Se hva det koster å lade opp elbiler på Gran Canaria

Øyrådet på Gran Canaria har etablert ladestasjoner for elbiler i 17 av øyas 21 kommuner, og fastsatt priser for opplading av elbilenes batterier. I 2019 er det også momsfritak for elkjøretøy på Kanariøyene.

Ladestasjon for elbiler på Gran Canaria. Foto: Cabildo de Gran Canaria

Det er tre forskjellige takster for opplading, ifølge informasjon fra Gran Canarias energiminister, Raúl García Brink.

Mellom klokken 7 og 22 koster det 0,15 euro per kilowattime for de første 10 kilowattimene, deretter 0,25 euro per kilowattime. Om natten, mellom klokken 22 og 7, koster det 0,10 euro per kilowattime uansett hvor mye du lader.

Kostnadene blir omtrent den samme som det koster å lade opp bilbatteriene fra elnettet i hjemmene.

Settes trolig i drift i mars

Det er nå maksimalt 42 kilometer mellom hver ladestasjon slik at det skal være uproblematisk å legge ut på langtur med elbil på Gran Canaria så snart de nye myndighetseide ladestasjonene er satt i drift.

Det vil koste i gjennomsnitt cirka 0,15 euro per mil som tilbakelegges med elbiler, cirka en firedel av hva det koster med forbrenningsmotor i bilene.

Driften av ladestasjonene er nå lagt ut på anbud for en periode på tre år med muligheter for ett års forlengelse med frist den 15. februar for å levere anbud. Rammen for anbudet er 160.000 euro.

Ladestasjonene skal settes i drift så snart kontrakter for driften er tildelt. Det skal finnes en egen app for der du kan få oversikt over stasjoner, betalingsløsning, reservering av opplading og feilmeldinger.

Det blir også 24-timers telefontjeneste tilgjengelig på sju språk for de som trenger hjelp med oppladingen.

Første fase i utbyggingen

Disse ladestasjonene er bare første fase av utbyggingen som øyrådet på Gran Canaria har lagt opp til, og en del av planen for å øke antallet elbiler i transportsystemet på øya.

Ifølge en studie som energirådet på Gran Canaria har fått laget er det nødvendig med 200.000 elkjøretøy for å få et optimalt energisystem med fornybar energi på øya. Kjøretøyenes batterier skal være en del av energilagringssystemet i elnettet.

Kanariøyene skal ha over 4000 ladestasjoner

Kanariøyene har i dag i 201 ladestasjoner i drift. 81 av disse fins i provinsen Las Palmas og 120 i provinsen Santa Cruz de Tenerife – for det meste i parkeringsanlegg, kjøpesenter og hoteller.

Målene i Kanariøyenes tiltaksplan for 2016-2030 er å ha 835 ladepunkter for offentlig bruk i 2020 og 4312 i 2025.

20.000 elbiler i 2020

Kanariøyenes regjering anslår at det vil være 20.000 elbiler i drift på øygruppen i 2020, 107.000 i 2025 og over 300.000 i 2030. I dag fins det bare cirka 300 elbiler på Kanariøyene.

Kanariøyenes momsvariant (I.G.I.C) er redusert til null på elkjøretøy for 2019. Det kan, sammen med subsidier fra staten for innkjøp av nye elbiler og et nettverk av ladestasjoner, sette fart på elbilsalget.

Gir subsidier til elkjøretøy

Det fins også et system for subsidiering av elbiler og andre lavutslippsbiler i Spania som heter Movalt. Dette programmet gikk ut i 2018, men det er planer om et nytt program kalt VEA med over 66 millioner euro i potten som skal bli opprettet tidlig i 2019.

Movalt for 2018 gjaldt for nye kjøretøy som registreres for første gang i Spania og elkjøretøy som er opptil ni måneder gamle.

Støtten ble gitt til både personbiler, varebiler, busser, lastebiler, firehjulsmotorsykler og motorsykler som er rent elektrisk (BEV), har utvidet elektrisk rekkevidde (REEV), er hybrid plug-in (PHEV), brenselcellebiler, og biler som går på LPG/Autogas, CNG, LNG eller biofuel.

Det var ikke nødvendig å skrote et gammelt kjøretøy ved innkjøp av nytt miljøklassifisert kjøretøy for å få støtten.

Subvensjonene varierte i 2018 fra 500 til 18.000 euro, avhengig av drivstoff/motortype, kjøretøytype og størrelse. Det gis også støtte til installasjon av ladestasjoner i fellesgarasjer.

1286 elkjøretøy fikk støtte i 2018

Sluttrapporten for Movalt 2018 viser at av budsjettet på 20 millioner euro, ble det tildelt drøyt 16 millioner euro til 2977 kjøretøy. 95 av disse var opptil ni måneder gamle demokjøretøy.

1324 av kjøretøyene ble kjøpt inn privat, 192 av enkeltpersonforetak, 1295 av bedrifter og resten av myndigheter og foreninger.

43 prosent gikk til 1286 rene elbiler, 10 prosent til 297 ladehybrider, 17 prosent til 495 LPG/Autogas-kjøretøy, og 30 prosent til 899 kjøretøy som går på naturgass.

Av 600.000 euro som var satt av til elmotorsykler, ble bare 67.850 tildelt.

På Kanariøyene, som har Spanias billigste drivstoff, ble det gitt Movalt-støtte til bare 64 kjøretøy i 2018. 55 av disse kjøretøyene ble solgt i provinsen Las Palmas og bare 9 i provinsen Santa Cruz de Tenerife.

Toppselgere i Spania

Renault, som med modellen Zoe har Spanias billigste elbil (fra cirka 21.000 euro for en Zoe Limited 40 i 2019), toppet av de som fikk elbilstøtte fra Movalt i 2018 med 425 solgte kjøretøy.

Nissan var nummer to med 325, Mitsubishi nummer tre med 188, deretter Smart med 172, Volkswagen med 85, Hyundai 75, BMW 53, Citroën 44, Kia 38, Piaggio 13, Mini 11 og andre merker under ti hver.

Tesla fins ikke med i statistikken. En Tesla Model X koster fra cirka 120.000 euro og oppover i Spania, og en Model 3 fra cirka 60.000 euro, cirka 13.000 euro mer enn den koster i Norge.

Av elmotorsykler er det elscooteren Silence som er toppselger med 55 foran Torrot med 29 og Askot med fire. E-rider, Going Green og Volta Motorcycles har solgt én hver.

Renault Twitzy er klassifisert som trehjuls elektrisk motorsykkel (L7e), og er solgt i 27 eksemplarer. Peugeot har en quad (firehjuls elmotorsykkel i klasse L6e) som er solgt i 13 eksemplarer.

Når salget av alle lavutslippsbiler tas med, ikke bare de som ble subsidiert, ble det totalt solgt cirka 6000 slike personbiler i Spania i fjor. Her er topp fem på salgsstatistikken for elbiler, ifølge forbrukerorganisasjonen OCU:

  1. Renault Zoe
  2. Nissan Leaf
  3. Smart Fourtwo
  4. Smart Fourfour
  5. BMW i3

Lenker

Ladestasjoner for elbiler 

Sammenlign bilpriser i Spania, inkludert elbiler, på OCU.