På tur langs Camino de la Plata - sølvveien

Fra Cruz Grande fører en bred, steinsatt og fint oppbygd ferdselsvei opp sørhenget til det sentrale fjellmassivet.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Den er et imponerende syn der den snirkler seg opp forbi bratte stup med vidt utsyn sørover.

Ruten var tidligere en viktig ferdselsvei for lokalbefolkningen da det fra platået er lett å ta seg fram over til nordsiden av øya.

Oppe på platået fortsetter vandringen gjennom flott furuskog og langs en spiss fjellkam til La Goleta.

Herfra bærer det bratt ned til Ayacata og langs dype daler tilbake til utgangspunktet.

Til turen med bil eller buss

Med bosted i Arguineguin eller lenger vest, følg motorveien til den ender. Deretter kjør 10 kilometer langs GC-200 nordover Mogán-dalen til krysset med GC-605.

GC-605 følges så 23,5 kilometer til Ayacata. Fortsett herfra sørover drøyt 5 kilometer langs GC-60 til Cruz Grande.

Parker på den lille parkeringsplassen til høyre rett etter veiskjæringen. Det er også plass til noen biler på vestsiden av skjæringen.

Fra Maspalomas, Playa del Inglés og andre plasser videre østover, følg GC-60 opp Fataga-dalen, forbi San Bartolomé de Tirajana til Cruz Grande, som ligger 6 kilometer vest for San Bartolomé.

Med buss, ta rute 18 fra Maspalomas og Playa del Inglés til Cruz Grande.

Rett til værs fra start

Fra østsiden av veiskjæringen ved Cruz Grande, følg skiltet turrute S-50 mot nord.

Etter å ha passert et hus, bærer det bratt opp langs vertikale klippevegger.

Imponerende håndverk

På det fint steinsatte underlaget bærer det i krappe svinger ennå brattere oppover.

Dette stammer fra slutten av 1800-tallet da en rik, lokal landeier finansierte arbeidet med å forbedre den tidligere dårlige og farlige stien.

Utsikten mot sør er fantastisk i det blikket løper over Chira-reservoaret og helt ned til øvre del av Arguineguin-dalen.

Ikke bli skremt av enkelte gale syklister som synes det er helt greit å rase ned langs stien med fare for liv og lemmer.

Taktomslag

Etter en snau time fører stien over steingrunn og slakt inn i spredt furuskog.

Før skogen tar over for godt blir det flott utsyn ned Tirajana-dalen helt ut til havet i øst.

Kamvandring

Kom etter rundt halvannen time til et lavt skar der det blir vid utsikt mot nord og vest. Dette er Degollada de los Hornos.

Turen som beskrevet i vår bok fortsetter her rett fram. Men vi anbefaler å skjære av til venstre langs den skiltede S-51 ruten som fører direkte til La Goleta.

Dette er en spektakulær kamvandring som vi utrolig nok gikk for første gang mange år etter første besøk på øya, og etter at manuskriptet til boken var ferdig.

Stien er imidlertid vist på kartet i boken og ruten er lett å følge.

Kanskje til Roque Nublo?

En bratt nedstigning gjennom åpen skog fører til parkeringsplassen ved La Goleta, der turen til Roque Nublo starter.

En liten og lett «ekstratur» på en times tid tur/retur fører ut til dette kjente landemerket, som vi har skrevet om tidligere.

Fra La Goleta, fortsett uansett langs S-70 ruten mot sørvest. Vær oppmerksom da rute S-70 er skiltet herfra i tre retninger.

Dette et eksempel på den mildt sagt noe merkelige skiltingen av turrutene som er gjennomført de siste få år på Gran Canaria.

Sjarmerende fjellandsby

Etter å ha krysset veien fører ruten forbi noen hus, og over veien nok en gang.

Den sinte schæferhunden som vi traff på her ved vårt første besøk har heldigvis ikke fått noe avkom, i hvert fall ikke som vi har truffet på ved våre senere besøk.

Herfra bærer det rett ned den åpne dalen i steinete terreng til den sjarmerende fjellandsbyen Ayacata, som ligger lunt til på 1300 meters høyde.

Til høyre for veikrysset mellom GC-600 og GC-60 ligger Bar Restaurante Casa Melo som er en god plass for en forfriskning.

Kaste inn håndkleet?

For de som ikke er ekstreme turgjengere har vandringen nå vart rundt tre timer. Tilbakelagt distanse godt under ti kilometer.

For å returnere til fots gjenstår ennå en drøy vandring på langt over tre timer.

Men det er mulig å returnere med buss rute 18 fra Ayacata til Cruz Grande. Reisetiden er rundt 10 minutter. Daglige avganger ca. kl. 11.50 og 17.20.

Det er også en avgang kl. 09.30 daglig unntatt søndag. Denne er et godt alternativ for de som vil parkere i Ayacata slik at bilen venter her etter endt vandring.

Øde terreng

For å fortsette, følg GC-60 sørover i retning San Bartolomé 1,6 kilometer, til en kjerrevei tar av mot høyre ned langs en liten rygg i det GC-60 svinger mot venstre ved La Candelilla.

Denne kjerreveien følges 8,1 kilometer gjennom et storslått, folketomt terreng.

Det bærer først ned langs en bred åsrygg og gjennom flere lange svinger på østsiden av den mektige Ayacata-dalen.

Ruten fører så til slutt opp gjennom furuskogen til et kryss med GC-604.

Til Morro Santiago

Noen meter før krysset med den asfalterte veien, gå til høyre. Grusveien fører etter 800 meter til piknikområdet Moro Santiago.

Dette er en fin plass for en rast underveis, med benker og bord ved høyden oppe til venstre.

På lite brukte stier

Følg en tydelig sti litt mot høyre langs toppen av ryggen rett ovenfor piknikbordene.

Rett før et flatt område 100 meter etter piknikbordene, gå mot venstre over en forfallen steinmur og følg stien på skrå ned mot venstre.

Ruten videre går langs en utydelig sti bratt rett ned bakken, langs kanten av et område med busker, med spredt furuskog til venstre.

Et par varder markerer ruten, og asfaltveien som er neste mål er lett å se 150 meter nedenfor.

Kryss veien rett før en lav skjæring, og følg siden av en spiss rygg nedover til veien kan sees et kort stykke mot høyre.

Følg veien nedover rundt første sving og ta til venstre langs en kjerrevei.

Denne forlates ovenfor dalbunnen etter 450 meter. I et kryss markert med en varde, ta her krapt til venstre på en bred og lettgått sti.

Opp Plata-dalen

Gjennom spredt furuskog bærer det opp langs bunnen av Plata-dalen. En kjerrevei følges et kort stykke før stien fører videre opp til høyre for et stort, gult hus.

Skogen tar slutt før stien krysser et bekkefar omgitt av høyt siv, og fører under en kampestein. Rundt 20 minutter senere kom tilbake til utgangspunktet på Cruz Grande.

Total tid for vandringen bortimot syv timer, totalt stigning på over 1000 høydemeter.

Mer informasjon og flere turer

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Hviledag for bilturister og syklister

Som de fleste andre plasser i innlandet i Gran Canaria er det langt flere turstier enn bilveier.

Rutene som følges med bil for å komme til fotturen har vi allerede beskrevet flere ganger, inkludert det som er av alternative returvarianter til sørkysten.

Gode ruter for syklister er også mangelvare, som tidligere omtalt spesielt på grunn av topografien.

Bilturister og syklister kan derfor med god samvittighet ta seg en hviledag.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.