På vandring i hjertet av Gran Canaria

Området rundt Tejeda, den største landsbyen i fjellene på Gran Canaria, har sin opprinnelse i et gigantisk vulkanutbrudd som nærmest blåste toppen av øya.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Etter dette kollapset den sentrale delen og dannet det som i dag er en vid, dyp dal.

Dette kalles La Caldera de Tejeda, på norsk Tejeda-krateret.

Tejeda ligger fint til høyt oppe i dalen, på vestsiden av fjellryggen som utgjør det sentrale vannskillet på Gran Canaria.

Vandringen med start herfra gir et fantastisk innblikk i Gran Canarias fjellverden.

Med havet langt unna og spisse fjellkammer på alle kanter, er det lett å glemme at turen går på en liten øy ute i det vide Atlanterhav.

Til turen med bil eller buss

Kjør til Ayacata som beskrevet for vår tur til Roque Nublo i artikkel for Canariajournalen.no tidligere i høst.

Fortsett herfra 12 kilometer langs GC-60 til en bensinstasjon på venstre side av veien i utkanten av Tejeda.

Det er her godt med parkeringsplasser videre langs GC-60 inn mot sentrum av Tejeda.

Med buss, ta rute 18 fra sør. Fra nord rute 303 fra Las Palmas til San Mateo, videre med rute med 305.

Gå av på endeholdeplassen ved bensinstasjonen i sørenden av Tejeda.

Lett å ikke komme i gang

Sittende i en komfortabel stol under en parasoll i Tejeda med en god kopp kaffe er det lett å ikke ville flytte på baken.

Men det er flere muligheter for forfriskninger underveis, så det er ingen unnskyldning for ikke å komme i gang.

Start turen ved å gå opp til hovedveien fra kirken. Skilt for turrute 85 viser her vei opp en smal gate mellom noen bygninger.

Denne går snart over i en sti som fører ut av bebyggelsen og opp over en høyde der det er flott utsikt tilbake ned mot Tejeda.

God merket til en forandring

På veien opp til Cruz de Tejeda er ruten godt merket med skilt, lave stolper og malingmerker med gul og hvit farge.

Dette i motsetning til de fleste andre turruter på øya.

Selv nymerkede ruter kan mangle skilt i viktige kryss, og malingmerker underveis er stort sett fraværende.

Pittoresk jordbrukslandskap

Vandringen fortsetter opp forbi jordbruksland, krysser den gamle hovedveien til Cruz de Tejeda og fører videre opp gjennom et klassisk kanarisk landskap.

Gamle steinmurer, åkerlapper, småbruk og mandeltrær gir turen et idyllisk preg.

I månedsskiftet januar/februar feires i Tejeda «Fiesta del Almendro en Flor», mandeltreblomstringens festival.

Dette er en feiring i stor stil der kommunen i samarbeid med busselskapet setter opp gratis busser på rute 18 og 305 til Tejeda for å unngå parkeringskaos i Tejeda.

Busskur med stil

Etter cirka 45 minutters vandring, kom ut på den gamle hovedveien ved krysset med sideveien til Cuevas Caidas.

Busskuret i krysset er ikke akkurat av den kjedelige betongvarianten.

Dette er fint bygd inn nærmest som en hulebolig i åssiden, og stilig dekorert. Nesten synd at det bare går noen få busser forbi her hver dag.

Turen fortsetter på stien opp til venstre ovenfor skuret. Det bærer nå brattere opp åssiden, omgitt av busker og spredte trær. I gamle dager var dette «hovedveien» til Las Palmas.

Flott utsikt

Utsikten strekker seg rundt hele dalen. Roque Bentayga, Altavista-toppen, Tenerife og Teide samt Montaña Artenara er kjente landemerker som er lette å få øye på.

Stien krysser hovedveien to ganger før den leder fram til et stikryss. Hold til venstre, og kom etter et par hundre meter til Cruz de Tejeda.

Flere muligheter for forfriskning

Rett ved veikrysset finnes et par restauranter som kan anbefales.

Se opp for tvilsomme turister på biltur.

Sittende intetanende med en forfriskning i hånden var vi en gang vitne til at det ut av en bil steg to tyske turister ikledd ikke noe annet enn betenkelig små og trange badebukser, samt strandsandaler av plastikk.

Kafeen ved Parador de Cruz de Tejeda 100 meter videre langs veien nordover er verdt et besøk.

Denne har sitteplasser både inne og ute med fantastisk utsikt mot Tejeda-dalen, Roque Nublo, samt mot Teide på Tenerife i det fjerne.

På kanten av to verdener

Returner samme vei til siste stikryss, og fortsett rett fram videre langs rute S-85. Det bærer først langs østsiden av fjellkammen.

Etter en halvtimes tid blir denne betraktelig smalere og gir et fascinerende innblikk i to sider ved Gran Canarias natur.

Mot øst dominerer grønne, frodige daler utsynet, mens det i vest er spisse fjellkammer på rekke og rad som tar over.

Lang og virkelig tøff tur mulig

Ved Mirador de Becerra der fjellryggen er på sitt smaleste finnes det normalt en salgsvogn med lokale produkter så som honning, ost og rom.

Følg S-85 ruten videre noen få minutter til et stikryss. Ta her til høyre langs S-85 når S-50 ruten fører videre mot Llanos de la Pez.

Turen kan for øvrig kombineres med turen vi vil skrive om neste uke ved å følge S-50 videre til Llanos de la Pez, over til La Goleta der turen til Roque Nublo starter og så ned til La Culata. Rundturen blir da på bortimot syv timer.

Bratt ned

Etter stikrysset bærer det snart bratt ned i dalen. Hold til venstre langs S-82 ruten ikke lenge etter, når S-85 tar en direkte rute rett ned dalsiden mot Tejeda.

Kom etter en drøy halvtimes vandring utforbakke til det første huset ovenfor La Culata.

Etter noen hundre meter på en smal vei leder bratte trinn ned forbi husklynger til «sentrum» av landsbyen.

Autentisk avkrok

La Culata ligger i enden av en blindvei, høyt oppe i en avsides dal. Dette er virkelig en klassisk fjellandsby, med en kirke, et lite torg og ikke minst en bar.

Bar Roque Nublo, som befinner seg i bygningen rett til høyre for der man kom ut på veien, er en god plass for en pause før man legger ut på siste etappe.

Ved foten av Roque Nublo

Gå noen meter i retning mot kirken. Ta så til venstre ned trinn langs rute S-82. Stien krysser snart dalbunnen på en fotgjengerbro og fører opp til en kjerrevei.

Gå litt til venstre og fortsett opp til høyre på stien forbi et hus. Stien fører slakt opp åssiden under Roque Nublos skygge, omgitt av busker.

Til et ensomt kors

Hold til venstre i et stikryss cirka 45 minutters gange etter La Culata, og kom kort etter til et kors på et lite platå. Dette er Cruz de Timagada.

Høyt oppe mot sør ruver Roque Nublo mot horisonten, oppe på kanten av en stupbratt fire hundre meter høy klippevegg.

Lett tilbaketur

Returner til siste stikryss og hold til venstre langs rute S-80. Etter å ha passert ovenfor åkerterrasser og spredte småbruk, leder stien ned til bunnen av en sidedal.

Følg her en kjerrevei et kort stykke ut til en hovedvei (GC-60). Etter en kilometer mot nordvest langs veien er utgangspunktet for turen nådd.

Total tid for turen er rundt fire og en halv time i gangtid. Total stigning rundt 1000 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Fin fjellrunde for bilturister

På tur med bil, følg beskrivelse som for fotturen, og parker i Tejeda som nevnt ovenfor.

Stikk først en tur innom kirken, som har et imponerende interiør, med et stort, gullforgylt alter.

Ta en rusletur videre langs hovedgaten, og besøk gjerne det lokale museet, som fokuserer på historie og tradisjon i Tejeda-traktene (Museo De Historia y Tradiciones de Tejeda).

Neste stopp La Culata

Fra Tejeda, fortsett til nordenden av sentrum langs GC-60. Ta så av til høyre langs GC-156 og deretter langs GC-608 til La Culata.

Nyt en kaffe under Roque Nublos skygge i baren av samme navn. Fortsett så til Cruz de Tejeda.

Ta en titt på salgsbodene som selger alt fra juggel til lokale matvarer og håndverksarbeider.

Lunsj på Parador de Cruz de Tejeda

Beste plass for lunsj er uten tvil Parador de Cruz de Tejeda et lite stykke unna.

Velg mellom kafeen med panoramautsikt eller restauranten.

Videre på kanten av to verdener

Fra Cruz det Tejeda, følg GC-150 sørover. Til å begynne med går denne høyt oppe over Mina-dalen, med utsikt dypt ned i grønne daler.

Mirador de Becerra byr på et dypblikk tilbake ned i Tejeda-kraterert. Salgsbodene gir nok en mulighet til å få med seg mer eller mindre nyttige produkter.

Over skyene

Noen kilometer senere, kom til et veikryss i furuskogen ved Cruz de Los Llanos der ferden går videre rett fram sørøstover langs GC-130.

De som ikke har fått med seg utsikten fra Pico de las Nieves (1949 moh.), tar etter noen få kilometer til høyre langs GC-134 opp til parkeringsplassen ved toppen.

Nesten best om ettermiddagen

Begynner det å bli sent på dagen, gjør det slettes ingen ting. I lav ettermiddagssol nær solnedgang idet lange skygger kastes over landskapet, er dette en fascinerende plass.

Ikke minst fordi de fleste turister for lengst da har funnet veien tilbake til hotellene.

Returen går videre langs GC-130 til Telde og så langs motorveien sørover.

For en nærmere beskrivelse, se vår tidligere omtalte tur til Campanario.

Merk at det krever litt navigering i Telde for å finne veien til krysset med GC-10 som fører fra Telde til motorveien nord for flyplassen.

Landeveissykling igjen ...

Ikke så mye nytt for syklister denne uke heller. Topografien setter en effektiv stopper for alternative ruter. Det eneste som kan anbefales for syklister er å ta syklene i bilen til Ayacata og følge landeveien til Tejeda.

Herfra, fortsett som for bilturen til La Culata og Cruz de Tejeda, og herfra videre til Pico de las Nieves.  Returner til krysset med GC-150 og GC-500 ved Cruz de Los Llanos, og følg GC-500 mot vest tilbake til Ayacata.

Totalt godt over 40 kilometer, med opp mot 1500 meter i stigning som må overvinnes.

De virkelige hardbarkede, som ikke synes dette er langt eller tøft nok, starter fra sørkysten ved daggry, og tar seg opp 1300 høydemeter og minst 35 kilometer ekstra til Ayacata som oppvarming.

Tilbaketuren om ettermiddagen utforbakke er belønningen for strevet.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.