På vandring i Tamadaba-fjellet

Tamadaba-fjellmassivet ligger bokstavelig talt utenfor allfarvei langt oppe i nordvest, på sørsiden av Agaete-dalen.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Mens vår første tur gikk til et turmål som er velkjent for mange, besøker vi denne uke en ukjent avkrok.

Ferden går gjennom furuskog ut til dramatiske utsiktspunkt og til den høyeste toppen i området. Vest for det skogkledde Tamadaba-platået faller terrenget i løpet av 3 kilometer i luftlinje fra nesten 1500 meters høyde til den ville, øde kystlinjen i vest.

Behagelig rusletur eller ekstremvandring?

For dagens vandring holder vi oss oppe i høyden. Allikevel må noen hundre høydemeter forseres.

En svært tøff vandring er rundturen ned til Agaete-dalen og tilbake opp via Lugarejos-reservoaret. Denne vil vi omtale i en senere artikkel.

Til turen med bil eller buss

Følg kjøreruten til Ayacata som beskrevet i forrige ukes artikkel. Herfra, fortsett nordvestover til Tejeda på vei GC-60 og videre på GC-210 forbi Artenara.

I krysset der GC-210 fører sørover mot La Aldea, fortsett på GC-216 langs en smal rygg ut til Tamadaba. Dette er den eneste adkomstveien til området.

Følg den enveiskjørte veien rundt sørsiden av den høyeste toppen. I det eneste krysset, ta til høyre og kom kort etter til en parkeringsplass ved et piknikområde der turen starter.

Total kjøretid fra for eksempel Puerto Rico snaut to og en halv time. Turen er ikke tilgjengelig med buss,  dessverre.

Behagelig start

Fra parkeringsplassen følges skiltet rute S-90 rute østover og så mot nord, ned gjennom furuskogen.

Etter cirka en halvtimes vandring bærer det plutselig ut av furuskogen og ned langs en smal, åpen rygg.

Første utsiktspunkt

Herfra er utsikten dramatisk, for å si det mildt.

Mot øst fører en sti nesten ut i intet ned mot bunnen av Agaete-dalen. Mot vest løper blikket over raviner og spisse åskammer til toppen Roque Faneque.

Senere på vandringen kommer vi ut til foten av denne.

Til Roque Faneque

Følg samme vei tilbake til parkeringsplassen, og videre opp langs veien til veikrysset. Ta til høyre og kom til en skogvokterbolig etter 300 meter.

Sist vi gikk turen var denne ikke ferdig merket, men det skal nå ifølge våre lokale kilder være mulig å følge merket rute S-93 på en sti fra piknikområdet til skogvokterboligen.

Nedover på nytt

Ruten følger veien 100 meter vestover, følg så S-93 ruten på en sti til høyre. I et stidele cirka 10 minutters gange senere, ta til høyre langs S-91 ruten mot Roque Faneque.

Det bærer slakt ned gjennom furuskogen til et lite platå. Et par plasser blir det allerede nå fin utsikt nordover.

De som ønsker å forkorte turen med cirka 2 timer, kan ta til venstre etter skogvokterboligen som beskrevet nedenfor.

Spennende rute videre

Fra platået bærer det oppover et kort stykke og langs en smal rygg på en steinete sti.

Cirka 20 minutter senere ruver toppen av Roque Faneque opp som en festning ikke langt unna.

Full stopp

Å komme seg opp på selve toppen er umulig uten fjellklatrerutstyr. Utsikten, spesielt mot nord, er allikevel til å miste pusten av.

Kontrasten til de dype skogene er totalt idet blikket løper over nakne, tørre og ville åsrygger mot Agaete og havnen Puerto de las Nieves.

Lenger nord sees Gáldar-toppen og nordvestspissen av øya ved Sardina del Norte.

Ingen annen vei tilbake

Herfra er eneste alternativ å returnere samme vei.

Stigningen tilbake til skogvokterboligen kan komme som en overraskelse. Nesten 300 høydemeter må forseres, nesten ikke merkbart på vei ned på grunn av den jevne, slake nedstigningen.

Siste stopp - den høyeste toppen

Ved skogvokterboligen, kryss veien og fortsett oppover på en sti langs den skiltede S-93 ruten. Som rundt Roque Nublo fører samme turrute også her i flere retninger.

Etter cirka 20 minutters gange opp gjennom skogen, ta til venstre i et par stikryss og kom kort etter til Pico de la Bandera, 1443 meter over havet.

Total kontrast

Om vinteren står det grønne og frodige landskapet som sees mot øst i total kontrast til de karrige, tørre åsryggene langs kysten.

Langt nedenfor strekker terrasserte dalsider og vide, gresskledde enger seg opp mot de sentrale fjellene. Selv herfra er Roque Nublo tydelig synlig som en nål mot himmelen i det fjerne.

Rundtur

Herfra er det ikke nødvendig å returnere samme vei. Fortsett nordøstover snaut 15 minutter til et stikryss i et lavt skar (Degollada Chiqueritos).

Ta til venstre og kom etter noen minutter til bilveien, som følges tilbake til utgangspunktet.

Hvis rute S-90 er ferdig skiltet, kan man i stidelet fortsette rett fram langs rute S-90, krysse asfaltveien og ikke lenge etter gå til venstre videre langs S-90 tilbake til utgangspunktet på en sti.

Total tid for turen er rundt fire og en halv time uten pauser, med en høydeforskjell på rundt 800 meter i stigning.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok «Fotturguide Gran Canaria», sammen med mange andre flotte bilder og detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk.

Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.