Gå tresjøers-runden sør på Gran Canaria

I dalene sør for det sentrale fjellmassivet ligger tre av de største reservoarene på Gran Canaria. Fotturen gir et fantastisk inntrykk av naturen i sør.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Turen har også den fordel at den er lett tilgjengelig fra sørkysten med bil.

De store demningene som er bygd tvers over dype, smale raviner er et imponerende syn selv for nordmenn som er vant med store damanlegg i norske fjell.

Til turen med bil eller buss

Følg motorveien (GC-1) til Arguineguín. Sving av i avkjørsel 56, ligg i høyre fil og følg veien over en bro mot venstre. Fortsett 800 meter østover langs GC-500 til en rundkjøring.

Ta her til venstre langs GC-505 og følg denne veien 22 kilometer opp Arguineguín-dalen til den lille landsbyen Soria.

Parker på parkeringsplassen til venstre i krysset ved Restaurante Casa Fernando og den lille matbutikken.

Ingen bussforbindelse. Det er mulig å ta bussrute 18 fra Faro Maspalomas kl. 08.00 til Paso Heradura, og starte turen fra nord. Dette er nærmere beskrevet i vår bok.

Mektig damanlegg

Fra krysset ved restauranten bærer det et kort stykke utforbakke til den enorme demningen til Soria-reservoaret.

Dette er bygd tvers over en smal kløft, og er med langt over 100 meter i høyde et imponerende syn.  Anlegget ble først ferdigstilt i 1972.

De som har vært på Gran Canaria noen ganger vet at vannstanden kan variere dramatisk.

Etter perioder med mye regn kan vannmagasinet være breddfullt, mens det etter langvarig tørke knapt er en vannpytt å se i bunnen.

Tøft opp fra dammen

Etter å ha fulgt gangveien over toppen av demningen går ferden videre på en sti bratt opp fjellryggen øst for reservoaret.

Turen følger her den merkede S-60 ruten. Utsikten tilbake ned mot reservoaret og videre mot sørvest mot Tauro-fjellet blir snart dramatisk.

Total kontrast

Etter en snau time passeres små åkerlapper før stien munner ut på en kjerrevei. Denne leder opp til et vidstrakt platå vest for Chira-reservoaret, sjø nummer to.

Her forlates snart S-60 ruten som fører videre mot øst ned til demningen ved reservoaret. Utsikten opp mot de sentrale fjellene er storslagen.

Spennende dal

I enden av platået fører veien ned mot høyre forbi nordsiden av reservoaret ut til den lille landsbyen Cercados de Araña.

De som er desperate etter en tørsteslukker kan ta en avstikker dit for et barbesøk.

Turen går ellers videre forbi et lite reservoar og opp langs en vertikal fjellvegg. Herfra er det flott utsikt tilbake mot sør over hele Chira-reservoaret.

Deretter følges en sti opp en trang dal. Flere av huleboligene er fint restaurerte og i bruk som fritidsboliger. Stien går etter hvert over i en smal kjerrevei.

Perfekt for en rast

Etter en drøy halvtimes vandring opp dalen munner veien ut på en gruslagt parkeringsplass ved piknikområdet Morro Santiago.

Dette er den beste plassen for en rast underveis, med benker og bord ved høyden oppe til høyre.

Inn i øde furuskoger

Fra piknikområdet følges grusveien videre nordover til den munner ut på veien til Cercados de Araña (GC-604).

Noen få meter før krysset gå krapt mot venstre på en bred kjerrevei. Hold mot venstre i et kryss kort etter og følg veien ned gjennom åpen og øde furuskog.

Vilt landskap

Ferden går ut langs østsiden av den dype Ayacata-dalen. Her i Gran Canarias ville fjellverden er det ingen spor av bebyggelse å se.

En snau halvtime etter GC-604 krysser en sti veien. Følg her den merkede S-66 ruten langs stien ned mot sørvest.

Det bærer rett ned mot dalbunnen, som nås etter et par kilometer.

Storslått isolasjon

Bunnen av dalen er ikke mer enn noen få meter bred.

Tre hundre meter bratte dalsider tårner seg opp på begge sider og gir følelsen av å befinne seg i en smal kløft.

Dramatisk oppstigning

Videre går ruten på en smal sti, opp langs den åpne dalsiden.

Utsikten, spesielt tilbake mot nord, er dramatisk i det dalen brått slutter noen kilometer lengre nord ved foten av de forrevne fjellene rundt Roque Nublo og Pico de las Nieves.

For førstegangsreisende kan det være vanskelig å fatte at bare en snau times kjøring mot sør ligger badegjester og hoteller på rekke og rad langs kysten.

Litt gange på asfalt nødvendig

Etter den bratte oppstigningen følges S-66 mot sør langs GC-605 på en strekning på cirka 1,5 kilometer.

Trafikken er ikke altfor forstyrrende. Dette spesielt siden lastebiler og busser ikke kommer mer enn noen få kilometer sørover før det er full stopp.

Kun mindre kjøretøy kan fortsette ned til Mogán- eller Arguineguin-dalene.

Mange veier å følge...

Ved Casa de la Data viser turskilt vei i mange retninger.

S-66 ruten fører sammen med S-60 opp til Cruz de la Huesita i Pajonales-naturreservatet.

S-66 kan følges herfra mot nord til El Aserrador der det er mulig å ta buss rute 18 tilbake til sørkysten, mens S-60 leder ned til El Juncal i bunnen av dalen med samme navn.

Vår rute går videre på en kjerrevei mot sør langs S-60 ruten.

Forbi sjø nummer tre

Etter et kort stykke på veien fortsetter turen på en sti i åpent terreng med vidt utsyn.

Det tredje reservoaret, Presa de Cueva de las Niñas, ligger nedenfor en åsrygg mot sørvest.

Et kort stykke følges så en asfaltvei. Turen går ikke langs reservoaret, men de som ønsker å ta en nærmere titt kan følge en sti noen få minutter ned til høyre ved det punkt der asfaltveien påtreffes.

Bratt nedstigning

Skilt viser ellers snart vei vekk fra asfalten. Rute S-60 følges nå videre på en god, men steinete sti ned høyt oppe over en dyp dal.

Soria kommer snart til syne i enden av reservoaret.

En liten utfordring for høyderedde

En snau halvtime fra veien krysses et bekkefar nedenfor en høy, vertikal klippevegg. Rennende vann er som oftest å se om vinteren, og etter regnfall er her en liten foss.

Noen få meter byr så på en utfordring for noen i det ruten et kort stykke går langs kanten av et stup nedenfor stien.

Deretter bærer det over trygg grunn ned til en kjerrevei.

Denne fører ned til en asfaltvei som følges tilbake til utgangspunktet.

Total tid for turen rundt fem og en halv time i gangtid. Total stigning rundt 1500 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

På biltur til to av sjøene

Følg kjørerute som for fotturen opp til Soria og fortsett til asfalten slutter 1,5 kilometer nord for landsbyen.

Strekk gjerne på beina ved å gå så langt man ønsker videre langs kjerreveien. Denne fører videre høyt over reservoaret med flott utsikt.

Returner til Soria for en forfriskning i Restaurante Casa Fernando.

Kjør så tilbake til veikrysset i den lille landsbyen Barranquillo de San Andrés. Ta her av til høyre, og følg den smale og meget svingete veien (ikke veinummer) opp over Tauro-skaret.

Noen plasser er svingene så krappe at det nesten er nødvendig å rygge for å komme rundt.

Vel opp på platået på nordsiden av Tauro-fjellet er det vid utsikt nordover.

I krysset med GC-605 følg denne nordover ca. 5 kilometer til Zona Recreativa Cueva de las Niñas.

Piknikområdet ved bredden av reservoaret er perfekt for en rast i naturskjønne omgivelser, spesielt hvis vannstanden er høy.

Returner samme vei til krysset med veien til Soria, og sett ut ned langs den ekstreme «Trollstigveien» vi har skrevet om i detalj flere ganger tidligere.

Kompetente sjåfører greier å ta seg ned på under kvarteret hvis det ikke er mye trafikk.

Nervøse turister som ikke liker smale veier som balanserer på kanten av vertikale klippevegger kan gjøre at det tar mye lengre tid.

Dette spesielt siden det ikke er mange plasser det er mulig å kjøre forbi.

Vel nede i dalbunnen går ruten videre langs GC-200 ned til Puerto de Mogán og videre tilbake langs motorveien for de som har bosted lenger øst.

Total kjøretid fra Arguineguin tre til tre og en halv time.

Alternative sykkelruter

Hardbarkede landveisryttere følger runden som beskrevet med bil. Høydeforskjellen er godt over 1000 meter i stigning så dette er ingen kosetur. Total distanse rundt ni mil fra Arguineguin.

De som liker litt grus under hjulene kan ta syklene i bilen og kjøre til asfalten ender nord for Soria.

En fin tur på en humpete kjerrevei fører herfra opp den øde Soria-dalen ca. 7 kilometer til den munner ut på GC-605 ved Casa de la Data.

Følg veien et par kilometer sørover og ta en pause ved piknikområdet som beskrevet for bilturen.

Fortsett deretter tilbake over Tauro-skaret i motsatt retning av det som er beskrevet for bilturen tilbake til utgangspunktet.

Total distanse litt over 20 kilometer.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.