En dramatisk vandring opp Barranco Hondo

Kun få kilometer nord for turiststedet Bahia Feliz finnes en av Gran Canarias godt bevarte hemmeligheter, en dyp og ukjent ravine.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Det golde og lite spennende landskapet nær motorveien avslører ikke hva en ivrig vandrer har i vente. Uten lokalkunnskap er det lett å konkludere med at terrenget slett ikke innbyr til fotturer.

Vandringen opp den smale og dype Barranco Hondo de Amurga er imidlertid en av de mest spennende turene på øya. Steile klippevegger når en høyde på over 200 meter mange plasser, og bredden er til tider ikke mer enn et par titalls meter.

Kun til fots

Det er bare mulig å komme seg opp kløften til fots. Langs deler av ruten finnes det ikke noen sti å følge, og det er derfor en fordel å ha erfaring med å bevege seg i ulendt terreng.

Turen går også forbi den naturlige steinbuen Arco Coronadero, den største på Gran Canaria. De som ønsker en lettere tur, kan ta en tur/retur-vandring langs ruten som følges på vei tilbake, uten å gå ned i selve kløften. Lommelykt er nødvendig, les videre for å finne ut hvorfor.

Til starten

For å komme til starten, kjør langs motorveien (GC-1) til Bahia Feliz - avkjørsel 37.

Følg GC-500 vestover en snau kilometer og parker på et gruslagt område inn til høyre før bussholdeplassen på nordsiden av veien.

Med buss, ta rute 25, 30, 36 eller 90 direkte fra Faro Maspalomas og Playa del Inglés.

Bussen tar cirka 25minutter fra Faro Maspalomas, og 15 minutter fra de sentrale deler av Playa del Inglés.

Fra turiststedene lenger vest, ta rute 01. Reisetid fra Puerto Rico er cirka 40minutter.

Tørt og støvete i starten

Vandringen er til å begynne med ikke spesielt spennende i det man trasker langs en støvete grusvei og opp en vid, grunn dal med lite vegetasjon.

Stein og tørre busker dominerer landskapet. Mesteparten av året er brunt den dominerende fargen.

Av interesse er imidlertid de vidstrakte gamle åkerterrassene i åssiden mot nord. Før turismen gjorde sitt inntog, var det nødvendig å prøve å livberge seg på landbruk også her i sør.

Selv i våre dager er den noen småbruk gjemt bak steinknausene, og vi så ved siste besøk her en flokk på mange hundre geiter i skråningen på motsatt siden av dalen.

Ved demningen til reservoaret Presa de la Monta o de Conde smalner dalen. Men ikke ha noen våte drømmer om en svømmetur.

Vann er det vanligvis lite av, en liten grønn gjørmepytt er normalt det eneste som er å se. Og bading er uansett forbudt.

Gjennom tunnel

I enden av reservoaret forlates grusveien, og det bærer videre på en sti langs en smal dal.

I det dalen dreier mot nord, er det klart for dagens første spesielle opplevelse – en tunnel som minner om levadavandringer på Madeira.

Det er imidlertid en forskjell, tunnelen er normalt knusktørr. Den er bare i bruk til sitt egentlige formål ved de sjeldne anledninger det faller så mye regn at det renner vann av betydning i Barranco Hondo.

Underlaget er lettgått, men taket er svært lavt et kort stykke mot slutten der høye personer virkelig må krøke seg ned.

Inn i kløften

På den andre siden er man i en helt annen verden. Omgitt av høye klippevegger påbegynnes den spennende vandringen opp kløften.

Til å begynne med går det radig oppover på en brukbar sti. Kom snart til en fin plass for en pause der det normalt finnes vannpytter i bekkefaret.

Ikke lenge etter, kast et blikk opp mot venstre. Steinbuen Arco Coronadero sees høyt i vestsiden av kløften. Klippeveggene kryper så nærmere på begge sider, og ruten går til dels opp langs det steinete og kronglete bekkefaret uten noen sti å følge.

Kampesteiner og steinrøyser

Etter totalt en drøy times vandring blir fjellveggen på venstre side mindre bratt. Returen går opp og ut av kløften her. Fortsett imidlertid videre opp kløften.

Enkelte plasser er det nødvendig å bevege seg opp over kampesteiner og over steinrøyser, men det er ingen spesielt vanskelige passasjer.

Varder og piler viser vei enkelte plasser, men det er stort sett ingen sti.

Snu etter svingen

Kløften tar en tydelig sving mot vest etter totalt cirka 6 kilometer før den etter noen hundre meter dreier mot nord igjen. Vi anbefaler å returnere herfra.

Det er mulig å fortsette en god stund videre opp langs kløften, men det er nødvendig å returnere samme vei uansett, da et stup til slutt blokkerer all videre framdrift.

Er det ønske om å gå videre herfra, legg godt merke til hva klokken er for ikke å bli sittende fast i kløften etter mørkets frambrudd.

Selv med lommelykt vil det være nærmest umulig å ta seg fram når det ikke er dagslys.

Snirklete sti

Vel tilbake der det er mulig å bevege seg opp vestsiden av kløften, følges en smal sti som snirkler seg opp den stupbratte skråningen.

Mye løs grus gjør det nødvendig å bevege seg forsiktig oppover.

Vel ut av kløften kommer stien ut på en slette i et åpent og treløst terreng.

Stier og kjerreveier følges en drøy kilometer nordover opp til et utsiktspunkt der det er utrolig utsikt ned i Barranco Hondo og langt opp kløften.

Blikket løper også over enorme, vide vidder opp mot platået mellom Fataga- og Tirajana-dalene.

Opp til steinbuen

Returner samme vei til der man kom ut av kløften, og fortsett videre nedover et platå på en god sti.

Ikke mange minutter senere følges en litt utydelig sti et par hundre meter opp til den naturlige steinbuen Arco Coronadero på en liten rygg på kanten av kløften.

Denne kommer ikke til syne før man er nesten framme ved toppen av den lave ryggen. Dette er den største naturlige steinbuen på Gran Canaria.

Det er mulig å gå ned under buen, samt over denne.

Vær forsiktig, og vær oppmerksom på at vi ikke egentlig anbefaler dette.

Det skal være sprekker i buen som gjør at denne vil rase sammen en eller annen gang. Men om det skjer om en måned eller 100 år er ukjent.

Tilbake langs kanten

Ferden går videre nedover ikke langt fra kanten av kløften, med dramatisk utsikt ned i kløften flere plasser.

Kjerreveier og stier følges tilbake til startpunktet, de siste 2 kilometerne langs samme rute som på vei ut.

Total distanse snaut 15 kilometer, tid snaut 5 timer for de som er vant med ulendt terreng.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok «Fotturguide Gran Canaria Sør», sammen med mange flotte bilder.

Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

En rolig dag for bilister

Grusveien opp til reservoaret er bare å anbefale for de som har lyst til å punktere, samt kvitte seg med girkassa. Ingen asfalterte veier fører opp i åsene her, så det er begrensede muligheter for sightseeing med bil.

Men for de som bor lenger vest er Bahia Feliz, et lite feriested uten så mye ståhei, verdt et kort besøk.

Det er en fin rusletur langs den rolige strandpromenaden vestover til stranden Playa del Aguila.

Sett deg så i bilen og fortsett cirka 9 kilometer østover til Doctoral. Følg en sidevei noen få kilometer ut til Pozo Izquierdo herfra.

Dette er et mekka for vindsurfere, ved stranden rett sør for bebyggelsen finnes et stort senter for sporten. Her ved sørøstspissen av Gran Canaria blåser det ofte og kraftig.

På vei tilbake kan de som ønsker å svi av noen euro ta en avstikker en drøy kilometer mot nord til Centro Comercial Atlántico i Vecindario.

Fint for syklister

Dagens turmål kan også by på noe for syklister. Riktignok vil selv ikke de mest ekstreme forsøke å sykle opp kløften.

Det ville blitt en øvelse i å se hvor lenge det er mulig å bære sykkelen før man kollapser eller kvitter seg med doningen i sinne.

Fra enden av reservoaret er det mulig å fortsette på grusveier og steinete kjerreveier cirka 4 kilometer til toppen av Montaña de las Tabaibas, og så videre til utsiktspunktet som er det nordligste punktet på fotturen.

Total lengde er godt under 20 kilometer, men høydeforskjellen er over 400 meter, så er mulig å bli litt svett.

For singletrack-entusiaster er det mulig å returnere langs vestsiden av kløften ved å følge fotturruten.

Denne går delvis langs kjerreveier, og det er bare et strekk på 600-700 meter der det bærer bratt nedover på en smal og steinete sti som kan betegnes som litt krevende.

Andre spennende aktiviteter

I nordenden av Barranco de Berriel, dalen som fører opp mot nord ved foten av demningen, finnes mange Via Ferrata ruter.

Her er det også mulig å ta turer med guide for de som ikke er erfarne nok til å tørre å gjennomføre en slik tur selv.

Våre venner Rafa Molina og Sergio Gil i Alisioactividades guider deg på en sikker måte gjennom spennende ruter i stupbratte heng, også selv om du er nybegynner.

Det er også mulig å arrangere private turer for to eller flere personer til en gunstig pris.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.