Vandring til Altavista-toppen, en ensom vaktpost i vest

Vest for Artenara domineres landskapet av vide furuskoger og øde fjellrygger som først brått tar slutt høyt oppe over den ville vestkysten.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Altavista er en karakteristisk topp sørvest i området som er godt synlig fra de sentrale deler av øya.

Turen ut til den nesten 1400 meter høye toppen er en behagelig vandring på gode skogsstier langs smale fjellrygger. Underveis gir lysninger i skogen flott utsikt mange plasser.

Til turen med bil eller buss

Følg enten GC-200 nordover fra slutten av motorveien i vest ved Puerto de Mogán og så GC-605 til Ayacata, eller GC-60 fra Playa del Inglés til Ayacata.

Videre 15 kilometer mot nord til Tejeda på GC-60 og så 6,5 kilometer langs GC-210 til Artenara. I rundkjøringen i utkanten av sentrum av Artenara sving av mot venstre i fjerde avkjørsel. Følg denne veien 550 meter til gravlunden der det er en stor parkeringsplass.

Det er mulig å ta buss rute 220 til Artenara fra nord. Med nåværende rutetider og få avganger er det bare praktisk mulig å ta buss på søndager når det er en avgang tidlig om formiddagen fra Las Palmas, med siste retur sent på ettermiddagen fra Artenara.

Høyt og fritt

Følg kjerreveien (asfaltert til å begynne med) opp over østsiden av kirkegården til toppen av åsryggen. I krysset der turrute S-88 til Vega de Acusa fører rett fram hold opp mot høyre langs rute S-90 som følger en kjerrevei.

Etter å ha nådd toppen av åsryggen blir det i nord vidstrakt utsikt mot høylandet rundt Juncalillo og Fagajesto. Mot nordvest nærmest forsvinner terrenget ut i intet der Agaete-dalen skjærer gjennom terrenget som kuttet med kniv.

Ned gjennom skogen

Ved foten av Brezos-toppen fortsetter turen langs en sti ned gjennom skogen til GC-210 påtreffes ved Cruz de Acusa.

Til Mirador del Sargento

Den skiltede turruten går nå på en sti parallelt med veien rett fram langs toppen av en smal rygg, forbi krysset der GC-210 leder sørover mot La Aldea.

Ca. 500m etter krysset følg stien opp gjennom skogen når veien svinger krapt mot høyre. Når veien påtreffes igjen noen minutter senere gå et kort stykke mot venstre til utsiktspunktet Mirador del Sargento.

Flott utsikt

Herfra er det storslått utsikt tvers over Tejeda-dalen, mot Roque Nublo som er godt synlig i det fjerne.

Skog og taggede fjellrygger dominerer utsynet. Bebyggelse er det lite av.

Kortere turalternativ

De som ønsker å forkorte turen med rundt to og en halv time kan parkere her.

Ønskes en kortere tur fra Artenara er Mirador del Sargento et fint turmål.

Turrute S-90 forlates

Fra utsiktspunktet gå videre på en sti til venstre for veien. I første stikryss der turrute S-90 fører videre mot vest hold mot sørvest langs en umerket rute.

Behagelig vandring

Den brede og lettgåtte stien fører videre gjennom den åpne furuskogen. Utsikten mot vest blir mer og mer imponerende. Vide furuskoger går over i nakne åser som stuper ned mot havet langt nedenfor.

I det fjerne ser Tenerife og Teide nesten ut til å flyte på horisonten.

Tejeda-dalen i et fugleperspektiv

Etter en snau times vandring klatrer stien opp til toppen av en åsrygg.

Mot øst er det her panoramautsikt mot Gran Canarias «prærie», Vega de Acusa, og over hele Tejeda-dalen mot Roque Nublo og Pico de las Nieves.

Ensom majestet

I et stikryss i et smalt skar fortsett videre opp langs toppen av fjellryggen fram mot det høyeste punktet som er markert med en betongsøyle.

For den beste utsikten gå rett fram et kort stykke inntil stien tar slutt. Herfra er det tydelig at Altavista rager opp i ensom majestet over det omkringliggende ville landskapet.

Øde og vilt

Forrevne, tørre og øde fjellrygger dominerer utsikten mot sørvest. Tettstedet La Aldea de San Nicolás med sine enorme hvite, plastdekkede tomatplantasjer er lett å få øye på i det fjerne.

Returen går samme vei, total gangtid snaut 5 timer.

Det finnes en sti som fra nordøstsiden av Altavista fører bratt ned til Acusa Verde, der turrute S-88 kan følges tilbake til Artenara. Vi har imidlertid ennå ikke gått ruten ned til Acusa Verde.

Mer informasjon

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave). I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

På tur med bil til dype daler

Kjør til Artenara som beskrevet for fotturen. Fra Artenara følg GC-215 som leder ned langs toppen av en smal, åpen rygg med fin utsikt mot det skogkledde, øde Tamadaba-fjellmassivet.

Etter snaut 4 kilometer fortsett videre nedover langs GC-217.

Vann i overflod

På rekke og rad passeres tre innsjøer som egentlig er oppdemmende vannreservoarer. Først Presa de las Hoyas, deretter Presa de Lugarejos og til slutt Presa de los Pérez.

Stopp gjerne ved Presa de los Pérez og ta en tur langs gangveien på toppen av demningen for å kaste et blikk ned i øvre del av den dype Agaete-dalen.

Til «ørneredet»

Kjør videre langs veien fra demningen. 250 meter opp i dalsiden ta av ned mot venstre langs en meget smal asfaltvei mot El Hornillo.

Denne fører for det meste langs en fjellhylle ned til den lille bosettingen El Hornillo som klorer seg fast i fjellsiden.

Dramatisk utsikt

Utsikten ned i Agaete-dalen fra kirkeplassen som balanserer på kanten av et stup er dramatisk. Bunnen av dalen er her ikke noe annet enn en smal ravine.

På sørvestsiden tårner Tamadaba-massivet seg opp over dalen. Det høyeste punktet her er Pico de la Bandera på nesten 1500 m.o.h. I det fjerne er havet godt synlig i vest.

Balansegang på kanten av stupet

Veien er en blindvei så returen går samme vei. Tilbake i siste kryss hold krapt til venstre.

Den smale veien krangler seg fram langs fjellsiden. Utsikten ned Agaete-dalen blir bedre og bedre.

Stopp når sjansen byr seg for å nyte utsikten da det bare et par steder er parkeringslommer som gjør det mulig å stoppe på en sikker måte.

Rett før veien svinger opp den smale Barranco del Sao blir utsikten spesielt skremmende. Sjåføren bør her ha blikket naglet til veien da det er en avgrunn på nesten fem hundre høydemeter på den andre siden av autovernet.

Over vide vidder til kysten

I krysset i enden av dalen sving til venstre langs GC-220. Markene her er et flott syn om våren når de er overstrødd med ville blomster. Passer deretter den lille landsbyen Fagajesto som ligger fint til på en åsrygg.

Fra tusen meters høyde fører veien nå over vide gressletter og langs åpne åsrygger der kuer og sauer beiter ned mot lavlandet.

Brutalt møte med den moderne verden

Noen få og små landsbyer er alt som finnes av bebyggelse før den moderne verden tar brutalt over nede i dalen mellom Gáldar og Agaete.

Her går ferden videre mot øst langs GC-2 mot Las Palmas. Videre tilbake sørover på ringveien, og så på motorveien GC-1 tilbake til sørkysten.

Totalt kjøretid fra Puerto Rico fire til fem timer avhengig av egne kjøreferdigheter på smale fjellveier.

God trimtur med sykkel

Anbefalt tur for syklister denne uke blir en runde på asfalt. Ruten følger fra start og fram til Fagajesto de samme fredelige sideveiene som bilturen gjør.

I krysset sør for Fagajesto ta en liten pust i bakken. Er det behov for en ekstra styrketår ta gjerne avstikkeren på et par hundre meter opp til den lokale baren.

Herfra går det nemlig stort sett bare oppover de neste 10km, gjennom skogholt og forbi landsbyene Cuevas del Retamal og Juncalillo.

Her domineres landskapet av vide åsrygger og åpent jordbruksland. Total stigning på dette strekket er over fem hundre høydemeter.

I krysset med GC-21 ta til høyre og følg denne veien tilbake til Artenara. Total distanse opp mot 40 kilometer, med total stigning på hele turen opp mot tusen høydemeter.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.