Stor misnøye med ferieklubb på Gran Canaria

Kent Lind ble i januar lokket inn i en avtale med ferieklubben Go-compass i Arguineguin. Nå føler han seg lurt, og vil ha pengene tilbake. Hilde L. har vært medlem siden 2009, og er også dypt misfornøyd.

I taklokalene på dette hotellet nær stranden og sentralt i Arguineguín, Club Puerto Atlantico, fortsetter nordmenn å gå i ferieklubbfella. Foto: Hugo Ryvik.

Under et ferieopphold på Gran Canaria i januar ble Kent Lind fra Sortland, sammen med en venninne, praiet på gata i Puerto Rico av en person som ga dem et skrapelodd.

Lind og hans venninne fikk gevinst, som alle gjør med slike skrapelodd, og vant først et digitalkamera, deretter et opphold på Fuerteventura i én uke på neste skrap.

Det viste seg imidlertid snart å være helt spesielle motiver som lå til grunn for at de vant.

 Gevinsten skulle hentes i Arguineguin

– Vi syntes det var noe uvirkelig, og spurte hvordan slikt kunne gå til, forteller Lind til Canariajournalen.no.

Personen med skrapeloddene fortalte at det var et samarbeid mellom næringslivet og kommunen for å trekke turister til området. Dette skulle gi positiv omtale slik at nedgangen på 50 prosent kunne stoppes, og handelen kunne ta seg opp igjen.

Gevinstene kunne de hente på ferieanlegget Club Puerto Atlantico i Arguineguín.

Drosje ble bestilt, og Lind og hans venninne dro til Arguineguín. Der var de instruert til å si bestemte ting til portieren for at gevinsten skulle bli løst ut og skrapeloddmannen skulle få sin provisjon.

Lite snakk om gevinster

På hotellet ble de møtt av en representant, Inge Gyldebrandt, som var meget hyggelig mot dem, og inviterte på lunsj og drikke.

– Vi ble forespeilet med det samme vi kom at det ikke skulle ikke ta lang tid å ordne gevinstene. Det ble imidlertid lite snakk om gevinster. Samtalen dreide fort inn på om vi likte å reise, hvor i verden vi hadde vært, og hvor vi hadde lyst til å reise, sier Lind.

Ferieklubbopplegget ble så presentert. Lind syntes opplegget minnet om timeshare, og stilte mange kritiske spørsmål.

Representanten bedyret at dette var noe helt annet, og at nordmannen Worm Linderud, som jobbet for dem, hadde hjulpet mange med å komme seg ut av timeshare.

Linderud ble flere ganger kalt bort til bordet for å svare på spørsmål. Han ble av Lind oppfattet som en sjefsskikkelse, og opptrådte tillitsvekkende.

Betalte 5900 euro på stedet

Lind ble til slutt overbevist til å tegne et medlemskap til 5900 euro for fem år i ferieklubben Go-compass.

Det er det nye navnet på Voyager Travel, som skiftet navn i vinter etter å ha blitt raidet av politiet i juli 2013 og fått mye negativ presseomtale i etterkant.

Kent Lind betalte på stedet med kredittkortet sitt. Champagne ble sprettet, og hurraropene runget i lokalet.

– Det var flere par som satt ved andre bord i samtaler, og champagnen smalt i hvert fall tre ganger mens vi var der, sier Lind.

Dette skal Lind få for pengene

Medlemskapet skal gi Lind to enukers opphold per år innenfor et garantert prisområde på 399-899 euro per uke på utvalgte feriehoteller og feriesteder som angivelig ikke er tilgjengelige gjennom reisebyråer.

Han skal også få tilgang til ubegrensede restplasser til priser fra 199 euro per uke, ifølge kontrakten.

Dessuten tilgang til ferieprodukter gjennom nettsiden www.go-compass.net og flyreiser.

Gir opp ferieklubben

I dag angrer han allerede dypt på at han inngikk avtalen.

I velkomstbrevet fra klubben står det at ”bookingteamet vil planlegge, tilrettelegge og bestille alt for deg og din familie – så slipper du alt bryderiet”. Men det var nettopp bryderi han fikk.

– Jeg ble lovet en reise til Tenerife i en firestjerners leilighet i påsken via ferieklubben, men det har vært så mye krøll og fram og tilbake at jeg har gitt opp, sier han til Canariajournalen.no.

Fikk kuponger

Lind mottok kuponger som skulle gi ham gratis opphold i én uke. Det var en av disse han ville benytte til en påskereise for to til Kanariøyene, et ønske han la fram for Go-compass allerede i januar.

Etter først å ha foreslått et opphold på Atlantic Garden på Fuerteventura, noe som ikke gikk i orden, ble det bestilt rom på Club Flamingo på Tenerife i påsken.

I dialogen kom det fram at det tilkommer en serviceavgift på 30 euro, og at klubben kan hjelpe til med å skaffe flybilletter. Disse må Lind betale for.

Fant ikke ledige flyreiser

I neste omgang meldte klubbens bookingrepresentant, en svensk kvinne, fra om at hun hadde sjekket med alle flyselskap som fins, og ikke fant fly fra Oslo til Tenerife som passet med de datoene det er bestilt opphold.

Hun foreslo å endre oppholdet til 8.-15. april, det vil si før påsken, noe som slett ikke passet. Lind spurte 25. februar etter andre alternativer på Kanariøyene som kan benyttes i henhold til kontrakten, men fikk ikke svar.

– Jeg ble også lovet at hjemmesiden deres skulle komme på norsk før påske, og at alt kunne foregå digitalt med hjelp av brukernavn og passord, men slik er det ikke. Nå gidder jeg ikke å jobbe mer med dette, sier han oppgitt.

Lind har foreløpig ikke prøvd å kansellere avtalen, men etter denne negative opplevelsen skal han forsøke å få refundert utgiftene via sitt kredittkortselskap og klage til forbrukerkontoret i Arguineguin for å få hjelp til å kansellere avtalen.

Brudd på regelverket

Medlemskap i ferieklubber er dekket av EU-direktivet 2008/122/ECEU, som ble innført i Spania 17. mars 2012.

Regelverket sier at det er en 14. dagers angrefrist etter at avtaler blir inngått, og at kunden skal informeres tydelig og skriftlig om dette. Et obligatorisk angreskjema skal deles ut til kunden.

– Jeg har ikke fått noen slik informasjon, hverken skriftlig eller muntlig, sier Lind.

Regelverket sier også at det er forbud mot å kreve eller akseptere forhåndsbetaling fra forbrukeren før utløpet av angrefristperioden. Forbudet omfatter også sikkerhetsstillelse, reservasjon av beløp på konto, eksplisitt anerkjennelse av gjeld, eller andre vederlag til den næringsdrivende eller en tredjemann.

Kent Lind betalte 5900 euro samme dag som kontrakten ble signert.

– Jeg betalte faktisk rett før kontrakten ble underskrevet, forteller han.

Mange føler seg lurt

Linds erfaringer med ferieklubben er i tråd med det flere andre nordmenn tidligere har fortalt om i pressen, og viser at klubben kjører videre i samme stil som før, til tross for svindelmistanker og mange klager:

Det er ofte vanskelig å få bestilt opphold på de stedene og til de datoene medlemmene ønsker, og ofte vanskelig å få respons fra ferieklubbens representanter. Mange mener at de ikke får det de ble lovet under salgspresentasjonen på taket.

Ble lokket til seks års medlemskap

Hilde L. fra Oslo og hennes mann ble medlem i Voyager Travel 17. mai 2009, et medlemskap som går ut 17. mai 2015.

For dette seks år lange medlemskapet betalte de 3995 euro. I tillegg kommer 50 euro per år i medlemsavgift, og 30 euro i avgift for hver gang de bestiller et ”kupongopphold”. Hun er svært misfornøyd.

– De har alltid vært hyggelige mot oss, og de ferieoppholdene vi har fått har vært bra, men jeg synes vi har fått mye mindre igjen for pengene enn det vi ble forespeilet, sier hun.

Første ferie på Gran Canaria

Ekteparet var på Gran Canaria for første gang da de vant på et skrapelodd de fikk av en kvinne i Puerto Rico. Premien var en t-skjorte og et ferieopphold. Etter å ha vunnet, ble de tatt med i drosje til Club Puerto Atlantico.

I lokalene på taket ble de stilt spørsmål om hvor de ønsket å reise og så videre.

Etter hvert ble det snakk om hva reisene ville koste, og til slutt ble de overtalt til å tegne medlemskap i ferieklubben.

– De var veldig hyggelige mot oss, men de var så smarte og lokket oss med båtcruise, frireiser, weekendturer og andre ting, og lurte oss inn i det, sier Hilde L. til Canariajournalen.no.

Hilde L. ble ikke på noen måte presset inn i avtalen. De ble flere ganger bedt om å tenke seg grundig om, forteller hun, men følte likevel et visst press – kontrakten måtte undertegnes der og da hvis det skulle bli noe av, ble de fortalt.

Det ble ikke gitt noen skriftlig eller muntlig informasjon om at det var mulig å kansellere kontrakten, forteller hun.

Vanskelig å få svar

Kontrakten de skrev under på innebar at de skulle få et antall enukes opphold i en leilighet eller hotellrom spesielt utvalgt for medlemmene, med ett soverom for inntil to voksne og to barn, til en garantert pris på mellom 199 og 599 euro.

I tillegg skulle de få en ukes gratis opphold på Club Puerto Atlantico, og ble lovet billige båtcruise.

Hilde L. delbetalte 1000 euro der og da for medlemskapet, og ble trukket til sammen 2995 euro til fra sin bankkonto noen dager senere.

Ekteparet fikk tilsendt kuponger som kunne veksles inn i opphold til garantipris, og tok ut gratisoppholdet på Club Puerto Atlantico samme år. Det oppholdet var de svært fornøyd med, men snart begynte ting å bli besværlige.

– Et av problemene er at du ikke får svar når du logger deg inn på medlemssidene og prøver å få kontakt. Hvis du er så heldig å få svar, er det opptatt de datoene du ønsker å reise, så du kommer nesten aldri dit du vil. Nå for tiden får jeg ikke svar i det hele tatt, forteller hun.

Dyrt cruise

Hilde L. forsøkte i september 2009 å bestille en cruisereise for elleve personer, barn og barnebarn inkludert, som skulle foretas i 2011 og 2012. 6000 kroner ble betalt i depositum.

– Det ble så dyrt til slutt, for det var kostbare tillegg for alle slags oppgraderinger, og de tilgjengelige datoene passet ikke, så det ble ikke noe av.

Hilde forsøkte å få noe tilbake for pengene hun hadde forhåndsbetalt for cruiset, men det var ikke så lett.

Til slutt fikk hun en slags kompensasjon fra Michael Gadman, som er skandinaviasjef hos ferieklubben: Fire nye kuponger på ferieopphold til garantipris.

Må høre på selger i 90 minutter

Hilde er mektig irritert på et krav om å delta på salgsmøter for hver gang du vil bruke en kupongreise. Dette kravet går ikke fram av kontrakten, og de fikk heller ingen muntlig informasjon om det.

– Hver gang vi bruker en kupong for gratisuke, må vi sitte i nitti minutter på reisemålet og høre på en ny selger som igjen skal prøve å lure deg, et mareritt uten like. Hvis ikke, må vi betale full pris for oppholdet. Ved ett tilfelle ble den uforskammede selgeren sint og sa at vi hadde kastet bort tiden hans.

Kuponger i bytte mot kundetilgang

Hilde L. fikk også rede på at kupongene de hadde kjøpt gjennom medlemskapet i ferieklubben, ble gitt gratis til firmaet som driver klubben mot at de reisende deltar på disse møtene. 

I det siste har Hilde og hennes mann måttet fylle ut skjema med omfattende informasjon om blant annet inntekt hver gang de bestiller en kupongreise.

Det tyder på at destinasjonene de bestiller opphold på ønsker å sjekke på forhånd om gjestene møter kriteriene for å være potensielle kjøpere av tjenester og produkter de vil tilby i slike salgssamtaler. Hvis de ikke innfrir kriteriene, er det en viss mulighet for at feriestedet melder fra om at det er fullt.

Det kan virke som om ferieklubben i Arguineguin får disse kupongene i bytte for at selskapene på destinasjonene får potensielle kunder for nye tjenester og produkter for seg selv i 90  minutter.

Svarte ikke på eposter

Oslo-kvinnen forteller at hun har hatt mas og kjas med ferieklubben hele veien igjennom, mange eposter frem og tilbake og mange telefonsamtaler.

Mange av epostene hun har sendt til klubbens skandinaviasjef Michael Gadman og en selger som Gadman etter hvert henviste henne til, ble aldri besvart.

I desember i fjor troppet hun opp på Club Atlantico for å få ordnet opp. Da ba hun denne selgeren om å beklage alt rotet.

– Hva skal jeg beklage? sa han. Vi kom ikke noen vei.

En annen norsk selger som jobber for klubben prøvde til alt overmål å få Hilde L. og hennes mann til å fornye medlemskapet til en pris av nesten 10 000 euro.

– Han må jo tro hjernene våre er lik null.

Sitter igjen med fire kuponger

Hilde L. og hennes mann fikk senest tatt ut, etter mye om og men, en ukes kupongopphold på Benalmádena i Malaga 17.-24. februar til en kostnad av 30 britiske pund. Flyreisen må de betale selv.

Der måtte de igjen lide seg gjennom nok en 90 minutters salgssamtale.

Nå lurer hun på hvordan hun skal få utbytte for de fire kupongene hun sitter igjen med før medlemskapet går ut om et drøyt år.

Hun har forsøkt å få en uke i Bulgaria i juni, det gikk ikke. Nå er hun blitt lovet en uke på Fuerteventura i september.

– Hvorfor kunne de ikke gi meg de pengene tilbake i stedet for disse kupongene, eller gi meg en reise på to ganger 14 dager, for eksempel, spør hun?

Dette har Hilde L. fått for pengene

  • En gratisuke på Club Puerto Atlantico for to. Reisekostnader måtte de selv betale.
  • En uke i Kusadasi i Tyrkia for to til 30 euro per døgn per person inkludert frokost og middag. Reisekostnader måtte de selv betale.
  • En uke i Marbella, Malaga for to til 30 euro i avgift. Reisekostnader måtte de selv betale.
  • En uke i Benalmágena, Malaga for to til 30 britiske pund i avgift. Reisekostnader måtte de selv betale.

Utleggene hittil, inkludert medlemskapet, årskontingent og avgifter, har vært langt over 42 000 kroner. I tillegg kommer reisekostnadene og alle telefonsamtalene til Spania.

– Vi har brukt de pengene og kommer aldri til å få de tilbake, men noe har vi jo fått igjen etter mye mas, og selgerne har i hvert fall alltid vært vennlige mot oss, sier hun.

Mystiske telefonsamtaler

I 2011 ble både ble Hilde L. og hennes ektemann oppringt av en nordmann med vestlandsdialekt som hevdet at han ringte fra Marbella, og sa at han ville kjøpe ferieklubbavtalen deres. Det samme skjedde på nytt i mars i år.

– Jeg syntes det var veldig merkelig å bli oppringt på den måten. Han kjente til alle detaljer om avtalen vår, og hadde navnene, telefonnummeret og adressen vår. Det må han jo ha fått fra ferieklubben, hvor skulle han ellers ha det fra? spør Hilde.

Hun har bedt Michael Gadman om en forklaring på dette, men har fortsatt ikke fått svar.

Flere har blitt svindlet

Denne oppringingen ligner på det flere andre nordmenn har blitt utsatt for. Disse endte opp med å bli lurt for store pengesummer.

I en TV 2 hjelper deg-sending i fjor søkte tv-teamet en mann med en vestlandsdialekt som var involvert i svindelen. På torsdag 17. april klokken 20.30 kommer et nytt TV 2 hjelper deg-innslag om samme tema.

Klikk her for å se tv-innslaget fra i fjor der TV 2’s programleder Solveig Barstad prater med den ukjente mannen på telefonen.

Canariajournalen.no forsøkte å få kontakt med skandinaviasjef Michael Gadman og andre representanter for Go-compass for å få kommentarer til det som kommer fram i denne artikkelen før den ble publisert, men fikk ikke svar.

Tilbyr oppgradering

Ferieklubben tilbyr nå alle Voyager Travel-medlemmer en ”oppgradering” til Go-compass-medlemskap for 399 euro for en fireårs periode.

De skal da få tilgang til den nye Go-compass-nettsiden der de angivelig skal kunne bestille reiser.

TV 2 hjelper deg er på saken

Canariajournalen.no har bistått TV 2 hjelper deg til et nytt programinnslag om ferieklubben i Arguineguin og resalg av timeshareavtaler.

Flere nordmenn har blitt snytt for store pengebeløp, kommer det fram i programmet, som blir sendt 17. april klokken 20.00 norsk tid.

Fakta om ferieklubben

Compass er det nye navnet på Voyager Travel, som opererte på samme måte fra de samme lokalene i Arguineguin, og ble raidet av politiet i juli 2013 etter at det kom inn anmeldelser for svindel.

Navnebyttet kommer av den negative presseomtalen selskapet fikk etter politiaksjonen, der over 70 personer ble arrestert, deriblant nordmenn. Alle ble sluppet fri i løpet av 48 timer.

En privat rettssak pågår for tiden i domstolene. Sju personer fra ferieklubben, deriblant ferieklubbens øverste sjef og grunnlegger, tyskeren Eugen Kaiser, er anklaget for svindel.

Disse avga forklaring 3. februar. Nå venter partene på en dommeravgjørelse.

Kaiser har tidligere overfor Canariajournalen.no avvist at de driver med noen form for svindel.

Mange nordmenn har stått fram i pressen og fortalt at de føler seg lurt av klubben. Forbruker Europa fikk inn 142 henvendelser om Voyager Travel i 2013.

Det utgjorde nesten halvparten av alle henvendelser på ferieklubber og timeshareanlegg som de fikk inn i fjor.

Flere nordmenn jobber for klubben. Canariajournalen.no kjenner med sikkerhet til ni nordmenn som jobber eller nylig har jobbet i salgsavdelingen.

For kontrakter inngått etter februar 2011 og i Spania 17.3.2012 har du angrerett i minimum 14 dager.

Forbrukeren skal få et obligatorisk angreskjema. Dersom forbrukeren ikke får et skriftlig, separat, standard angrefristskjema fylt ut av den næringsdrivende, utvides perioden til 1 år.

Enhver tilleggskontrakt termineres automatisk ved kansellering.

Dersom spesifikk informasjon gjengitt i direktivet mangler i kontrakten, utvides angrefristen til 3 måneder.

Det er forbud mot å kreve eller akseptere forhåndsbetaling fra forbrukeren før utløpet av angrefristperioden. Dette forbudet er utvidet til også å gjelde sikkerhetsstillelse, reservasjon av beløp på konto, eksplisitt anerkjennelse av gjeld eller andre vederlag til den næringsdrivende eller en tredjemann.

Dersom kontrakten er inngått før fristene over, eller du har oversittet angrerettsfristen kan du allikevel ha rett til å gå fra avtalen.