En vandring fra kraterranden til randen av avgrunnen

En vandring langs bratthenget på sørsiden av Moriscos- og Artenara-fjelltoppene på Gran Canaria kan bare anbefales for de med gode nerver som ikke kjenner begrepet høydeskrekk.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Selv om stien som følges er bred og trygg skal det ikke mange skritt i feil retning til før avgrunnen er neste stopp, mange hundre høydemeter lavere.

Men på ruten finnes også en «reserverute» langs en kjerrevei som går på trygg avstand, for det meste i skjul av lun furuskog. Denne følges for øvrig på returen for de som ønsker en langtur.

Til turen med bil eller buss

Følg motorveien GC-1 til den ender nær Puerto de Mogán. Herfra på GC-200 nordover 11 kilometer til krysset med GC-605.

Fortsett 23,5 kilometer langs GC-605 til Ayacata. Videre langs GC-600 mot øst 8 kilometer til krysset med GC-130 og GC-150 ved Cruz de Los Llanos.

Herfra følg GC-150 nordover 5 kilometer til Cruz de Tejeda, og videre 9 kilometer langs GC-150 til krysset med GC-21 ved Mirador Pinos de Gáldar.

Parker på parkeringsplassen ved utsiktspunktet, rett ved veikrysset.

Med buss, ta rute 216 eller 229 fra Las Palmas til Teror, videre med rute 220 til Mirador Pinos de Gáldar. (NB! få avganger).

Panorama med vulkansk snert

Mirador Pinos de Gáldar er et av de absolutt beste utsiktspunktene på hele Gran Canaria. Herfra er hele nordkysten synlig.

Fra 1550 meters høyde løper blikket ut over et lappeteppe av grønne åser og skogholt. Landsbyer og tettsteder ser ut til å ligge tilfeldig strødd ut over det vakre landskapet, med havet som et dypblått bakteppe.

Veien balanserer her bokstavelig talt på kanten av det 200 meter dype krateret, et bevis på Gran Canarias voldsomme vulkanske fortid.

Med et fargespill i rødt, brunt, gult og sort er dette et imponerende syn.

Litt svette ikke til å unngå

Etter å ha nytt utsikten gå langs veien vestover i retning Artenara 200 meter. Gå så på skrå bratt opp til venstre langs en fint oppbygd sti.

Denne krysser GC-150 etter 150 meter, og leder videre oppover forbi et skogholt til høyre og over et område med sort, vulkansk grus.

Etter å ha ført inn i furuskog og mellom tette lave trær kom ut på veien igjen. Etter 300 meter til venstre langs veien, ta til høyre på en sti opp langs en lav rygg overstrødd med busker.

Inn i øde skoger

Kom ikke lenge etter inn i furuskog før stien flater ut, går over i en kjerrevei og fører fram til et kryss etter totalt 2 kilometer ved foten av Moriscos-toppen.

De som ikke ser fram til litt spenning går til høyre, og følger kjerreveien.

Turen fortsetter ellers ned mot venstre gjennom skogen. Gå til høyre i krysset etter 800 meter. 300meter senere følg turrute S-90 opp til høyre langs en sti.

Balansegang i bratthenget

En kort stigning fører ut av skogen til kanten av bratthenget der en smal «hyllesti» leder videre mot høyre langs foten av Moriscos.

Ruten byr umiddelbart på en fantastisk utsikt over hele Tejeda-dalen, helt til Pico de las Nieves i det fjerne. Mot sørøst er det ikke annet å se enn taggede fjellkammer på rekke og rad. Roque Nublo reiser seg også mot horisonten som en vaktpost.

Psykologisk støtte

Når det bærer bratt nedover går stien noen meter inn mellom trærne.

Selv de som har problemer med høyder vil greie dette strekket.

Tidligere tiders luksuseiendom

Når det flater ut følg en kjerrevei et kort stykke, og gå så noen få meter langs en skiltet sti ut til store huler som var bebodd av urbefolkningen.

Dette er Cuevas del Caballero. Disse er sperret med gitter, men det er mulig å ta en titt inn. Hulene med sin unike beliggenhet må ha vært som luksuseiendommer å regne for fortidens beboere.

Litt avslapning

Ruten videre går langs veien gjennom skogen mot vest 500 meter. I et skiltet kryss følges turruten S-90 mot venstre bratt ned gjennom skogen på en sti.

De som har fått nok spenning følger S-90 herfra helt til Artenara, for det meste langs en kjerrevei.

Falsk trygghet

Når stien flater ut, fortsett mot venstre i et stikryss nær kjerreveien der S-90 fører videre rett fram. Herfra følges stien svært nær kanten av fjellryggen, delvis i skog og delvis i åpent terreng.

For de som ikke er høyderedde er utsikten fra hengkanten formidabel.

Nesten fritt fall

Etter en lett stigning opp på sørsiden av Montaña de Artenara nærmest faller stien ned den bratte vestflanken, farlig nær klippekanten.

Det er mye løs grus på stien så det er en god ide å ta det svært med ro nedover. Kommer man først ut på skråplanet, er veien til avgrunnen kort.

Slutt på spenningen

I kanten av skogen påtreffes S-90 ruten i et stikryss. En kort nedstigning fører til et veikryss ved Cruz de Toril.

Ruten går videre langs turrute S-90 på den smale veien rett fram, på nordsiden av en lav åsrygg.

Etter noen hundre meter rundes enden av åsryggen og det blir flott utsikt ned mot Artenara. Litt lenger ned i bakken passer veien som fører til hulekapellet La Cuevita.

Kom kort etter inn i sentrum av landsbyen. Turen har nå tatt cirka 2 timer, distanse rundt 8 kilometer.

Obligatorisk sightseeing

Som tidligere omtalt, er det vel verdt å ta en titt rundt i Artenara.

Foruten hulekapellet er en av severdighetene en gigantisk Jesus-statue som troner opp over landsbyen på en høyde nær sentrum. I nærheten finnes en unik hulerestaurant.

En tur innom kirken og torget er også obligatorisk. Utsikten mot Tejeda-dalen fra sørenden av torget er fantastisk.

Mer trim?

Er det fortsatt krefter igjen, går returen samme vei opp til stikrysset i skogkanten. Herfra følges turrute S-90 videre langs kjerrevei til Cuevas del Caballero.

En flott og avslappende vandring på tross av stigningen, forbi åkerterrasser og vide enger før det bærer inn i skogen.

Når S-90 fortsetter opp langs sørhenget av Moriscos etter Cuevas del Caballero, går turen videre på veien opp til krysset nord for Moriscos-toppen som ble passert cirka 2 kilometer etter starten.

Siste strekk går samme vei som ved starten tilbake til Mirador Pinos de Gáldar.

Total gangtid rundt 4 timer, rundt 900 høydemeter i opp- og nedstigning. Distanse cirka 15 kilometer.

Eller busstur…?

Frister ikke retur til fots, er det mulig å ta rute 220 fra holdeplassen ved rundkjøringen 100 meter nord for kirken.

Avgang mandag til fredag kl. 15.40 og 20.15, lørdag og søndag kl. 18.45. Søndag også kl. 10.45 for de som ønsker å sette bilen igjen i Artenara før turen påbegynnes.

Reisetid 10 til 20 minutter avhengig av om bussen svinger nedenom Juncalillo.

Taxi er også mulig hvis man er så heldig å treffe på ledig bil på holdeplassen nær kirken.

Mer informasjon og flere turer

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis, finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave). I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Kort nytt strekk for bilister

For de som foretrekker en biltur er Cruz de Tejeda, Mirador Pinos de Gáldar og Artenara gode turmål.

Ruten opp til Cruz de Tejeda er omtalt flere ganger i tidligere artikler vi har skrevet så det eneste nye er ruten videre til Artenara om Mirador Pinos de Gáldar.

Følg beskrivelsen som for adkomst til fotturen fram til Mirador Pinos de Gáldar.

På vei opp nordover fra Tejeda langs GC-150, stopp gjerne ved Mirador de las Palomas for å nyte den dramatiske utsikten mot bratthenget på sørsiden av Moriscos-toppen som fotturen følger.

De som ikke liker høyder kan nesten bli skremt bare av dette.

Videre går ferden gjennom furuskogen til Mirador Pinos de Gáldar. Bruk god tid på å nyte utsikten, og dette er også en fin plass for en piknik.

Det finnes rett nok ingen benker og bord, men muren ved utsiktspunktet er en grei plass å sette seg ned på.

Kjør videre på GC-21 mot Artenara. Veien følger stort sett skogkanten, høyt opp over smale, åpne daler med åkerterrasser. Sett av god til til en sightseeing i Artenara.

Fra Artenara står man ovenfor to valg for å komme direkte tilbake til sørkysten. Den utfordrende og skremmende ruten langs GC-210 til La Aldea, eller å følge GC-210 mot øst til Tejeda.

Herfra videre på GC-60 til Ayacata der ferden går tilbake sørover enten langs GC-605 eller GC-60.

Ønskes en lengre biltur, er det mange returalternativ ned mot nordkysten. Det er bare å plukke fram et vanlig veikart, og velge og vrake.

Kort, men god trimtur for syklister

For syklister som liker å svette litt anbefales start fra Cruz de Tejeda. Følg veien bratt opp til Mirador de las Palomas som for bilturen.

Her er det mulig å komme seg vekk fra asfalten. Riktignok ved hjelp av et kort strekk der sykkelen antageligvis må skyves opp langs stien, men de fleste vil greie dette.

Vel inne i furuskogen går stien over i en behagelig smal kjerrevei dekket med furunåler. Etter å ha rullet ned til et kryss ta til venstre.

En kort stigning fører opp til Cruz de Moriscos. Herfra fortsett rett fram og nedoverbakke. En fin utforkjøring fører til vestsiden av Montaña de Artenara. Her tar veien slutt.

Hardbarkede singletrackentusiaster kan kjøre på for fullt ned langs stien som den skiltede turruten S-90 følger. Andre må nok belage seg på å trille sykkelen noen hundre meter nedoverbakke.

Ved Cruz de Toril følges den smale veien som beskrevet for fotturen ned til sentrum av Artenara.

Returen går på asfalt langs GC-21 til Mirador Pinos de Gáldar for å nyte utsikten. Deretter går turen langs GC-150 tilbake til Cruz de Tejeda.

Ikke lenger enn grovt regnet 25 kilometer, med med over 600 høydemeter i stigning blir dette allikevel en god trimtur.

Foturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.