På fottur i vide skoger og dype daler

Fra den tette  furuskogen ved foten av den høyeste toppen på øya går ferden ned i dype daler i skyggen av Roque Nublo til La Culata, en bortgjemt fjellandsby.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Etter en bratt oppstigning bærer det tilbake langs den sentrale fjellryggen med vidstrakt utsikt.

Den sentrale delen av Gran Canaria kan oppvise en utrolig variasjon i landskapet.

Turen kan kombineres med turene vi har omtalt tidligere til Campanario, Roque Nublo eller fra Tejeda.

Totalt gir dette mange turvarianter, med lengde fra under en time til den mest ekstreme varianten på 10-11 timer.

Til turen med bil eller buss

Turen kan påbegynnes både der turen til Roque Nublo starter ved La Goleta, eller ved piknikområdet Llanos de la Pez.

Vi anbefaler det siste da det her er mye bedre parkeringsmuligheter.

Med bosted i Arguineguin eller vestover følg motorveien til den ender i vest. Deretter kjør 10 kilometer langs GC-200 nordover Mogán-dalen til krysset med GC-605.

GC-605 følges så 23,5 kilometer til Ayacata. Hold til høyre i krysset med GC-60 i Ayacata, og sving straks etter til venstre langs GC-600.

Etter 6 kilometer er parkeringsplassen ved piknikområdet Llanos de la Pez nådd.

Det er ingen bussforbindelse hit. Det er mulig å ta bussrute 18 til Ayacata, og så gå herfra opp til La Goleta. Legg til cirka en og en halv time totalt for dette.

En avslappende start

Er det helg eller helligdag er baren ved piknikområdet åpen. Da passer det bra med en kaffetår før start.

Ellers er det nok av benker og bord å sitte ned ved for en rast før turen påbegynnes.

Skog, fjell og ...innsjøer?

Fra piknikområdet, følg veien vestover noen hundre meter. Før første krappe venstresving gå til høyre på en sti langs turrute S-50.

Denne leder etter noen minutter gjennom skogen til et kryss ved en fritidsleir for ungdom. Gå her rett fram.

Etter et stykke utforbakke der skogen åpner seg opp, dukker en innsjø opp. Riktignok et oppdemmet reservorar, Presa de los Hornos, men synet av vann er uansett forfriskende spesielt på varme dager.

Til Roque Nublo også?

En kort, bratt oppstigning leder til en vei (GC-600), som følges et kort stykke ned til La Goleta der turen til Roque Nublo starter.

Dette er første mulighet for å forlenge turen, fram og tilbake til Roque Nublo tar kun en times tid.

En lengre variant er å gå opp til Roque Nublo, rundt klippen mot nord og så ned til La Culata. Regn med en drøy time ekstra for dette.

Fortsett ellers langs turrute S-70 direkte mot La Culata. Som omtalt tidligere går turrute S-70 i tre retninger herfra.

Stien som skal følges er lengst til høyre, denne leder straks ned gjennom skogen mot nord.

Vill natur

Etter en drøy halvtime bratt ned den steinete, ville fjellsiden kledd med furuskog flater stien ut og kommer til et stikryss omgitt av busker i en dyp, smal dal.

Den alternative ruten fra Roque Nublo kommmer ned fjellsiden fra vest.

Gå her rett fram. Etter noen minutter dukker de første bygningene i La Culata opp. Herfra følges en smal asfaltvei noen hundre meter langs østsiden av dalbunnen til Bar Roque Nublo .

Denne overskygges av den virkelige navnebroren som ruver mot himmelen på toppen av en bratt klippevegg i sørvest.

Herfra er det forøvrig mulig å fortsette på den store Tejeda-runden som beskrevet forrige uke. Det gir en tur som er rundt fire timer lengre.

God ide med en pause

Fra La Culata bærer det bratt oppover. I løpet av snau time overvinnes over tre hundre høydemeter.

Ta derfor gjerne en ekstra lang pause med en forfriskning eller noe å spise i baren.

Gå deretter noen få skritt tilbake, og opp trinn til venstre langs turrute S-82. Etter å ha passert det siste huset overtar vill natur igjen.

I kanten av skog bærer det inn langs en dyp ravine der rekkverk gjør at selv de som ikke er så glade i høyder burde fint greie å ta seg fram.

Belønning for strevet

Etter at stien har flatet ut noe, gå rett fram i et stikryss der den direkte S-85 ruten fra Tejeda kommer opp fra venstre. Kom noen minutter senere til Degollada de la Cumbre på toppen av fjellryggen.

Hold her til venstre. Ikke lenge etter er utsiktspunktet Degollada de Becerra nådd.

De som følger den lange, alternative ruten via Tejeda og Cruz de Tejeda kommer her inn fra nord.

I tillegg til utsikten mot vest, som er blitt bedre og bedre på veien opp fra La Culata, er det her vidstrakt utsyn mot grønne daler og fredelige landsbyer i øst.

Som oftest er det mulig å få kjøpt lokale produkter, drikke og snacks fra en salgsvogn her.

Panoramaretur

Gå samme vei tilbake til Degollada de la Cumbre. Hold her til venstre langs S-50 ruten. Stien fører videre høyt oppe over Tejeda-dalen, i kanten av skogen.

Spesielt sent på dagen, når hele dalen er badet i ettermiddagssol, er utsikten enestående.  Innrammet av spisse fjellkammer løper blikket helt til Tenerife og Teide i det fjerne.

Fredelig avslutning

I enden av dalen overtar skogen igjen. Kryss et par grusveier som fører til campingområdet Corral de los Juncos før en idyllisk rute langs et bekkefar leder ut til nok en grusvei.

Ta til høyre og kom etter noen minutter til krysset ved fritidsleiren. Følg her samme vei tilbake.

Total tid for turen snaut fire timer timer i gangtid. Stigning på cirka 700 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Ikke nok trim?

For de som uansett turalternativ ikke har fått tatt seg nok ut er det bare å fortsette på turen til Campanario og Pico de las Nieves som beskrevet tidligere.

Denne starter på sørsiden av veien ved piknikområdet.  Dette forlenger turen med over to timer.

Ikke noe nytt for bilturister og syklister

For bilturister og syklister har vi ikke noe annet å anbefale enn å se på rutene som beskrevet tidligere uker.

Her i de sentrale delene av øya er det langt flere turruter for vandrere enn for de som liker seg best på to eller fire hjul.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.