På vandring til Pinjejomfruen på Gran Canaria

Denne vandringen fører fra Cruz de Tejeda til Teror ned gjennom stille furuskoger med sildrende bekker, og langs dype grønne daler der landbruk og ikke turistene står i fokus.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Basilikaen Nuestra Señora del Pino i Teror er hjemsted for Gran Canarias skytshelgen, Virgen del Pino.

Hvert år er det i september storslagen feiring i Teror over mange dager, med stor folketilstrømning fra hele øya. Den offisielle høytidsdagen er 8. september.

Til turen med bil eller buss

Fra sørkysten følg motorveien til den ender nær Puerto de Mogán. Følg GC-200 nordover 11 kilometer til krysset med GC-605. Fortsett herfra 23,5 kilometer langs GC-605 til Ayacata.

Videre langs GC-600 mot øst 8 kilometer til krysset med GC-130 og GC-150 ved Cruz de Los Llanos.

Herfra følg GC-150 nordover 5 kilometer til Cruz de Tejeda. Parker på den store parkeringsplassen nær Parador Cruz de Tejeda.

Med buss ta rute 303 fra Las Palmas til busstasjonen i San Mateo.

Videre med rute 305 til Cruz de Tejeda. Eventuelt rute 18 til Tejeda fra sør, videre med rute 305.

Retur til Las Palmas fra Teror med rute 216 eller 229.

Bratt opp fra start

Cruz de Tejeda er som tidligere nevnt et virkelig knutepunkt for vandrere, med turløyper i mange retninger. Pass derfor på å ikke skjære av i feil retning langs en annen rute.

Fra parkeringsplassen et par hundre meter nord for veikrysset fører rett vei oppover mot nordøst langs skiltet turrute S-10.

Toppen av fjellryggen ved Cruz de Constantino er nådd etter cirka 20 minutter. På vei opp er utsikten tilbake ned mot Cruz de Tejeda og Tejeda-dalen flott.

I det fjerne mot sørøst ruver det skogkledde platået rundt øyas høyeste topp, Pico de las Nieves, opp over horisonten.

Utfor - for godt

Etter å ha krysset GC-150 går det kun en vei – utforbakke, de første kilometerne gjennom flott furuskog.

I lysninger i skogen blir det panoramautsikt mot Las Palmas, 20 kilometer i luftlinje mot nordøst.

Øde veikryss

Etter å ha passert idylliske gressbakker munner stien ut på en vei nær et kryss ved Cuevas del Corcho. Cirka tre kilometer er nå tilbakelagt.

Mot venstre fører GC-21 til Artenara, rett fram til Teror mens til høyre leder GC-230 tilbake til Cruz de Tejeda.

Det er en bussholdeplass her, men ruter kun til Teror og Artenara.

De som synes en snau times vandring er nok kan sette seg ned for å vente på bussen. Med kun to eller tre avganger hver dag kan det bli lenge å vente.

Ut av skogen

En behagelig vandring gjennom furulunder fører ned langs kanten av et gresskledd krater. Dette er Las Calderetas.

Småbruket i kraterbunnen kan skryte av å ha flate marker å pløye, et uvanlig syn på Gran Canaria.

Kontakt med sivilisasjonen

Nord for småbruket munner stien ut på en gårdsvei som følges ned til en asfaltvei (GC-21). Gå rett fram i første kryss, passer den gamle vaskeplassen og gå rett fram også i neste kryss der GC-21 svinger krapt ned mot venstre.

En drøy kilometer er det nå nødvendig å rusle videre på asfalt.

Trøsten er at utsikten er fin fordi ruten følger toppen av en smal åsrygg i åpent terreng forbi spredt bebyggelse.

Mot øst løper blikket ned i den grønne Madrelagua-dalen, mot vest ligger landsbyen Lanzarote idyllisk til i dalen ovenfor kommunesenteret Valleseco.

Tilbake til idyllen

En kilometer etter krysset med GC-21 svinger veien ned mot nordvest vekk fra toppen av åsryggen. Følg en smalere vei rett fram 20 meter før ruten videre går krapt ned til høyre på en bred sti.

Smale åkerterrasser dekker begge sider av den dype dalen og gir assosiasjoner til land i det fjerne Asia.

I skyggen av Montaña Moreno

Nær dalbunnen følges en smal asfaltvei ned forbi et par hus.

Gå over dalbunnen på en fotgjengerbro og bratt opp forbi tett vegetasjon til en smal vei i den bratte åssiden nedenfor Montaña Moreno.

Veien går over i en kjerrevei ved en fint restaurert hulebolig. Rett før en garasje cirka 10 minutter senere viser skilt for turrute S-10 vei til venstre ned mot dalbunnen.

Vandring gjennom jungelen

Stien fører videre nedover nær dalbunnen omgitt av tett vegetasjon.

Artsrikdommen er utrolig, og vitner ikke minst om at det faller mye mer nedbør her i nord enn langs den tørre sørkysten.

Ingen bilvei forstyrrer følelsen av å være i en grønn jungel.

Inn i «forstedene»

Teror er med snaut 13 000 innbyggere et stort tettsted. En drøy kilometer ned dalen dukker de første bygningene i «forstaden» Las Rosadas opp.

Men ikke bli bekymret, noen betongjungel er det ikke snakk om.

De spredte, små husklyngene ligger sjarmerende til i dalsiden som fortsatt domineres av smale terrasser med fruktbart jordbruksland.

Tettbebyggelsen tar over

Den smale veien munner etter en kilometer ut på hovedveien GC-21.

Ta til høyre, men forlat denne etter 100 meter til høyre ned en bratt, smal vei med betongdekke (Camino Lugar Cuesta los Estanques).

250 meter ned langs gaten hold til høyre i et kryss ved en husklynge, ned forbi hus 7A.

Etter 50 meter, hold til venstre i neste kryss og fortsett rett fram snaut 450 meter til veien munner ut på GC-21 igjen.

Ta til venstre langs denne. Etter 100 meter, gå til høyre ned langs en smal vei forbi brakkmark og ned gjennom bebyggelsen.

Når veien svinger mot høyre etter 200 meter, fortsett rett fram på en gangvei.

Snart framme ved målet

Etter 50 meter, kryss hovedveien på en fotgjengerovergang, gå ned trapper og forbi en lekeplass.

Ta til venstre i første gatekryss og gå rett fram opp forbi Plaza Sintes og videre på en gangvei fram til kirken.

Total tid for vandringen ca. tre og en halv time.

Byvandring anbefales

Teror kan framvise mange eksempler på flott tradisjonell arkitektur, og selv om den moderne verden for lengst har gjort sitt inntog er det vel verdt å sette av litt ekstra tid for å rusle rundt i byen etter endt vandring.

Retur med buss eller taxi

De som ikke har lyst til å returnere til fots opp over 1100 høydemeter i total stigning tilbake til Cruz de Tejeda har to valg, buss eller taxi.

Fra den andre enden av kirken fortsett rett fram 200 meter langs en gate uten biltrafikk (Calle Real de la Plaza) til krysset med GC-21. Taxiholdeplassen ligger på høyre side etter få meter langs gaten som fører rett fram i krysset.

For retur med buss, gå videre til høyre langs Calle del Cementerio 100 meter, og så til venstre 100 meter langs en parkeringsplass til busstasjonen.

Ta rute 214 til San Mateo, reisetid rundt 45 minutter, og bytt her til rute 305 tilbake til Cruz de Tejeda (rundt 30 minutters reisetid).

Mer informasjon og flere turer

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Kjør deg vill

I området avgrenset av Cruz de Tejeda, Teror, San Mateo og Santa Brigida finnes en labyrint av spennende sideveier.

Her er et virvar av åsrygger og grønne daler med små landsbyer gjemt i de mest overraskende avkroker.

For ukens biltur anbefaler vi derfor et forsøk på å kjøre seg vill ved å utforske det virkelig ukjente Gran Canaria. Ha gjerne et godt veikart eller GPS i bakhånd slik at man har en sjanse til å returnere før midnatt.

Et besøk i Teror kan med fordel legges inn som første stopp.

For å komme til Teror er raskeste vei fra sør motorveien mot Las Palmas (GC-1), videre på GC-3 mot Arucas. Ta av til Teror langs GC-21 i avkjørsel 9.

Sykling på måfå

For syklister anbefales det samme. Parker i Teror og legg i vei sørøstover.

Ta for sikkerhets skyld høyde for å måtte returnere samme vei hvis man skulle «sykle seg bort», og ta i betraktning hvor mye oppoverbakke det er snakk om for å komme tilbake til utgangspunktet.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.