Fottur fra Anfi og Valle Marina til Sukkertoppen og Norskeplassen

Mellom Arguineguín og Puerto Rico på Gran Canaria løper mange spisse åskammer parallelt ut mot havet. I luftlinje er det bare noen hundre meter mellom disse.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Tidlig om formiddagen, når mange legger ut på tur, er det et fascinerende syn å bevege seg opp langs Lomo de los Inciensos vest for den norske skolen.

Både mot øst opp fra Arguineguín og Patalavaca, og i vest fra Puerto Rico, kan det ses en jevn strøm av nordmenn på tur.

Som maur på rekke og rad går ferden målbevisst opp mot samlingsplassene for turglade nordmenn – Norskeplassen og Sukkertoppen.

Til turen med bil
 Ta av fra motorveien (GC-1) mot Arguineguín i avkjørsel 56, og fortsett 4 kilometer langs GC-500 til Valle Marina.

Ta til høyre ved hotell Aguamarina og parker på parkeringsplassen for Playa de la Verga eller langs veien (parkeringsavgift). Det er gratis parkering lenger opp langs veien, men her er det på dagtid som oftest fullt.

Fra Playa del Cura og Puerto Rico følges kystveien østover.

Til turen med buss eller båt

Buss til holdeplass Aguamarina, mellom Arguineguín og Puerto Rico (rute 01, 33, 39, 90 eller 91).

Eventuelt med båt fra Arguineguín, Puerto Rico eller Puerto de Mogán til Playa de la Verga (Anfi del Mar).

Rett ut i naturen

Det store Anfi-komplekset okkuperer bare en liten landstripe langs Verga-bukten. På den andre siden av hovedveien, noen få hundre meter inn fra havkanten, blir det snart slutt på bebyggelsen.

Fra bussholdeplassen og parkeringsplassen, følg veien opp dalen forbi det norske helsesenteret Valle Marina til den norske skolen.

Gå her til venstre rett opp åssiden på en tydelig sti til et stikryss noen hundre meter opp i lia.

Kamvandring

Følg stien langs åssiden opp til et skar, og gå videre langs toppen av åskammen (Lomo de los Inciensos), som her er svært smal.

Denne følges videre med fint utsyn ned i dalene på begge sider. Trafikken på motorveien er forstyrrende bare et kort øyeblikk i det den forsvinner inn i en tunnel under ryggen.

Den eneste lyden som høres ellers er mest sannsynlig fra brekende geiter.

Utsikten over vide vidder mot Tauro-fjellet langt mot nord er fin. Det er nesten utrolig at det bare et godt steinkast fra turistanleggene i havkanten finnes bare ubebygd terreng.

Til Sukkertoppen

I et kryss etter 3 kilometer, der en kjerrevei kommer opp fra høyre ved starten av en stigning, fortsett rett fram og oppoverbakke.

Foran en høy og vanligvis lukket port etter 600 meter, gå til venstre langs en sti på utsiden av gjerdet som omgir et oppdyrket område.

Følg stien opp østsiden av en grunn dal med busker til denne ender. Gå her et lite stykke mot høyre på en grusvei, før det bærer til venstre i et kryss noen få hundre meter opp til Sukkertoppen.

Som omtalt tidligere er terrenget treløst, så det er ingen tvil om veien til toppen.

Sukkertoppen for fjerde gang

Som de fleste etter hvert har fått med seg er Sukkertoppen et kjent og kjært turmål. Ikke minst fordi rutene fra Arguineguín, Patalavaca, Anfi og Puerto Rico i sør, og ruten ned fra Cortadores i nord møtes i veikrysset rett sør for toppen.

De andre rutene er beskrevet tidligere her i Canariajournalen, så det er sannelig på tide at de som bor på Anfi del Mar eller på Valle Marina blir vist veien også.

På selve toppen har til og med noen tatt seg bryet med å sette opp et skilt.  Og utsikten fra toppen er like fin hver gang.

Norskeplassen hører med

Returner sørover langs grusveien en kilometer til Norskeplassen, langs samme rute som for tidligere omtalte tur til Puerto Rico. Det vil si å følge veien til høyre i krysset sør for Sukkertoppen.

Slå av en prat med hyggelige turvenner, og er det behov for en pause, finnes benker og bord å sitte ned ved.

Neste strekk ingen nyhet

Videre fra Norskeplassen følges grusveien mot Puerto Rico til et lite inngjerdet område en drøy kilometer etter Norskeplassen.

Herfra bærer det ned langs åsryggen mot venstre på en sti til skaret Degollada de Balito.

Ned mot havet

I skaret, gå ned på en kjerrevei langs en ubebygd åsside til en vei i dalbunnen.

Fortsett på en god sti langs det oppmurte bekkefaret i dalbunnen, under hovedveien og ut langs Balito-bukten. Denne ruten ble også fulgt på kystruten fra Playa del Cura til Arguineguín, som omtalt tidligere.

Bad og forfriskninger i sikte

Etter å ha passert minigolfanlegget, kom til de mange restaurantene og butikkene ved Anfi del Mar.

Bar/restaurant Maroa ytterst på den kunstig anlagte halvøya som nås over en gangbro rett etter marinaen, er et perfekt sted å avslutte turen med noe kaldt å drikke og noe å bite i.

Stranden er bare et steinkast unna for de som trenger avkjøling.

For å komme tilbake til bilen eller bussholdeplassen, gå til den andre enden av stranden, og følg gangveien et par hundre meter til venstre opp til hovedveien og parkeringsplassen.

Total lengde, rundt 11 kilometer, snaut 3 timers gangtid. Oppstigningen er på totalt 400 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse med nøyaktige kilometer- og tidsangivelser finnes i vår bok, «Fotturguide Gran Canaria Sør», samme med turkart med stor målestokk og flotte bilder.

Hvileuke for bilturister og syklister

Dagens turområde byr ikke på noen nye ruter verken for bilister eller syklister.

Asfalterte bilveier er det dårlig med opp i åsene, og sykkelrutene fra Puerto Rico eller Arguineguín opp forbi Sukkertoppen har vi skrevet om et par ganger tidligere.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.