Svindler avslører alt: Slik blir nordmenn rundlurt i butikker på Kanariøyene

«Estafan» svindlet i en årrekke turister på Kanariøyene i elektronikkbutikker. Her avslører han alle triksene svindlerne bruker for å loppe deg for tusenvis av kroner.

7. februar 2016: En kvinne fra Vestlandet går inn i en butikk i Puerto Rico som selger kamera og elektronikkutstyr sammen med sin svigerinne, som kjøper et billig armbåndsur.

Idet de er på vei ut blir kvinnen overtalt av en butikkekspeditør til å kjøpe et superbillig videokamera, bare 20 euro. Hun syns det er så billig at hun sier ja, betaler, og skal til å gå.

Snakket trill rundt

Da tar selgeren henne med bak en halvvegg i butikken, kobler kameraet til en skjerm, og viser henne hvor dårlig bildet er.

Hun må selvfølgelig kjøpe et bedre kamera, insisterer selgeren, som snart får bistand av tre andre selgere som snakker i munnen på hverandre.

Den norske kvinnen blir snakket trill rundt til hun er ør i hodet, og det ender med at hun blir prakket på både et annet videokamera som skulle koste 395 euro, nettbrett og kikkert, ladere og flere minnekort.

Hun betaler i to omganger til sammen nesten 1900 euro med kredittkort og kontant, mye mer enn hun trodde hun skulle betale.

Får ikke se kvitteringen

Hun aner uråd straks hun har betalt, og ber om å få kvitteringen på det siste kortkjøpet, men selgeren nekter å gi den til henne. Når hun prøver iherdig å få gjort om kjøpet, møter hun veggen. 

Tilbake i ferieboligen undersøker kvinnen hva sakene hun har kjøpt egentlig er verdt. Maksimalt 300 euro, var svaret hun kom fram til. Hun er svindlet for cirka 1600 euro.

Fikk nok av sure kunder

Lignende historier har Canariajournalen fått høre mange ganger av nordmenn de siste tre årene. «Estafan» nikker på hodet, dette kjenner han godt til, fremgangsmåten for svindelen er velkjent.

Etter mange år med utspekulert svindel, har «Estafan» fått nok. Nå driver han seriøs virksomhet innen en helt annen type markedsføring og salg, blant annet i Norge, og lurer ingen lenger.

«Estafan» er et oppdiktet navn. Han kjenner folk som fortsatt driver i svindelbransjen, og vil helst ikke bli gjenkjent.

– Jeg fikk moralske betenkeligheter, det var ikke bra, det jeg holdt på med. Nå har jeg bare fornøyde kunder som setter pris på å se meg igjen. Det hadde jeg ikke før, sier han til Canariajournalen.no.

Søkte lykken i Spania

«Estafan» begynte å jobbe i elektronikkbutikk som purung mann, da han kom fra India til Kanariøyene og trengte en jobb. I India drev han ikke med noe som helst, og så ingen fremtid.

I Spania fantes det muligheter. En bekjent fikk ham inn i butikkbransjen.

– Jeg visste nesten ingen ting om hva jeg gikk til, men jeg skjønte fort at det dreide seg om å lure folk, sier han.

Lurte til seg 65 000 euro

Til å begynne med jobbet han kun med å få folk inn i butikken. Etter hvert jobbet han seg opp, og ble hovedselger, eller rettere sagt hovedsvindler.

På det meste fikk han ut 65 000 euro av en kunde som kom innom butikken, forteller han. Verdien på varene kunden fikk med seg var i størrelsesorden 300 euro.

Avslører alle triksene

I dag ser «Estafan» helst at butikksvindelen på Kanariøyene stopper. Han vil hjelpe folk til å unngå å bli lurt.

Derfor har han gått med på å beskrive metodene, og hvordan du kan unngå å bli svindlet, for Canariajournalen.no.

Vareutvalget er bare lokkemat

Butikkene har flere ansatte som har forskjellige oppgaver, forteller han. Noen står ved inngangen, og skal få folk inn i butikken. Andre er selgere, og det er som regel flere til stede. En av disse er hovedselgeren.

Butikkene har ofte et variert vareutvalg, med klær, vesker, solbriller, postkort og mye annet, men alt dette er der bare for å få folk til å komme inn i butikkene.

Målet med å ha stort vareutvalg er ikke å selge disse varene, men å lure kundene til å kjøpe elektronikkprodukter til vanvittige overpriser. Som regel er det kameraer og videokameraer som brukes i svindelen.

Hyggelige pratmakere

– Innpiskernes jobb er å fange folk, og få dem inn i butikken. De er sympatiske, prater til folk som kommer forbi, eller er på vei ut med et postkort, en bag eller noe slikt, gjerne på norsk, om hva som helst som skal til for å lokke dem inn til kameraselgerne. Du blir tilbudt et billig kamera, forteller Estafan.

«Fanger» kundene

Hvis du går med på å kjøpe dette kameraet, som du får tilbud om å kjøpe for helt ned til 20 euro, er du fanget. Da sitter du fast i butikken.

Det er den eneste hensikten med kameratilbudet. Så snart du har betalt for dette, enten det er kontant eller med kort, begynner hardkjøret.

– En selger forteller deg at det kameraet du nettopp har kjøpt er alt for dårlig, det gir dårlige bilder og du trenger et bedre kamera som koster mer, eller at du trenger mye ekstrautstyr for at du skal kunne bruke det, slik som blitz, lader og minnekort, sier «Estafan».

Holdes ute av syne for andre kunder

Du blir tatt med bak i butikken, der ingen andre kunder kan se deg, og vist et annet kamera eller ekstrautstyr som du trenger. Et annet påskudd til å få deg med i et skjult område, er at du må signere garantisedler, kvitteringer og lignende.

– Det er bare et triks. Du må være klar over at de aldri vil slippe deg ut av butikken med et kamera til 20 euro, et slikt kamera eksisterer ikke. De kommer til å prakke på deg et kamera til 1000 eller 2000 euro, eller mye ekstrautstyr.

Fikler med innstillingene

«Estafan» forteller om et annet triks:

Selgerne justerer innstillingene på det billige kameraet du har kjøpt uten at du vet det, slik at bildene blir uskarpe, alt for mørke og med feil farger. Deretter viser de deg på en skjerm hvor dårlige bildene er, og insisterer på at du må ha et annet kamera.

– Når vi solgte tv-apparater, hadde vi en knapp vi trykket på slik at bildene ble dårlige.

Signerer blanke kvitteringer

Hvis du insisterer på å kjøpe kun kameraet til 20 euro, er det likevel store muligheter for at de lurer deg.

– Du vil bli lurt til å signere en kvittering der bare 20 euro-kameraet står, eller som er blank. Etterpå skriver selgerne inn en haug med ekstrautstyr til ekstrem overpris, ifølge «Estafan».

Nytteløst å klage

Det er slett ikke sikkert at du får med deg noe mer enn kameraet ut av butikken, likevel. Og du får som regel ikke med deg det kameraet du ble demonstrert heller, men ett billigere og dårligere kamera.

 – Hvis du etterpå går til forbrukerkontoret eller politiet for å klage, kommer du ingen vei. Selgeren har jo kvittering som du har signert der alle artiklene står oppført med pris.

– Hvis det er noen av artiklene på kvitteringen du ikke har, vil forbrukeragenten eller politiet tro at det er du som prøver å lure butikken. Uansett kommer du ingen vei, og politiet kan ikke gjøre noe som helst med saken.

Det er også grunnen til at mange av svindelbutikkene ikke har prislapper på de fleste kameraene som ligger i hyllene, bare på noen få lokkevarer. Da kan ikke politiet kontrollere om kundene har betalt overpris.

– Det er bare hvis butikkeieren blir skremt når politiet kommer, at du kan ha håp om å få pengene tilbake. Politiet kom hundrevis av ganger til butikkene der jeg jobbet, men ingen ting skjedde.

Lite informasjon fra politiet

Canariajournalen.no har flere ganger henvendt seg til politiet på Gran Canaria om dette, og har fått svar som viser at de er oppmerksomme problemet.

I mai i fjor opplyste politiet at de hadde startet etterforskning av lignende forhold på Fuerteventura, og at de også skulle etterforske på Gran Canaria. Siden har vi ikke fått vite noen ting.

Canariajournalen har spurt politiet om det stemmer at de ikke kan gjøre noe med saken, men har heller ikke fått svar på dette spørsmålet.

Ifølge politistyrken Guardia Civils pressekontor i Las Palmas, skjer de fleste butikksvindlene av denne typen i Playa de Mogan og Puerto Rico. To mistenkte ble pågrepet i 2013 etter at nordmenn og finner ble svindlet. 

Året etter ble fire etterforskninger startet på grunnlag av anmeldelser om butikksvindel. Også disse skal ha ført til pågripelser.

Kvitteringen er avgjørende

Ifølge spansk konsumentlov har du 14 dagers returrett på denne typen varer. Det vil si at du kan gå tilbake til butikken, levere tilbake varene, og få tilbake pengene.

Likevel, hvis kameraet koster 20 euro, og ekstrautstyret som er oppført på kvitteringen, og som du ikke har fått, utgjør det mangedobbelte, er det lite å hente.

Denne konsumentloven er også årsaken til at mange av svindelbutikkene er nøye med å ta varene ut av emballasjen og legge de i en pose. Ute emballasjen har du ingen returrett.

Et av triksene selgerne bruker, er å blande valuta. Kjøperen kan få inn trykk av at de oppgir prisene i norske kroner, men når de betaler, viser det seg at det er euro.

Antyder utro tjenestemenn

Den tidligere svindleren antyder at enkelte polititjenestemenn kan være korrupte.

– Det kan være enkelte polititjenestemenn som kommer ofte innom butikkene, og som får ting gratis eller til halv pris. På den måten holder butikkeierne oppe et godt forhold til politiet.

Slik unngår du å bli lurt

«Estafan» forteller gjerne hva du må gjøre for å unngå å bli svindlet:

– Hvis du kjøper noe i en kamerabutikk, så ikke kjøp kamera, ikke kjøp noe annet enn batteriet, minnekortet eller veska du kom inn for å kjøpe. Ikke betal med kort. Hva som helst kan skje. Det beste du kan gjøre er å ikke gå inn i slike butikker i det hele tatt.

Et tegn som kan tyde på at butikken driver med svindel, er at svært få av kameraene og elektronikkgjenstandene de har utstilt i butikken er påført prislapp. Utstyret er som oftest utstilt i glassmontere.

Jobber på kommisjon

Alle jobber på kommisjon i butikkene, ifølge «Estafan». 50 prosent av kjøpesummen går til selgeren, 50 prosent til butikken. Selgeren gir 30 prosent av sin fortjeneste til innpiskeren.

– Ingen har fast lønn. Alle vil selge, og de står på fra morgen til kveld for å finne dumme folk. Og de finner dem.

– Lever av dumme turister

Han understreker at slike butikker ikke ville overleve hvis det ikke var for at det fins folk som tror at de kan kjøpe kamera til 20 euro.

– Du koser deg i solen, ser glade mennesker, og glemmer virkeligheten. Når du ser noe fint som du vil ha, så kjøper du det, setter deg med folk og hører på historier, og kjøper igjen og igjen. Uten deg ville det ikke skje.

– Butikkene kan ikke gjøre noe hvis ikke kundene setter kredittkortet i maskinen og slår inn pinkoden. Hvis du slår pinkoden, hvordan har du da blitt lurt? Du kan ikke bevise det.

En del butikker får deg til å signere kortkvitteringen i tillegg, som en ekstra forsikring.

Trikset ikke selv med summene

Mange nordmenn som har fortalt historier om hvordan de har blitt lurt til Canariajournalen.no, forteller at kortene har blitt belastet med betydelig større summer enn det de ble forespeilet.

Ifølge «Estefan» brukte han selv ikke slike triks. Kundene hans betalte angivelig ekstreme overpriser for det de kjøpte, men han trikset etter det han forteller aldri med betalingssummen.

Svindler gamle og skrøpelige

Canariajournalen.no har kartlagt tolv butikker i Puerto Rico og Puerto de Mogan hvor nordmenn hevder at de har blitt svindlet. Trolig fins det flere. Ofte er det endre og skrøpelige mennesker som bli lurt.

Det kan Ragnhild Flåtten, vertskap på Cantabria, et apartementshotell med 15 leiligheter for norske revmatikere i Puerto Rico, skrive under på.

I sju sesonger har hun arbeidet på Cantabria. Hvert år har mange av gjestene blitt svindlet, forteller hun. De fleste blir lurt på kjøpesenteret og strandpromenaden i Puerto Rico.

– Jeg har dessverre mange slike historier og fortelle. Eldre, og særlig litt skrøpelige mennesker er et lett bytte. Vi forteller ved ankomst at de må være forsiktige, men historien skjer om igjen og om igjen. 

Har blitt verre

Flåtten sier at svindelen har økt de siste par årene. Hun anslår at det nå skjer omtrent en gang i måneden, men det kan være flere – mange er for flaue til å fortelle om det når de skjønner at de har blitt lurt, tror hun.

Det siste svindelforsøket hun kjenner til skal ha skjedde på lørdag 27. februar. Kun i ett tilfelle i løpet av sju år har beboere som har blitt svindlet fått pengene tilbake. Det skjedde ved et annet tilfelle.

– Det var et ektepar på 90 år som bare skulle kjøpe et par slippers på kjøpesenteret i Puerto Rico. Vi hørte ikke noe da de kom tilbake, men dagen etter ringte banken deres og spurte om vi kjente til at de hadde tatt ut et stort beløp, sier Flåtten.

Det viste seg at de angivelig hadde blitt lurt til å betale over 23 000 kroner for blant annet videokamera, mobiltelefoner og nettbrett som de ikke en gang forsto hvordan de skulle bruke.

Sønnen til ekteparet skal ha satt himmel og jord i bevegelse, involverte både politi og den norske konsulen, og ekteparet fikk til slutt pengene tilbake.

Nytteløst å gå til politiet

Flåtten forteller at de forsøker å hjelpe de som blir lurt så godt de kan, men at det er temmelig håpløst.

– Fra politiet er det ingen hjelp å få. Det virker som om de har gitt opp disse butikkene. Vi fraråder beboerne våre sterkt å gå på disse basarene, sier hun.

Vanskelig å få kontakt

Canariajournalen har flere ganger forsøkt å få kontakt med butikkeierne for å gi dem muligheten til å komme med tilsvar til påstandene i denne artikkelen, men har ikke lyktes.

I forretningsregisteret i Las Palmas er det oppgitt navn på ansvarlige personer, men ingen annen kontaktinformasjon for selskapene som driver butikkene. Det er ikke treff på noen av navnene som er oppført som kontakter ved søk i telefonregistrene.

De som jobber i butikkene er også svært uvillige til å fortelle hvem som eier butikkene.

Slik hjelper charterselskapene deg

De norske charterarrangørene Apollo, Star Tour og Ving kjenner til problemet med butikksvindel på Kanariøyene, men hevder at det er sjeldent at kundene deres ber dem om hjelp.

– Det stemmer at slike hendelser inntreffer nå og da, men heldigvis er det ikke noe våre kunder opplever ofte, svarer Beatriz Rivera, sjef for PR og kommunikasjon hos Apollo.

Hun forteller at Apollo har hatt fire til fem tilfeller per sesong de siste årene på Kanariøyene. Apollo har da kontaktet en tolk de samarbeider med. Tolken hjelper gjestene med å få kontakt med butikken eller politiet.

– Dette har fungert fint, sier Rivera. 

Informerer ikke før avreise

Apollo pleier ikke å informere om butikksvindelen i forkant eller ved ankomst, rett og slett fordi det ikke er noe selskapet opplever mye av, opplyser Rivera. Dersom gjestene spør, forteller de om erfaringene de har hatt.

– Det er det en selvfølge for oss at vi hjelper gjestene våre, oftest med å komme i kontakt med tolk som kan hjelpe dem med å få kontakt med butikken og/eller det lokale politiet.  Som oftest løser disse situasjonene seg raskt, men det er dessverre ikke alltid at man har klart å få returnert pengene, sier hun.

Foreløpig er ikke dette en problematikk Apollo har tatt opp med de lokale myndighetene.

– Dersom vi merker at det blir et økende problem vil vi selvfølgelig gjøre det vi kan for å forhindre at gjestene våre utsettes for det.

Forsikringssak

– Slike forhold er mellom gjest og vedkommendes forsikringsselskap. Vi hjelper selvfølgelig til med det som måtte trengs, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig hos Star Tour.

Hun forteller at Star Tour alltid oppfordrer gjester til å ta kontakt med selskapet dersom noe skulle skje slik at de kan bistå på best mulig måte.  

– Det er jo veldig ubehagelig når sånt skjer, særlig når man er i et annet land. Våre kollegaer kan støtte og hjelpe til og sørge for at forhold politianmeldes dersom det er nødvendig, melde fra til forsikringsselskap og så videre, sier Aspgren.

Hun understreker at det er veldig viktig å ha god reiseforsikring når man er på ferie slik at man får erstatning dersom noe skulle skje. 

Ikke alle forteller

– Vi har ikke opplevd særlig mange henvendelser av denne typen i dette området. Vi vet kun det våre gjester velger å fortelle oss, og det er jo ikke alle som gjør det, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonsansvarlig for Ving Norge.

Hun forteller at gjester sjeldent kontakter selskapet hjemme i Norge etter å ha blitt svindlet, og anslår at de har et par-tre tilfeller i året på Kanariøyene generelt.

– Når det skjer kan vi tipse om Forbruker Europa. Vi tar også alltid kontakt med våre kolleger på stedet for å ta hjelp av deres lokalkunnskap, og om de har noen kontakter lokalt som kan hjelpe, for eksempel lokale forbrukerkontor.

Ving Norge informerer heller ikke før ankomst om faren for å bli svindlet. På Tenerife har selskapet følgende tekst i permen:

«Våre representanter på stedet håndterer henvendelser om svindel slik: Først anbefales gjesten å dra til butikken for å heve kjøpet i henhold til spansk lovverk. Dersom de ikke får hevet kjøpet, er det en annen sak. Da er det politianmeldelse som gjelder. Ofte er det nok å kontakte politiet, som kommer til butikken. De hjelper gjerne til med å opprette kontakt til politi, samt oversettelser om det er språkproblemer. Det har også skjedd at de har vært med gjesten til butikken for å konfrontere dem.»

Fikk tilbake pengene

Kvinnen fra Vestlandet, som vi fortalte om innledningsvis, var på reise med Ving til Puerto Rico, og kontaktet Vings verter for å be om hjelp.

Etter en del frem og tilbake ble hun satt i kontakt med en dansk tolk som har hjulpet mange skandinaver med å få tilbake penger etter å ha blitt svindlet i disse butikkene.

Det endte med at kvinnen fikk tilbake alle pengene sine et par dager før hun reiste tilbake til Norge.

Norske svindeloffer forteller

Her er noen eksempler på nordmenn som har blitt svindlet:

  • Kvinne fra Vestlandet, februar 2016 i Puerto Rico: Svindlet for cirka 1900 euro i en butikk i Puerto Rico. Fikk pengene tilbake etter å ha kontaktet Ving, som koblet inn en tolk som kan hjelpe med slike saker.
  • Norsk mann, julen 2015 i Puerto de Mogan: Skulle kjøpe lader, ble svindlet for 1115 euro. Fikk tilbake pengene etter å ha kontaktet Guardia Civil.
  • Norsk ektepar, desember 2015 i Puerto de Mogán: Skulle kjøpe bag, ble svindlet for 2025 euro. Fikk ikke tilbake pengene.
  • Kari Mathiassen, mars 2015 i Puerto Rico: Skulle kjøpe kjole, ble svindlet for 226 euro. Fikk pengene tilbake etter å ha kontaktet forbrukerkontoret i Arguineguin.
  • Norsk kvinne, desember 2014 i Puerto de Mogan. Svindlet for 315 euro. Fikk ikke pengene tilbake.
  • Norsk mann, desember 2014 i Puerto Rico: Svindlet for 815 euro. Fikk ikke pengene tilbake.
  • Norsk mann, desember 2014 i Puerto Rico: Svindlet ved kamerakjøp. Fikk ikke pengene tilbake.
  • Sigve Viestad, mars 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 1295 euro. Fikk pengene tilbake etter å ha kontaktet Ving, som koblet inn en tolk som kan hjelpe med slike saker.
  • Steinar Birkeland, februar 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 2035 euro. Fikk ikke pengene tilbake.
  • Tom Kristiansen, februar 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 495 euro. Fikk pengene tilbake etter intens krangel med butikksjefen.
  • Liv Kristiansen, februar 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 1090 euro, fikk ikke pengene tilbake.
  • John Petter Aambakk, mai 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 1600 kroner, fikk ikke pengene tilbake.
  • Åsmund Johannes, februar 2014 i Puerto de Mogan: Svindlet for 415 euro, ble kompensert med et Samsung nettbrett etter langvarig og intens krangel.
  • Kolbjørn Sjøseth, januar 2014 i Puerto de Mogan: – Det var siste dagen og vi skulle besøke den vakre byen. Jeg var reiseleder for 52 stk, og skulle bare gå og se meg om, da jeg ble dratt inn i elektrisk forretningen på kaia. De klarte å tappe bankkortet mitt for 13 000 kroner, etter å ha lurt meg til å kjøpe et kamera til cirka 700 kroner. Sjøseth fikk ikke pengene tilbake.
  • Norsk mann, desember 2013 i Puerto de Mogan: Svindlet for 950 euro. Ble delvis kompensert ved å få byttet til seg et bedre kamera etter å ha fått hjelp av en tolk som kan hjelpe med slike saker.
  • Inger Føyen, desember 2013 i Puerto de Mogan: Svindlet for 15 000 kroner da hun kjøpte en Seiko-klokke. Fikk ikke pengene tilbake.

Slik får du pengene tilbake

Fremgangsmåten, hvis du mener du har blitt lurt, er denne:

Kontakt øyeblikkelig banken og sperr kredittkortet.

Reis til forbrukerkontoret i kommunen, Oficina del consumidor (O.M.I.C.), og legg inn en klage. Ofte er det nødvendig med tolk hvis du ikke kan spansk.

Klag også til politiet. Jo flere som klager, desto større er muligheten for at noe blir gjort med problemet. Politiet kan dessuten trå til hvis du ikke kommer i mål med hjelp av forbrukerkontoret. Hos politiet kan du også få kontakt med en tolk.

Du bør ta tak i dette mens du er på Kanariøyene. Det koster noen timer av tiden din. Mulighetene for å få oppgjør blir betydelig mindre etter at du har reist hjem. 

Hvis du har reist tilbake til hjemlandet, kan du politianmelde saken på nærmeste politistasjon, og kontakte Forbruker Europa, som kan fremme saken via sin spanske søsterorganisasjon.

Du kan også prøve å få penger refundert fra ditt kortselskap. Noen ganger fører det frem, men ofte ikke.