39 mennesker antatt døde i gummibåtforliset på tirsdag

Et småbarn og en voksen mann er bekreftet omkommet, og 37 personer er savnet etter at en migrantbåt på vei mot Kanariøyene sank tirsdag kveld.

flyktningbåt Lanzarote juni 2023

Flyktningbåt utenfor Lanzarote, tirsdag.

De savnede antas å være omkommet. Blant de savnede er det fire kvinner.

24 personer ble reddet.

Canariajournalen omtalte tragedien på onsdag, den dagen forliset ble gjort kjent.

Nå har det kommet mer informasjon om det som skjedde, og det er lagt frem kraftig kritikk mot en svært treg redningsrespons.

Kunne fått hjelp raskere

Mye tyder på at hjelpen kunne kommet frem tidligere, slik at flere liv kunne vært reddet.

Båten hadde 63 passasjerer da den la ut fra Cape Boujdour i Vest-Sahara.

Passasjerene begynte å ringe og trygle om hjelp over tolv timer før hjelpen kom frem, tvitrer Helena Maleno, talsperson for hjelpeorganisasjonen Caminando Fronteras.

Hjelpen kom til slutt i form av en marokkansk patruljebåt. Da hadde gummibåten allerede forlist.

Maleno skal ha gitt spansk redningstjeneste informasjon om båten og dens posisjon lenge før den sank.

Båtenes posisjon. Illustrasjon: Salvamento Maritimo

Redningsbåt var bare én time unna

Det viser seg at en båt fra sjøredningstjenesten på Kanariøyene, Guardamar Calliope, befant seg 45 kilometer, en times reise, fra stedet hvor gummibåten var i havsnød tirsdag ettermiddag.

Et fly fra spansk sjøredningstjeneste hadde en halv time tidligere rapportert om posisjonen til gummibåten, som drev i havet uten motorkraft, skriver nyhetsbyrået Efe.

Byrået viser til informasjon de har fått fra sjøredningstjenesten.

Gummibåten lå da 137 kilometer fra Arguineguín på Gran Canaria, 118 kilometer fra El Laayoune og 97 kilometer fra Cape Boujdour, begge steder i Vest-Sahara.

Guardamar Calliope var på det tidspunktet opptatt med å redde 63 passasjerer i en annen flyktningbåt.

Det ble valgt å frakte disse til Arguineguín på Gran Canaria, en distanse på 100 kilometer, i stedet for å dra videre til den andre båten som var i havsnød.

Marokko lovet å sende redning

Guardamar Calliope rykket heller ikke ut på nytt etterpå for å komme gummibåten til unnsetning, selv om den befant seg i Spanias ansvarsområde for søk og redning.

Årsaken er angivelig at marokkansk redningstjeneste i Rabat hadde meddelt at de tok ansvaret for koordinering av redningsoperasjonen, og at et handelsskip i mellomtiden var dirigert til stedet hvor gummibåten befant seg.

Handelsskipet var imidlertid for stort til å kunne foreta en redningsaksjon.

Det lå på forlisstedet mens gummibåten sank, og hentet opp en omkommet mann.

Slike skip blir vanligvis instruert av spansk redningstjeneste til å ikke foreta redningsoperasjoner selv fordi det er for risikabelt.

75 kilometer fra land

Gummibåten forliste 75 kilometer fra kysten av Vest-Sahara, og over dobbelt så langt fra Kanariøyene.

Den marokkanske patruljebåten kom ikke fram før klokken 19.53 tirsdag kveld, og klarte bare å redde 24 mennesker.

Barnet som omkom, ble hentet opp av havet av et helikopter fra spansk sjøredningstjeneste, som kom senere til stedet.

Sterke reaksjoner

Forlisstedet ligger innenfor Spanias 1,5 millioner kvadratkilometer store ansvarsområde for søk- og redning (SAR) til havs.

Den spanske sjøredningstjenestens ansvarsområde. Illustrasjon: Sjøredningstjenesten

Det er omtrent tre ganger større enn Spanias samlede landareal.

Flere hjelpeorganisasjoner gir kraftig kritikk for at Spania ikke tok ansvaret for redningen fra starten av i stedet for å overlate det til Marokko.

– Land fortsetter å leke med folks liv, tvitrer Maleno.

Hun viser til at Spania peker på Marokko, selv om landet ikke har noe marokkanske SAR-farvann.

– Marokko sier at det er i Kanariøyenes farvann, og til slutt lar de redningen vente fordi de ikke bryr seg om at mennesker dør, tvitrer hun.

Maleno og flere hjelpeorganisasjoner har en rekke ganger opp gjennom årene kritisert den trege eller manglende responsen på migranter i havsnød.

Hjelpeorganisasjonen Alarm Phone tvitret ved tolvtiden lokal tid i dag at de har mistet kontakt med 50 migranter som driver i en båt i Middelhavet nær Libya.

Hundrevis av dødsfall i år

Migrantruten til Kanariøyene er verdens farligste havrute, skriver Spanias Flyktninghjelp, CEAR, i en rapport som ble presentert på Kanariøyene på mandag.

I 2022 omkom 1784 mennesker på denne ruten, ifølge tall fra Caminando Fronteras, inkludert de som er savnet og aldr har blitt funnet.

Hittil i år har det også vært flere forlis og hundrevis av dødsfall og savnede som neppe blir funnet igjen noen gang.

I tillegg til de 39 omkomne i forliset på tirsdag, kom det en flyktningbåt med en død, gravid kvinne blant passasjerene inn til Lanzarote samme dag.

Forsetter å strømme på

I natt og dag tidlig, torsdag, har det kommet tre båter med til sammen 167 passasjerer til Gran Canaria og Lanzarote.

Alle ble møtt av kanarisk redningstjeneste ute på havet, og alle skal være ved god helse, opplyser nødsentralen og sjøredningstjenesten.

Selv om atlanterhavsruten er verdens farligste rute for migranter, og det har reist langt flere på denne ruten til Spania enn på middelhavsruten, får den langt mindre oppmerksomhet i Nord-Europeisk presse enn middelhavsrutene, hvor det også dør svært mange mennesker.

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!

Tags