Rusletur fra nåtid til fortid på dørstokken til Las Palmas

Få kjenner til at mye av halvøya rett nord for Las Palmas er ubebygd, og gir en sjelden mulighet til å vandre med saltvannslukt i nesen.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Confital-bukten på vestsiden er i dag et mekka for surfere, som kan vente halve dagen på den rette monsterbølgen.

Spol noen tusen år tilbake, og bukten var verdsatt av helt andre grunner.

Datidens beboere fant «prestisjeeiendommer» i åssiden under Confital-toppen.

Hulene her ga suveren utsikt over bukten, med lett tilgang til mat og vann.

Vandringen går i et åpent landskap uten mye vegetasjon, da det faller lite regn ute på halvøya.

Fra hovedmålet for turen, Confital-toppen, er det panoramautsikt over hele Las Palmas.

Til turen med bil

Kjøreturen gir anledning til å få sort belte i bynavigering for de som ikke stoler på GPSen. Og det er ikke sikkert at den forteller sannheten uansett.

Fra sør, følg motorveien GC-1 til Las Palmas og videre nordover mot havnen (Puerto). Ta av i avkjørsel merket «c. Pérez Muñoz».

Sving til venstre i første lyskryss etter 500 meter langs Calle Juan Rejón, opp andre gate til høyre (Calle Luján Pérez) og til venstre i tredje kryss langs Calle Taliarte etter 200 meter.

I et T-kryss etter 70 meter, til venstre langs Calle Faro og straks etter til høyre langs Calle Mary Sánchez. Et lite blått «P» skilt viser vei i de fleste kryss. Parker i parkeringshuset La Puntilla i enden av gaten.

Med buss

Med buss fra sørkysten, ta en av ekspressrutene til Las Palmas (rute 30, 50 eller 91 avhengig av bosted).

Fra busstasjonen San Telmo, ta en av de mange bybussene som går nær nordenden av Canteras-stranden,

Gå ut til stranden og til parkeringshuset La Puntilla i nordenden av stranden.

Fra busstasjonen Santa Catalina, gå nordover langs Calle Sagasta til stranden og videre til parkeringshuset (ca. 1 kilometer).

Start med sen frokost eller brunch

Restaurante La Olivia ovenfor nordenden av Canteras-stranden et kort stykke fra parkeringshuset kan anbefales spesielt for frokost, lunsj eller «brunch».

En favoritt også blant lokalbefolkningen.

Behagelig start langs klippene

Fra nordenden av Canteras-stranden, følg gangveien på toppen av klippene mot nord, i kanten av bebyggelsen og uten sjenerende biltrafikk i nærheten.

I enden av bebyggelsen, etter en kilometer, følg en grusvei videre et kort stykke. Gå så ned langs en flott anlagt gangvei langs klippene.

Fin gangvei langs Confital-bukten

Langs Confital-bukten følges en fint anlagt gangvei av planker.

Frister det med en dukkert, er det verdt å ha i bakhodet at understrømmene kan være kraftige.

Øde landskap

Etter bukten krysses en grusvei og turen går videre på en sti et stykke inn fra kystlinjen, i et øde og fredelig landskap.

Bare vinden som suser i ørene og lydene av dønningene i det fjerne er å høre.

Kontrasten til storbyens mas og jag er total, selv om det bare er 5 kilometer i luftlinje til hjertet av Las Palmas.

Ekstra spenning med et ulovlig preg?

Etter drøyt 3 kilometer ser rusten piggtråd ut til å stoppe videre ferd langs kysten.

Sperringene bærer preg av å ikke være vedlikeholdt på mange år, og er lette å forsere.

Det er derfor i praksis mulig å fortsette flere kilometer videre nær sjøen.

I følge vår lokale kjentmann gjør mange dette, selv om det i teorien i hvert fall kan vanke både bot og bortvisning fra militærpolitiets side.

Flere muligheter for en «pitstop»

Vi kan nok ikke anbefale dette, så turen tar nå en brå vending mot sør, bratt opp langs en sti til Las Coloradas, en liten samling lave leilighetsbygg på kanten av et platå.

På toppen, gå til høyre forbi Restaurante Vistamar.

Frister det ikke med en stopp her, fortsett rett fram og så til venstre langs fotballbanen.

Her ligger Bar Pepe Potingue, som er nok et alternativ for en forfriskning.

Rask retur hvis det blir en for mye

Steker solen og det frister med en kald forfriskning ekstra, er det ingen grunn til å fortvile:

Endeholdeplassen for bybuss rute 13 er rett utenfor baren.

Til høydepunktene for turen

Men det ville være synd, da turens høydepunkt ikke er langt unna. Det første er bokstavelig ment.

Fortsett sørover langs gaten og på en sti opp til Confital-toppen, som på tross av den beskjedne høyden (117 meter over havet) kan by på panoramautsikt over hele Las Palmas, samt mye av den grønne nordsiden av Gran Canaria.

Det andre høydepunktet er hulene nedenfor toppen, som var bebodd av urinnbyggerne på øya, på Gran Canaria kalt «Canarios».

I dag er hulene et historisk minnesmerke.

Fra toppen, gå videre sørover langs åsryggen 150 meter, og gå så på høyre på en sti fram til huleboligene.

Disse er et fascinerende syn, selv om henslengt søppel skjemmer.

Ikke langt tilbake til byen

Fra hulene, returner samme vei, og følg stien ovenfor klippene fram mot kanten av bebyggelsen.

Gå her opp til venstre til veien fra Las Coloradas, da det ikke er mulig å ta seg ned til høyre mot sjøen på en sikker måte.

Veien fører inn i bebyggelsen ned til et kryss med Calle Coronel Rocha, som følges til høyre ut til strandpromenaden. Herfra gå samme vei tilbake.

Total tid for turen drøyt to timers gangtid.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder.

Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Bytur for bilturister

For bilturister anbefaler vi å parkere som ovenfor, og satse på en by-sightseeing til fots.

Alternativ parkering finnes blant annet i parkeringsanlegget ved San Telmo busstasjonen, men her er det ofte fullt.

Et bedre alternativ er å følge ringveien til krysset med GC-2 på vestsiden av Las Palmas, og parkere nær shoppingsenteret Las Arenas.

Deretter er mulighetene uansett uendelige – Las Palmas har mye å by på.

Syklister i byen

Ute rundt Confital-bukten er det ikke mye spennende å finne på for syklister.

Vi anbefaler derfor en bysightseeing på sykkel.

Det offisielle nettstedet for byen www.lpavisit.com (ekstern lenke) er en god plass å starte for å finne ut hva man har lyst å gjøre.

Fotturserie for Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.