Panoramavandring fra Cruz de Tejeda rundt Moriscos

Moriscos-toppen hever seg bratt opp på nordsiden av Tejeda-dalen, til en høyde på over 1700 meter over havet.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Mesteparten av turen er en flott kamvandring, med et imponerende rundblikk over mye av Gran Canarias fjellverden.

Til turen med bil eller buss

Følg motorveien til den ender nær Puerto de Mogán.

Følg GC-200 nordover 11km til krysset med GC-605. Fortsett herfra 23,5 kilometer langs GC-605 til Ayacata.

Videre langs GC-600 mot øst 8 kilometer til krysset med GC-130 og GC-150 ved Cruz de Los Llanos.

Herfra følg GC-150 nordover 5 kilometer til Cruz de Tejeda.

Parker på den store parkeringsplassen på den andre siden av veien ved Parador Cruz de Tejeda.

Med buss, ta rute 303 fra Las Palmas til busstasjonen i San Mateo.

Videre med rute 305 til Cruz de Tejeda. Eventuelt rute 18 til Tejeda fra sør, videre med rute 305.

Knutepunkt for vandrere

Cruz de Tejeda ligger i et smalt skar på fjellryggen som skiller nord- og sørsiden av øya.

Spesielt om ettermiddagen kan det ofte være klar himmel mot sør og vest, mens man mot nordøst vil skue ut over et hav av skyer dannet av de nordøstlige passatvindene.

Med turstier som fører herfra i alle himmelretninger er dette et av de viktigste knutepunkt for vandrere på øya.

For de som ikke vil kjøre bil på ferie er det et godt alternativ å bo på Parador de Cruz de Tejeda.

Kraftig stigning fra start

Fra veikrysset i skaret, følg veien nordover forbi Parador de Cruz de Tejeda. Rett etter denne ta til venstre gjennom en lund med furuer langs turrute S-90.

Stigningen blir snart svært bratt, og kun de virkelig veltrente vil komme seg fort fram. Den bratte stigningen varer imidlertid kun 10-15 minutter.

Trøsten er at utsikten over Tejeda-dalen og mot den stupbratte sørflanken av Moriscos-toppen snart blir formidabel. Langt i sørvest sees Tamadaba-fjellmassivet.

Hvileskjær

Når stien munner ut på en vei (GC-150) er det bare noen få meter til utsiktspunktet Mirador de las Palomas.

For de som må hvile beina finnes benk til å sitte ned på inne i et lite, åpent betongskur der utsikten kan nytes i fred og ro.

De som ønsker en kortere og lettere tur, kan parkere ved utsiktspunktet og starte turen herfra.

I furuskogen

Veien forlates i bakkant av utsiktspunktet. Stien fører snart inn i høyreist, åpen furuskog.

Enkelte plasser er det flott utsikt over vide skoger mot nordøst.

Vandring i fjellveggen

I et skiltet kryss etter at stien har flatet ut og gått over i en smal kjerrevei ta til venstre videre langs S-90 ruten. En kort stigning fører ut av skogen til kanten av bratthenget der en smal «hyllesti» leder videre mot høyre langs foten av Moriscos.

De som har det minste problem med høyder bør nok unngå denne ruten, og følge kjerreveien på nordsiden av Moriscos til Cuevas del Caballero.

For alle andre byr ruten på en fantastisk utsikt over hele Tejeda-dalen, helt til Pico de las Nieves i det fjerne.

Mot sørøst er det ikke annet å se enn taggede fjellkammer på rekke og rad.

Roque Nublo reiser seg også mot horisonten som en vaktpost.

Skog igjen

De som liker litt spenning, synes nok det er synd at stien allerede etter drøyt 10 minutter igjen blir omkranset av åpen skog.

En kort og bratt nedstigning på en fin sti dekket med furunåler leder til en smal kjerrevei ved Cuevas del Cabellero.

Følg skiltet sti noen få meter ut til store huler som var bebodd av urbefolkningen. Disse er sperret med gitter, men det er mulig å ta en titt inn.

Hulene med sin unike beliggenhet må ha vært som luksuseiendommer å regne for datidens beboere.

Behagelig retur mot nord

Herfra følges kjerreveien mot øst opp gjennom skogen rundt nordsiden av Moriscos-toppen. Turrute S-90 er nå forlatt.

Etter et kvarters tid flater stien ut, passerer et steinkors (Cruz de Moriscos) og kommer til et kryss.

Topptur kun for «toppsamlere»

De som er nødt til å få med seg selve toppen følger her kjerreveien mot høyre rundt 10 minutter til selve toppen av Moriscos på 1772 meter over havet.

Men utsikten mot sør og øst har man allerede fått med seg, og det er begrenset utsikt mot nord på grunn av skogen.

Gå ellers rett fram til et kjerreveikryss etter 600 meter, og følg veien mot høyre i krysset.

Utforbakke hjem igjen

Etter en lett stigning opp gjennom skogen påtreffes ruten fulgt på vei ut, og det bærer samme vei bratt utfor tilbake til utgangspunktet.

Total tid for turen rundt to timer i gangtid, med en stigning på drøyt 200 høydemeter.

De som synes dette er for kort og lett kan starte turen i Tejeda, og returnere fra Cruz de Tejeda via La Culata tilbake til Tejeda.

Dette er en tur vi har skrevet om i fjor høst for Canariajournalen.no.

Da snakker vi om seks til syv timer i gangtid, og en total stigning på rundt 1200 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Hviledag for bilister og syklister

Cruz de Tejeda har vi allerede besøkt på en biltur beskrevet tidligere. Denne uke har vi derfor ikke noe nytt å komme med for bilturister dessverre.

For syklister er kjerreveien som turen delvis følger ypperlig for terrengsykler.

Vi vil imidlertid omtale denne sykkelturen i en senere artikkel der vi tar for oss turruten fra Mirador Pinos Gáldar til Artenara.