Nordmann svindlet av falsk utleier av ferieboliger på Gran Canaria

Langtidsferien på Gran Canaria for Tore Børresen fra Eidsvoll og hans kone Vigdis er spolert etter at de ble lurt trill rundt av en falsk utleier.

Denne bungalowen i Maspalomas ble Tore Børresen lurt til å betale depositum og en måneds forskuddsleie for, men utleieren viste seg å være falsk. Bildet fikk han fra den falske utleieren.

Børresen bestilte leie av feriebolig på Gran Canaria i tre måneder fra 20. november til 6. mars og betalte 2400 euro i forskudd, men hele opplegget var svindel.

Kopierte ekte utleieside

Den falske utleieren som Børresen bestilte fra hadde kopiert en internettside til et firma i Las Palmas som driver med utleie av ferieboliger, Mycanariandream, forteller han.

– Det så profesjonelt ut, men det viste seg at det var rent lureri. Vi er helt satt ut av dette, jeg tror ikke det blir noen ferie til Gran Canaria på oss før tidligst neste høst, sier han til Canariajournalen.

Pengene er tapt, og det er også cirka 4000 kroner i flybilletter til en reise som ikke ble noe av.

Fant leieobjekt på internett

Det begynte med at han i august fant et utleieobjekt som passet med hans behov på Kyero.com, en nettside som formidler salg og utleie av boliger for andre.

Leiligheten ble tilsynelatende leid ut av Mycanariandream. Børresen fylte ut en forespørsel om leie på nettsiden.

Han fikk svar per e-post fra en person med et kvinnenavn på en e-postadresse som så ut til å være fra Mycanariandream.

Avtalte leie i Maspalomas

Børresen fikk tilbud om i alt fem ulike leieobjekter fra denne kontakten, og ble enig om å leie en toroms bungalow som skulle ligge i Avenida de Alemania 17 sentralt i turistområdet Maspalomas, like ved Cita kjøpesenter.

Denne skulle koste 600 euro per måned, hvilket er en svært lav leiepris for korttidsleie av en slik bungalow i dette området på Gran Canaria.

Betalingen måtte skje med bankoverføring, og det skulle betales én måneds leie i forskudd og et depositum på samme beløp, 1200 euro til sammen, i løpet av 48 timer.

Betaling til bank i England

Børresen overførte pengene etter å ha signert en kontrakt som ser profesjonell og korrekt ut.

Pengene ble overført til en konto i en bank som står oppført i kontrakten som R Raphael Sons plc, hvilket er Raphaels Bank, som har kontorer i London og Buckinghamshire i England.

Noen dager senere fikk han imidlertid en e-post som sa at leiligheten han hadde valgt ikke var tilgjengelig likevel fordi pengene ble overført for sent og den var blitt utleid i mellomtiden.

Ble lurt to ganger

Etter en del fram og tilbake valgte han en annen toroms bungalow som ifølge kontrakten ligger i Avenida Touroperador Tui 26 i Maspalomas, i nærheten av fornøyelsessenteret Holiday World.

Også denne skulle koste 600 euro i måneden. Han ble bedt om en ny pengeoverføring på det samme beløpet, 1200 euro.

Denne overføringen ble også utført, men avvist av banken.

Børresen fikk en noe ullen forklaring på hvorfor dette skjedde, og ble bedt om å overføre på nytt til en annen konto, denne gangen til en bankkonto i Italia som det ble påstått tilhører en venn av boligeieren.

Nettsidene forsvant

Børresen ble også lovet at det første beløpet han hadde betalt for bungalowen som ikke lenger var tilgjengelig skulle tilbakeføres raskt.

Det skjedde imidlertid ikke. Etter å ha betalt for både den første og den andre leiligheten, fikk han ikke lenger kontakt med personen som han hadde utvekslet e-poster med. Nettsidene hvor leieobjektene lå ble også borte.

Dermed forsto Børresen at han var blitt lurt, og både har tapt 2400 euro og sto uten noe sted å bo under det planlagte oppholdet på Gran Canaria. Flybillettene til cirka 4000 kroner var allerede bestilt uten avbestillingsforsikring.

Ekstra bokstav i domeneadressen

Av e-postadressen som Børresen utvekslet informasjon med, og som er nesten identisk med e-post-adressen på den ekte siden, går det frem at mycanariandream er stavet med to i stedet for én n, slik at det blir @mycannariandream.com. Det samme gjelder domenenavnet.

Et nesten umerkelig triks som lett kan overses av mottakeren.

Trolig fiktive navn

Navnet til eieren av bungalowen som er oppført i den første kontrakten som ble signert, finner Canariajournalen med Google-søk og i telefonkatalogen, men kun på en annen adresse i et annet land enn det som er oppført i kontrakten:

Navnet er oppført som veterinær i Villanueva del Fresno i Spania, ikke som privatperson med adresse Park End i Bromley, England, som det står i kontrakten. Der er dermed åpenbart brukt et falskt navn på eieren.

I den andre kontrakten står eieren oppført med adresse Zagreb i Kroatia. Også dette er etter alt å dømme en oppdiktet eier.

Navnet på personen som ble påstått å være innehaver av bankkontoen i Italia er det heller ikke treff på i Google-søk.

Kvinnen som Børresen utvekslet e-poster med og som står oppført som forvalter av ferieboligene i de to kontraktene, er tilsynelatende også et fiktivt navn, i og med at det ikke gir noen treff i det hele tatt med Google-søk.

Bekrefter at firmanavnet er misbrukt

Det ekte Mycanariandream står oppført med postadresse i nærheten av varehuset El Corte Inglés i Las Palmas, og har både telefonnummer og e-post oppført som kontaktinformasjon – men ikke den e-postadressen som Børresen utvekslet informasjon med.

– Vi kjenner ikke til noen av disse navnene, sier Anna Adamczyk fra det ekte Mycanariandream-selskapet til Canariajournalen.

Hun bekrefter at de kjenner til at selskapets logo og navn har blitt misbrukt til å leie ut falske leiligheter sør på Gran Canaria til flere personer, og har anmeldt dette til politiet.

Hun understreker at Mycanariandream er et lovlig, registrert selskap som kun leier ut leiligheter i Gran Canarias hovedstad, Las Palmas, og at all kontaktinformasjon for selskapet er godt synlig på nettsidene.

Anmeldelse henlagt i Norge

Tore Børresen har anmeldt saken til politiet i Øvre Romerike, som har henlagt saken. Han har planer om å anmelde til politiet på Gran Canaria også, men vet foreløpig ikke når han kan reise til Gran Canaria igjen.

Banken har avvist en forespørsel om erstatning.

Denne typen svindel har økt i omfang de siste årene i den grad at spansk politi har gått ut med særskilte advarsler. Canariajounalen har tidligere skrevet om andre nordmenn og svensker som har blitt svindlet på denne måten.

Gode tips til leietakere

Reisenettsiden The Independent Travel har noen sjekkpunkter for leie av ferieboliger:

1. Er prisen helt på jordet?

Mange utleiesvindlere lokker til seg kunder med priser som ligger godt under markedsprisene. Sjekk hva prisene ligger på for tilsvarende boliger i området. Er prisen mistenkelig lav, er det et faresignal.

2. Krever de identitetsbevis?

Blir du bedt om å sende kopier av identitetspapirer som pass og førerkort eller lignende informasjon uten at det fins plausible grunner for det som kan verifiseres? Det er nok et faresignal.

3. Stemmer utleierens adresse overens med telefonnummeret?

Hvis du leier på Gran Canaria, vil for eksempel landkoden være +34 for Spania, og områdekoden 928 for faste telefonnummer, det vil si at telefonnumrene begynner med 928.

Hvis det oppgitte telefonnummeret er i et annet land enn der du vil leie, skal du være ekstra påpasselig. Ring og sjekk om du får svar, og at du får svar som bygger opp under seriøsiteten.

Mange oppgir ikke telefonnummer i det hele tatt, men kan ha oppgitt en adresse. Hvis du søker på adressen på internett, kan du finne ut om utleieselskapet eller personen faktisk holder til der.

Hvis du finner et annet selskap på den oppgitte adressen, kan du ringe deres nummer og se hva som skjer.

4. Virker markedsføringsmaterialet mistenksomt?

Mange svindelnettsider stjeler bilder og tekst fra seriøse reiseselskap og utleieselskap på internett. Prøv å kopiere en bestemt, unik frase i teksten som beskriver utleieboligen, og gjør et internettsøk på denne frasen.

Hvis du da får treff på siden til et legitimt utleieselskap eller reiseselskap, er det god grunn til å være på vakt.

5. Er det virkelig eieren du er i dialog med?

Svindlere kan finne på å stjele e-post-adressene til genuine selskap. Hvis du kun har en e-post-adresse å kommunisere på, be om å få nummeret til en fastlinje som du kan ringe, og sjekk at områdekoden stemmer med plasseringen.

Ring eieren og spør for eksempel om detaljer, slik som hvor langt det er til stranden, hvor bra mottakerforholdene for mobilsignaler er, hvor bra internettilkoblingen er osv.

Hvis du finner svarene utilstrekkelige, gå litt dypere og spør for eksempel om navnet på den nærmeste restauranten. Finn så telefonnummeret til denne restauranten og ring dit.

6. Kreves det betaling med bankoverføring?

Mange boligeiere krever bankoverføring for å holde kostnadene nede, men det betyr at du gir fra deg penger til noen du ikke kjenner. Du har da ingen krav på å få refundert pengene fra banken hvis du blir svindlet.

Pass på at du går gjennom sjekklisten over før du overfører penger. Vær særlig oppmerksom hvis bankkontoen er på en usannsynlig lokasjon i forhold til utleieboligen.

7. Prøver de å presse deg til å bestemme deg raskt?

Svindlere vil helst ha tak i pengene dine så fort som mulig, for så å forsvinne.

De kan for eksempel advare deg om at det er andre som er interessert i å leie slik at du bør bestemme deg med en gang. Et annet pressmiddel er at de tilbyr rabatt hvis du betaler raskt.

Hvis du opplever dette, kan du sjekke om de er seriøse ved å tilby å sende betalingen eller depositumet med post til den fysisk adressen til utleieboligen. Hvis det virkelig er eieren du er i kontakt med, vil det som regel bli akseptert.

En svindler har som regel ikke tilgang til post som kommer til utleieboligens adresse.

Gode råd fra Forbruker Europa

Dette er Forbruker Europas råd for å bestille feriebolig trygt:

  • Finn ut mest mulig om utleier før kontraktsinngåelse. Booker du via internett, skal nettsiden gi all nødvendig kontaktinformasjon til utleier. Unngå store forskuddsbetalinger.
  • Oppstår det problemer er det viktig at du klager på stedet og gir utleier en mulighet til å ordne opp. Gjør du ikke dette, kan du miste retten på kompensasjon eller prisavslag. Videre er det viktig at du dokumenterer bevis for manglene ved ferieboligen, ta bilder eller video.
  • Bestiller du feriehuset gjennom et firma innen EU, reguleres avtalen av EU-bestemmelsene om forbrukerrettigheter, og Forbruker Europa kan hjelpe deg.

Tryggere alternativer

Du kan stort sett være trygg på at kjente reisebyråer ikke forsøker å svindle deg.

Airbnb, Home Away, Booking.com og de andre store og kjente utleieformidlerne er også tryggere valg enn de mer ukjente. Disse har også betalingsordninger og garantiordninger som gjør det tryggere å leie fra private.

Du kan for eksempel hos noen kreve hjelp til å få refundert pengene fra utleieren hvis du ikke får tilgang til boligen du har leid, og få hjelp til å finne alternativt bosted hvis du blir stående på feriestedet uten overnattingsplass.

Leie gjennom seriøse eiendomsmeglere på feriestedet er som regel også tryggere.

Fortvilet

Tore Børresen fortviler etter at han fant fine ferieboliger til leie på Gran Canaria på internett, men ble svindlet til å betale forskuddsleie og depositum og står uten feriebolig. Foto: Privat

Tags