og grusunderlaget på kjerreveien må tas med i betraktning når det planlegges hvor lang tid turen bør ta.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.