En behagelig rusletur langs kysten sørvest på Gran Canaria

Strandsonen er nesten hele veien offentlig tilgjengelig langs sørvestkysten mellom Playa del Cura og Arguineguín på Gran Canaria. Selv der hotellene ligger på rekke og rad, er det mulig å vandre nær havet.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Området er kjent og kjært for de fleste nordmenn, og turiststedene ligger som perler på en snor. Ukens tur er nok derfor ingen nyhet for de som har vært her nede noen ganger, men turen er så absolutt å anbefale for alle som ikke har tatt den.

De som trenger en langtur kan gå tur/retur. Går du virkelig kjapt, så holder det med drøyt 4 timer. Ellers er det mange muligheter for å gå korte strekk, og så returnere med buss eller taxi hvis du ikke vil gå fram og tilbake.

Bilveien går på mye av strekningen høyere opp i åssiden et godt stykke unna, så trafikken er sjelden sjenerende. Flott utsikt langs kysten gjør dette til en mye bedre vandring enn mange kanskje tror. Og glem ikke badetøyet, det er nok av strender å velge mellom.

Til turen med bil

De som ikke bor i området, tar av fra motorveien GC-1 mot Arguineguín i avkjørsel 56. I første rundkjøring i østenden av sentrum etter 1,3 kilometer, sving til høyre langs Calle Damasco.

Parker på en stor parkeringsplass inn til venstre etter 250 meter.

Gå over en gangbro i sørvestenden av parkeringsplassen og over torget foran kirken fram til taxiholdeplassen og bussholdeplassen.

Ta buss rute 01, 33, 39, 90 eller 91 herfra til Playa del Cura, eller ta en taxi, pris cirka 10-12 euro.

Til turen med buss

Fra Bahia Feliz, San Agustin og San Fernando er det raskest med rute 01. Fra Playa del Inglés, Maspalomas og Meloneras med rute 33, 39, 90 eller 91.

Fra Puerto de Mogán med rute 01 eller 33. For en enveis tur som beskrevet nedenfor, gå av i Playa del Cura. Retur med samme bussruter fra Arguineguín.

Sjarmerende start

Fra bussholdeplassen i Playa del Cura, følg gangveien ut til stranden.

Gå til venstre langs stranden, en kort strekning over berggrunn i østenden, og på en sti et kort stykke fram til en smal grusvei.

Denne følges til østenden av den steinete Tauro-stranden, forbi rustikke strandhytter og et par sjarmerende, tradisjonelle restauranter.

Store utbyggingsplaner

Som omtalt tidligere i Canariajournalen, ble det i fjor høst godkjent storstilte utbyggingsplaner.

Dette vil om et par år antageligvis forvandle denne sjarmerende bukten til et ferieanlegg likt Anfi del Mar, med båthavn og kunstig anlagt strand.

Videre over fjellknauser

Følg en sti opp til, og langs, hovedveien et kort stykke, og deretter ned over fjellknauser nær sjøen til nordenden av strandpromenaden til Amadores-stranden.

Denne følges videre til sørenden av stranden.

Panoramarute videre

Videre mot Puerto Rico følges den brede gangveien høyt ovenfor klippene.

Denne går for det meste et stykke nedenfor veien, så trafikken er ikke forstyrrende.

Utsikten langs den bratte kystlinjen er flott, kastes et blikk tilbake er Teide på Tenerife lett å få øye på.

Langs stranden i Puerto Rico

Ved starten på en molo, gå ned trinn ved en restaurant til havnen i Puerto Rico, og følg fortauet langs stranden fram til østenden.

Herfra følg gaten Calle Juan Diaz Rodriguez mot høyre og videre mot venstre etter 200 meter, der veien inn til havneområdet i østenden av bukten fortsetter rett fram.

300 meter senere, gå gjennom en undergang under hovedveien (GC-500), opp langs gangstien til høyre for veien, og så under veien mot venstre i første sving.

En liten kraftanstrengelse

Følg gangstien videre oppover gjennom en nydelig liten park i dalbunnen.

Etter noen hundre meter, kryss den smale vannkanalen i dalbunnen på en fotgjengerbro til høyre, og følg trappetrinn opp til en gate (Avenida Joaquin Blanco Torrent).

Følg denne til venstre, gå så opp brede trappetrinn til høyre. På toppen av trappene, følg Calle Roque Bentayga opp mot høyre, og gå til høyre i krysset med Calle dos Pechos.

Ved en parkeringsplass foran Hotell Natural Park nær toppen av åsryggen, fortsett mot venstre på en sti over et skar (Degollada de Balito, cirka 100 meter over havet).

Slutt på bebyggelsen en stund

Ruten videre går ned langs østsiden av en åpen, ubebygd åsrygg på en smal kjerrevei.

Når dalbunnen er nådd, fortsett til høyre på en bred sti langs bunnen av et tørrlagt, oppmurt bekkefar.

Passér under to veier i løpet av de neste 400 meterne før en kjerrevei følges ut langs østsiden av Balito- bukten.

Kjerreveien går etter noen hundre meter over i en asfaltvei som følges langs en minigolfbane fram til butikkene og restaurantene foran leilighetskomplekset Anfi del Mar.

MERK! Per januar 2015 er gangveien ut mot sjøen stengt, men det er mulig å gå gjennom minigolfanlegget.

Timeshare de lux

Ved timeshare-anlegget Anfi del Mar, ta gjerne en avstikker over en liten bro ut til høyre og gå rundt den lille, kunstig anlagte øya. På sørsiden ligger bar/restaurant Maroa, et perfekt sted for en stopp.

Fortsett ellers langs Verga-stranden på en gangvei foran en rekke butikker og restauranter til østenden av bukten, og videre på gangveien langs sjøen forbi leilighetsbygg og Radisson-hotellet.

Klassisk turistmiljø i Patalavaca

Etter å ha passert flere restauranter med bord på begge sider av gangveien, gå ned til Patalavaca- stranden. I enden av den korte stranden, følg sjøkanten og gå over steiner før gangveien fortsetter.

Gå forbi Sunwing-hotellet og den smale stranden Playa de la Lajilla.

Ruten fører deretter opp trinn forbi restauranter fram til den norske sjømannskirken som ligger fantastisk til på en liten pynt.

En smak av Norge

En kaffe og vafler smaker ekstra godt på terrassen, med vidstrakt utsikt vestover langs kysten.

Fra kirken, gå videre på gangveien fram til Calle Miguel Marrero Rodriguez, som følges ovenfor stranden i sentrum av Arguineguín (Playa Marañuelas).

Nær enden av stranden, gå over en fotgjengerovergang og opp en trapp til et torg.

En rundtur i Arguineguín

Hold til høyre langs torget, og gå videre på en bred gangvei i enden av torget.

Cirka 20 meter før denne ender, gå til venstre oppover trinn og opp til en gate.

Følg denne til høyre forbi en liten park, og i enden videre mot venstre langs Calle Candelario del Castillo.

Denne fører først langs toppen av klippene med utsikt mot havet, og så mot venstre ned til et gatekryss.

Ta til høyre langs Calle Fernando González, ignorer to gater som tar av mot venstre, og følg gaten ned til et fireveis gatekryss ved Fusion restaurant and lounge bar.

En snartur innom Den Norske Klubben

I krysset, gå rett fram langs Calle Juan Juana langs nordsiden av Playa de Arguineguín.

Rundt første sving, kom til Den Norske Klubben på venstre side. Ta inn til venstre langs Calle Domingo Suarez i gatekrysset her.

I neste kryss, gå til høyre og hold straks til venstre for det lille torget Plaza de los Poetas med Restaurante Arguineguín fram til nok et kryss.

Gå her rett fram langs Calle Saulo Torón, og følg så gaten inn til venstre. Denne tar en sving mot høyre og ender etter 100 meter.

Følg her et smalt smug til venstre som snart munner ut i hovedgaten.

Bussholdeplass i begge retninger og taxiholdeplassen befinner seg et par hundre meter til venstre.

12 kilometer

Totalt tid for fotturen er rundt to og en halv time, distanse cirka 12 kilometer. Detaljert rutebeskrivelse med nøyaktige kilometer- og tidsangivelser finnes i vår bok Fotturguide Gran Canaria Sør, samme med turkart med stor målestokk.

Spennende biltur for de som ikke liker høyder

For de som bare ønsker en biltur, kan det anbefales å følge hovedveien langs kysten GC-500 fra Maspalomas via Arguineguín til Puerto de Mogán.

Mellom Maspalomas og Arguineguín er kystlinjen ubebygd, og gir et godt inntrykk av hvordan sørkysten så ut før turismen tok av.

Vest for Playa del Cura, der veien slynger seg ut og inn av øde daler og balanserer på kanten av klipper høyt over havet, er turen også faktisk en spennende opplevelse.

For de som ikke føler seg helt komfortable med ruten, er det mulig å returnere langs motorveien som ble åpnet helt fram til Puerto de Mogán for snaut to år siden.

Friuke for syklister som ikke liker eksoslukt

Gangveien langs sjøen som fotturen følger, er ikke åpen for syklister.

Overraskende mange sykler langs hovedveien GC-500, men det er nok mer en transportetappe for å komme seg opp Mogán-dalen.

Med tett trafikk av busser, lastebiler og personbiler er dette slett ikke noen drømmerute for de fleste syklister.

Unntaket er strekningen mellom Maspalomas og Arguineguín, der mesteparten av trafikken følger motorveien i stedet.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.