En vandring i Barranco Alonso, en ukjent idyll

Gjemt i det grønne og frodige jordbrukslandskapet nær den lille byen San Mateo nord på Gran Canaria ligger Barranco Alonso.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Bunnen av dalen er en vill og grønn oase som kan oppvise en utrolig vegetasjonsrikdom, ikke minst fordi årlig regnfall her er over 500 millimeter i snitt.

Turen går også forbi et av de få drageblodstrærne på øya.

Med sine 210 år siden første blomstring er dette det eldste på Gran Canaria.

Til turen med bil eller buss

Følg GC-1, deretter GC-3 og så GC-4 til GC-4 slutter i en rundkjøring i Monte Lentiscal nær Tafira.

Videre på GC-15 til San Mateo. Fra krysset med GC-41 i sentrum, fortsett 400 meter videre langs GC-15 til krysset med GC-42.

Følg her GC-42 mot høyre i retning Teror 3,3 kilometer til veien krysser dalbunnen ved Bar Guiniguada i Utiaca.

Det er gode muligheter for parkering etter å ha passert baren.

Gås turen én vei til Santa Brígida, parker i San Mateo og ta buss rute 214 eller 308 til starten av turen ved Bar Guiniguada i dalbunnen i Utiaca (6-7 minutter reisetid).

For de som ønsker å ta taxi til starten er taxiholdeplassen i San Mateo to kvartal mot vest fra busstasjonen. Retur fra Santa Brígida til San Mateo med rute 303.

Med buss, ta rute 303 fra Las Palmas til busstasjonen i San Mateo. Videre med rute 214 eller 308 til Bar Guiniguada i dalbunnen i Utiaca.

Hvis turen gås en vei, retur med rute 303 fra Santa Brígida.

Strategisk plassert bar

Bar Guiniguada innbyr så absolutt til en pause før turen påbegynnes. Begynner det å li litt ut på formiddagen er det slett ingen dum ide å starte med en lunsj.

Om magen blir litt full, er trøsten at det bærer slakt nedover dalen over fem kilometer, til man eventuelt snur og går tilbake igjen.

Bondeliv på nært hold

Gå tilbake langs veien i retning San Mateo for å starte turen.

Ta til venstre ned langs en smal vei med betongdekke rett etter en bro over en sidedal etter 200 meter. Underlaget blir snart grus.
 Veien fører forbi frodige åkre og inngjerdede frukthager rundt halvannen kilometer.  Her er bonden sjef og ikke solhungrige turister.

Idyll i dalbunnen

Et falmet gult og hvitt malingmerke på en stein viser hvor veien forlates, rett før kjerreveien fører bratt opp mot høyre.

De neste fire kilometer går ferden i det steinete bekkefaret, på smale stier og over grønne enger dekket av kløverblader om vinteren. Bekkefaret krysses mange ganger.

I den bratte dalsiden mot sør sees smale, gresskledde åkerterrasser med løvtrær som feller bladene om vinteren. Mot nord er vegetasjonen en blanding av kaktus, eukalyptustrær, furu og busker.

Hvor er vannet?

På tross av den frodige vegetasjonen er det vanligvis ikke en vanndråpe å se i dalbunnen, selv ikke etter vedvarende regn.

Årsaken er at dette ledes over i kanaler høyere opp i åsene.

Appelsinslang?

Passer flotte eukalyptustrær etter snaut tre kilometer. I enden av området gå forbi en hvit bygning omgitt av appelsintrær til venstre for stien.

Etter å ha passert porten til den ubebodde eiendommen krysses bekkefaret ennå en gang. Stien har nå gått over i en kjerrevei. Ett minutt senere, følg kjerreveien til høyre i et kryss og fortsett ned langs dalbunnen.

Karakterforandring

Når godt over fire kilometer er tilbakelagt, smalner dalen. Gå forbi bratte klippevegger der dalbunnen bare er noen få meter bred.

Følg så toppen av en tildekket vannkanal noen minutter.

Vis respekt for gamlingen

Etter nesten fem og en halv kilometer reiser et spesielt tre seg mot himmelen.

Dette er det 210 år gamle drageblodstreet som nevnt i innledningen.

Retur samme vei eller ikke?

Returner samme vei herfra, total tid snaut 11 kilometer og litt under tre timers gangtid.

Ønskes en enveis tur, følg stien videre ned dalen et par minutter til asfaltvei krysser dalbunnen. Denne følges til høyre opp til toppen av åsryggen ved Los Silos 800 meter senere.

Til Santa Brígida

Her følg en smal vei mot venstre. Etter noen hus i dalbunnen, følg en kjerrevei til venstre og så en gangvei opp til utkanten av Santa Brígida, nær kirken.

Her i den gamle delen av Santa Brígida finnes mange flott restaurerte hus i klassisk kanarisk byggestil.

Gå til høyre og følg den smale gaten fram til hovedgaten i sentrum. Ta til venstre, og gå 100 meter forbi et kryss til bussholdeplassen som befinner seg rett etter en lysregulert fotgjengerovergang.

Totalt turlengde rundt syv kilometer, to timers gangtid.

Rett nedenfor holdeplassen ligger “Casa del Vino”, et kombinert museum og informasjonssenter for øyas vinindustri. Åpent kl. 10.00-14.00, mandag og lørdag stengt.

Mer informasjon

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Ikke noe nytt for bilister og syklister

Vi har tidligere skrevet om flotte muligheter for turer på måfå i området mellom San Mateo, Teror, Santa Brígida og Arucas.

Denne uke gjentar vi derfor bare anbefalingen fra tidligere. Kjøp et godt veikart og legg ut på oppdagelsesreise på to eller fire hjul i dette området som turister flest ikke en gang vet at finnes.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.