En tøff vandring fra Taurito til Tauro

Fotturen fra Taurito til Tauro på Gran Canaria er en skikkelig kraftanstrengelse hvor det virkelig er mulig å svi av noen kalorier.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Fra Taurito går ruten opp den folketomme, ville og majestetiske Barranco Taurito. En bratt stigning fører til Llanos de Gamona, der det er vidstrakt utsikt, før det bærer bratt ned i Barranco Tauro.

Herfra og opp over øde vidder, og til slutt ned til Tauro, som er målet for turen. Etter å ha passert under motorveien kort etter start og fram til Anfi Golf nær endepunktet, er det ikke et bebodd hus å se.

For de som ikke har gått mange turer nær sørkysten, vil det nærmest være et sjokk å se hvor øde og vilt landskapet er kun en kilometer eller to inn fra havet.

Til turen med bil

Ta av fra motorveien GC-1 i avkjørsel 67 (Taurito), kjør ned til rundkjøringen med GC-500, og tilbake samme vei noen få meter.

Sving så inn til høyre til en stor, gruslagt parkeringsplass.

Retur fra Tauro til Taurito med buss rute 01 eller 33. Reisetid er snaut ti minutter.

Til turen med buss

Rute 01 eller 33 til Taurito. Fra Playa del Inglés, Maspalomas og Meloneras med rute 33, 39 eller 90 til Puerto Rico, bytt her til rute 01 eller 33.

Retur med rute 01, 33, 39, 90 eller 91 fra Tauro.

Ikke helt pen start

Fra bussholdeplassen og parkeringsplassen følges veien som leder opp til motorveien.

I den siste rundkjøringen før motorveien, gå til høyre opp langs en smal asfaltvei som går under motorveien og gjennom et par svinger, opp forbi et lite kloakkrenseanlegg.

Fortsett langs toppen av en stor steinfylling, som består av utsprengt masse fra motorveitunnelene. Gå rett fram i alle kryss.

Veien går snart over i en grusvei, som etter hvert smalner til en sti som fører fram til en bratt skråning ved enden av steinfyllingen.

Naturen tar over

Etter et kort stykke bratt ned over steingrunn, er det slutt på spor av moderne sivilisasjon.

Stien fører opp langs dalbunnen omgitt av stupbratte fjellsider på begge sider.

De første to kilometerne er stien lett å følge, selv om den krysser fram og tilbake over bekkefaret i dalbunnen mange ganger.

Litt erfaring skader ikke

Deretter blir stien svært smal i det den snirkler seg videre oppover.

Av og til kan det se ut som om den forsvinner under høyt gress.

Men fortvil ikke, nesten hele veien er små varder til god hjelp, og det går stort sett greit å finne veien, bare man følger godt med.

En pust i bakken

Etter drøyt to timers vandring fører stien opp langs venstre side av en bygningsruin.

Dette er den tredje ruinen som passeres. En lunsjpause er å anbefale da det deretter bærer bratt opp fjellsiden mot øst langs det som en gang var en smal kjerrevei.

Denne har lenge vært ute av bruk, og turgåere er det ikke så mange av. På vei opp kan nok busker og annen vegetasjon til tider bli litt nærgående, og det er derfor ingen dum ide å ha med langbukser i sekken.

Totalt forvandling

Etter å ha kravlet seg opp og ut av dalen, endrer landskapet karakter. Vide åkerterrasser vitner om at det her ble drevet jordbruk i stor stil i tidligere tider.

Utsikten strekker seg over øde vidder i alle retninger, mot nordvest helt til Teide på naboøya Tenerife. Dette er det øde høysletten Llanos de Gamona.

Nødutganger

De som vil ha en lettere tur tilbake, kan gå til høyre i et av de to kryssene som påtreffes kort etter hverandre.

Kjerreveiene følger toppen av hver sin åsrygg ned til kysten. Den vestre munner ut på ryggen vest for Playa del Cura, den østre mellom Playa del Cura og Barranco Tauro.

Regn med snaut to timer, uansett hvilken rute som velges.

De tøffe fortsetter

For å fortsette turen, hold mot venstre i begge kryss, og følg kjerreveien slakt oppover vidden mot nord.

Utsikten domineres av det skogkledde Tauro-fjellet som ruver mot horisonten. Etter en kilometer, rett før kjerreveien slutter, gå til høyre på en tydelig sti.

Nesten fritt fall

Etter noen få hundre meter dukker stien nedfor kanten av fjellryggen og leder fram til en stor, steindekket vannkanal.

Denne følges et kort stykke mot venstre, før stien fortsetter mot høyre. Utsikten over den majestetiske Barranco Tauro er formidabel.

Men ikke se opp hele tiden, da blir det fort en ufrivillig rutsjetur på løs grus.

Og det kan ende svært dårlig, da det ikke mangler bratte heng underveis. Men går du forsiktig, er stien helt trygg, og lett å følge.

Forfallent småbruk

Nær dalbunnen munner stien ut på en smal og steinete kjerrevei som følges ned til et par forfalne bygninger ved et kjerreveikryss. Dette er Casas de Tauro Alto.

Jeepen som står i veikanten har sett sine beste dager, og er ikke noe alternativt transportmiddel selv for desperate som besitter tvilsom kunnskap om tjuvkobling.

Så det er bare å traske videre på kjerreveien ned dalen.

Lang sjarmøretappe

Trøsten er at de siste ti kilometerne er lettgåtte. Men du unnslipper ikke stigning.

Etter en kilometer kryper veien opp østsiden av dalen et par hundre høydemeter. Rett før toppen av åsryggen er nådd, er det verdt å snu seg rundt for å kaste et blikk tilbake opp den dramatiske dalen

Vide sletter

Videre går ferden over vide sletter der utsikten strekker seg langt østover.

Trær er det lite av, vegetasjonen domineres av lave busker.

Syn av sivilisasjon

Etter totalt 14 kilometer tar veien en krapp høyresving rundt enden av en åsrygg. Grønne marker ser ut til å strekke seg ut mot havet i dalen nedenfor.

Men det blir straks klart at det ikke er kuer og sauer som myldrer rundt på gresset, men tobente med klubber i nevene.

Golfbanen Anfi Golf er en populær 18-hullsbane, med overnattingsmuligheter rett i nærheten.

Endelig en mulighet for å slukke tørsten

Etter å ha slynger seg ned dalen mot vest, passeres golfanlegget.

Her finnes en liten butikk for de som vil spare noen Euro, ellers er det mulig å gå inn forbi resepsjonen til restauranten, som har en fin utendørsterrasse.

Prisnivået er ikke spesielt høyt sett med norske øyne, og det alltids mulig å bare ta seg en kald øl.

Det er en taxiholdeplass utenfor hovedinngangen hvis det er ønske om å returnere herfra for de som kjører bil. Regn med 8-10 euro tilbake til Taurito.

Målet i sikte

Det bærer så ned gjennom bebyggelsen, og på en sti langs hovedveien til bussholdeplassen ved Restaurante Tauro.

Total lengde er cirka 22 kilometer, tid minst 6 timer. Detaljert rutebeskrivelse med nøyaktige kilometer- og tidsangivelser finnes i vår bok, «Fotturguide Gran Canaria Sør», samme med turkart med stor målestokk.

Svømmetur ikke langt unna

Er det krefter igjen, er det ingen dum ide å fortsette under hovedveien og ut mot ut mot havkanten, og videre østover til Amadores-stranden.

Regn med et kvarters tid om beina ikke er altfor stive.

Et forfriskende bad er i vente, og nok av restauranter å velge mellom.

For å komme seg tilbake til bilen, gå opp til nordsiden av hovedveien og ta buss rute 01 eller 33 tilbake til Taurito.

De som skal i retning Puerto Rico eller lenger østover, tar bussen fra holdeplassen på sørsiden av hovedveien.

Taxiholdeplassen befinner seg ved rundkjøringen midt på parkeringsplassen.

Fridag for bilturister

Ingen veier som er kjørbare med personbil fører inn fra kysten.

Det eneste vi har å tilby bilturister er en tur langs kystveien GC-500, som beskrevet forrige uke.

Syklister bedre stilt

For de med tohjulinger finnes det to gode alternativ. Det ene er å følge GC-500 en kilometer vestover fra Playa del Cura, og ta til høyre på en grusvei.

Denne følges oppover en langstrakt åsrygg snaut ti kilometer til krysset nord på Llanos de Gamona, som passeres på fotturen.

Herfra returner du sørover på åsryggen lenger øst. Kjerreveien munner etter totalt snaut 20 kilometer ut i sørenden av Barranco Tauro, nær motorveien.

Herfra er det bare et kort stykke ut til GC-500 like øst for Playa del Cura. Total høydeforskjell er over 700 høydemeter.

Det andre alternativet er å sykle langs kjerreveien som turen følger på siste halvdel av turen, fra Tauro til Casas de Tauro Alto og tilbake.

Distansen er cirka 20 kilometer, total høydeforskjell over 600 høydemeter.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.