En vandring på bortgjemte stier ovenfor Fataga

Etter en jul med utskeielser for de fleste starter vi relativt pent, med en kort tur. Litt ekstra spenning etter å ha pakket ut julegavene er imidlertid i vente da mye av ruten går langs smale stier med sporadisk merking.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Stien er til dels overgrodd og vanskelig å følge enkelte plasser. Dette er derfor ingen lett rusletur, og krever en viss orienteringsevne i ulendt terreng.

Hvis juleribben ligger for tungt i magen, er kanskje best å drøye et par dager før turen forsøkes.

Landsbyen Fataga ligger fint til i nordenden av en slette, ovenfor bunnen av den trange og bratte dalen med samme navn. Mange turister på dagstur i fjellene stopper her for en pause.

Turen er en fascinerende vandring på lite brukte stier ovenfor landsbyen, i bratthenget på østsiden av dalen.

Til starten

For å komme til turen med bil, følg GC-60 nordover fra Playa del Inglés til Fataga. Parker på parkeringsplassen inn til høyre etter kirken (liten avgift).

Med buss, ta rute 18 fra Faro Maspalomas, Maspalomas (Campo de Golf) eller San Fernando. Vestfra eller østfra ta rute 01 til rundkjøringen i San Fernando, og gå nordover til holdeplassen i sentrum av San Fernando for å fortsette med rute 18.

Bussholdeplassen på toppen av rundkjøringen i retning østover er tidligere i år flyttet til avkjøringsrampen på vestsiden, slik at rute 18 ikke stopper i rundkjøringen over GC-500 lenger. Gå av i sentrum ved kirken i Fataga, reisetid cirka 30 minutter.

Bratt nesten helt fra starten

For å starte turen, følg hovedveien nordover fra kirken til et lite, hvitt hus til venstre etter 300 meter, ved et veiskilt med tekst «Fataga» rett før en krapp venstresving. Gå her til høyre opp langs en smal sti.

Følg en smal vannkanal som påtreffes kort etter 20 meter mot venstre, til en steinhelle som dekker kanalen. Kryss kanalen og følg stien videre opp mot venstre. En liten varde viser vei.

Rett opp mot toppen av åsryggen

Ruten går opp høyre side av et dalsøkk med tett vegetasjon. Etter noen minutter svinger stien krapt mot høyre ut av dalen, krysser en gammel vannkanal i betong og leder opp en vid skråning forbi gamle åkerterrasser.

Stien deler seg her og der. Hvis det er tvil om veien, gå mest mulig rett opp skråningen til toppen av åsryggen. Små varder viser vei de fleste plasser.

Utsikt helt til havet

Fra toppen av åsryggen er det vid utsikt østover ned i Tirajana-dalen, og helt ut til Arinaga og havet. I nord er det lett å få øye på Pico de las Nieves, den høyeste toppen på øya.

Herfra, følg den tydelige stien som leder mot høyre nedenfor toppen av kammen.

Alternativ rute ikke å anbefale selv for geiter

På vår første tur her var tanken å fortsette videre oppover langs fjellryggen, mot toppen Amurga og det endelige turmålet Bahia Feliz nede ved havet.

Stien videre var til å begynne med grei nok, selv der den førte opp over steinknauser og forbi tett vegetasjon.

Men i det stien bega seg ut langs en meget bratt skråning med løs grus, og nærmest så ut til å forsvinne, var det bare å ta til fornuften og begi seg tilbake.

Det er tvilsomt om selv geiter hadde vært dumme nok til å fortsette.

Hold mot høyre

I det utydelig stikrysset, følg derfor den smale stien slakt ned mot høyre.

Utsikten ned mot Fataga og fjellryggen på vestsiden av dalen er fantastisk. Det er lett å se hvorfor det ikke er noen fotturer som fører ut av dalen mot vest.

En labyrint av steinblokker

Et par plasser fører stien gjennom en labyrint av kampesteiner der det er viktig å se nøye etter små varder.  Hvis ikke, er det lett å ende opp fanget mellom spisse kaktus eller midt i en steinrøys.

Ikke lenge etter fører stien gjennom tett vegetasjon et kort stykke.

Ned mot slettelandet

Stien dreier så krapt ned mot høyre, i retning mot en stor vanntank nær spredte hus ved foten av skråningen.

Åkerlapper som blir omhyggelig pleiet danner et lappeteppe av mønstre, og vitner om at sletten sør for landsbyen fortsatt blir intensivt dyrket.

Hold kurs mot sportsanlegget

Stien fører mot høyre over bart fjell og krysser et søkk ovenfor et uferdig idrettsanlegg. Når terrenget flater ut, blir stien svært utydelig i det den fører gjennom høyt gress og forbi busker.

Hvis det er tvil om veien er retningen mot nordvest, ned til høyre for sportsanlegget. Etter få minutter munner stien ut på en smal asfaltvei som følges mot høyre.

Se lokalbefolkningens liv på nært hold

I et kryss ikke lenge etter, følg en bredere asfaltvei mot høyre forbi sjarmerende bebyggelse og jordbruksland tilbake til utgangspunktet.

Total lengde under 4 kilometer, men total gangtid er allikevel rundt 2 timer, både på grunn av tiden det tar å finne veien, samt stiens beskaffenhet. Totalt cirka 300 meter stigning.

Detaljert rutebeskrivelse med nøyaktige kilometer- og tidsangivelser finnes i vår bok, Fotturguide Gran Canaria Sør, sammen med turkart med stor målestokk og flotte bilder.

Mer detaljert informasjon angående adkomst med bil og buss er også inkludert.

Lett biltur – kanskje...

For de som bare ønsker en biltur anbefales enkelt og greit en tur nordover langs GC-60 fra Playa del Inglés til Fataga.

Rett før bensinstasjonen, sving krapt til høyre mot Los Llanos og følg veien til asfalten ender ved gravlunden. Kjør så tilbake mot Fataga og opp forbi kirken i sentrum. Parker som beskrevet ovenfor, og ta en liten runde i landsbyen til fots.

Husk at som beskrevet av oss tidligere er veien opp Fataga-dalen ikke å anbefale for de med høydeskrekk, og heller ikke for de som ikke liker å rygge på kanten av stupbratte heng for å slippe forbi lastebiler eller turistbusser.

Men for alle andre er dette en kjekk kjøretur som selv bare få kilometer nord for de tett bebygde turistområdene byr på en helt annen opplevelse.

For returen kan de tøffe fortsette nordover til San Bartolomé de Tirajana, og videre vestover mot Ayacata langs GC-60. Her ta av mot sør langs GC-605. På første del av strekningen sørover er veien bred og god, og gir ikke noe forvarsel om hva om er i vente.

Men vær herved advart – syntes du veien opp til Fataga nesten var for skummel, er siste del av ruten ned til Mogán-dalen kun for de som er totalt blottet for redsel for bratte fjellveier.

Tildels uten autovern slynger den smale veien seg i mange krappe svinger langs ekstremt smale fjellhyller ned i dalen.

I løpet av få kilometer tilbakelegges 600 høydemeter. Trøsten er at veien har et godt asfaltdekke.

Personlig rekord på strekningen er 13 minutter, og den er det bare Petter Solberg som kunne slått i sine glansdager.

Ikke mye for syklister

Utenom å følge hovedveien GC-60 opp til Fataga, har vi ikke mange alternativ å by på for syklister denne uke.

Dette anbefales uansett bare for de som liker mye trafikk, noe som ser ut til å gjelde overraskende mange.

Det er ofte en stri strøm av syklister å se på vei opp dalen om morgenen og tidlig på formiddagen.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.