Fottur ned i Azuaje-ravinen

Ukens tur er en flott introduksjon til den grønne og frodige nordsiden av Gran Canaria. Starten går fra den koselige småbyen Firgas, som er vel verdt et besøk.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Herfra går ferden forbi jordbruksland der sauer beiter fredelig på grønne enger og ned i den dype ravinen Barranco Azuaje.

I dalbunnen, omgitt av tett vegetasjon, er lyden av rennende vann det eneste som bryter stillheten.

Et par bratte partier sikret med tau gjør turen ekstra spennende.

Den kan derfor bare anbefales for de som er stø på føttene, også fordi underlaget på stien til tider er glatt.

Til turen med bil

Fra sør følg motorveien GC-1 til utkanten av Las Palmas. Videre på ringveien (GC-3) mot Arucas.

I utkanten av Arucas, fortsett mot Firgas på GC-20.

I rundkjøringen der GC-20 ender, videre til venstre gjennom Cruz de Firgas til krysset med GC-30. Ta her til høyre ned til Firgas.

Parker på en stor parkeringsplass til høyre etter 1,6 kilometer, rett etter å ha kommet inn i bebyggelsen i Firgas.

Med buss

Med buss fra sørkysten, ta en av ekspressrutene til Las Palmas (rute 30, 50 eller 91, avhengig av bosted).

Videre med rute 204 til busstasjonen i Firgas, reisetid under en time.

Eventuelt rute 205 eller 206 fra Las Palmas til Arucas, videre med rute 211 eller 251 til Firgas.

Busstasjonen i Firgas ligger i gaten nedenfor kirken, på nordsiden av denne.

Liten byvandring først

Fra parkeringsplassen, kryss hovedveien mot vest, gå opp trinn og følg Avenida de la Constitución 200 meter til krysset ved kirken i sentrum. Attraksjonen som Firgas er mest kjent for kommer her til syne.

Ned til høyre fra krysset finnes en fontene med vann som renner ned langs avsatser midt i gaten.

Langs muren mot kirken finnes forseggjorte flislagte benker og våpenskjold for alle kommuner på øya.

Oppover til venstre strekker flotte relieffer av de kanariske øyer seg ut midt i gaten.

Ut av byen

Gå opp langs relieffene, opp over høyden og ned til en bred asfaltvei i utkanten av bebyggelsen på vestsiden.

Fortsett langs veien sørover en snau kilometer, høyt oppe over Barranco Azuaje.

Et par hundre meter etter en husklynge, følg skilt for Barranco de Guadalupe ned til høyre langs en smal asfaltvei.

Slutt på asfalten

Rett etter en krapp sving ved hus nr. 3, følg merket rute på en sti gjennom høyt siv til høyre. Det bærer bratt ned forbi jordbruksland.

I et stikryss nede i dalsiden etter totalt en halvtimes vandring, fortsett rett fram når en sti fører til venstre.

Inn i jungelen

Ikke lenge etter er dalbunnen nådd, og stien blir omsluttet av høy, jungelaktig vegetasjon.

Kløften blir snart svært smal, og det bærer ned en bratt skrent der et fast montert tau gir god hjelp.

Små fossefall og tett, frodig vegetasjon skaper en til tider idyllisk, og til tider trolsk stemning på vandringen videre langs bekkefaret.

Stengt hotell

Etter en snau time langs bunnen av ravinen passeres et piknikområde før hotellet Balneario de Azuaje dukker opp.

Ikke mye mulighet for en kopp kaffe eller overnatting her.

Den siste gjesten sjekket ut for mange tiår siden fra dette tidligere kurbadet. Nå står bare betongskjelettet igjen.

En pause er ikke dumt

En pause ved piknikområdet er en god ide.

Herfra bærer det nemlig opp til høyre for hotellruinen på en svært bratt sti rett opp siden av kløften.

Lang enveisvandring et alternativ

Det er for øvrig mulig å fortsette videre nedover kløften helt til havet ved San Andrés.

Distanse cirka 5 kilometer, regn med en og en halv times gangtid. Ruten følger kjerreveier og stier, og er enkelte plasser ikke helt lett å følge.

Drøm ikke for mye om en svømmetur fra den steinete stranden ved San Andrés. Dønningene langs nordkysten er ofte så store at det ikke er tilrådelig.

Retur med buss 103 eller 105 til Las Palmas. Hvis bilen står i Firgas, ta rute 213 eller 215 til Arucas. Videre tilbake til Firgas med rute 211 eller 251.

Ikke langt igjen

Etter en fin, men slitsom tur oppover, kommer stien ut på en vei i utkanten av Firgas.

Hold til venstre og gå så til høyre langs gaten Avenida de la Constitución 400 meter til krysset ved kirken.

Total tid for turen er cirka to timer i gangtid, med en høydeforskjell på rundt 300 meter i stigning.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange flotte bilder.

Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer helt i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Med bil til Arucas og Firgas

For bilturister er både Arucas og Firgas fine utfluktsmål. Arucas, den største byen i nord utenom Las Palmas, er mest kjent for sin katedral av sort stein.

For de som liker sterke saker er det ingen vei utenom å få med seg en flaske Arehucas rom. Arucas er et ubestridt senter for romproduksjon på øya.

Få turister

Ellers er det absolutt verdt å ta en rusletur rundt i byen. Her er det lokalbefolkningen som råder grunnen og ikke solhungrige turister.

Fortsett deretter mot Firgas som beskrevet for fotturen.

Det naturlige turmålet er selvfølgig Paseo de Canarias - gaten med fontene, rennende vann og relieffene av de kanariske øyene som beskrevet ovenfor.

I nærheten ligger flere kafeer for en pause.

Lokalt kildevann

Fra Firgas, fortsett langs sideveien GC-305 opp langs østsiden av Barranco Azuaje og ned i dalen til et stort tappeanlegg for mineralvann.

Dette er Aguas de Firgas, et av de mest kjente kildevann på øya.

Ferden går så videre opp den idylliske dalen til landsbyen Valsendero, som ligger godt skjult i dalbunnen.

Herfra er det slutt på bilvei videre opp dalen. Eneste farbare vei tar en 180 graders sving opp langs dalsiden til Valleseco.

Til tross for navnet som direkte oversatt betyr «tørr dal», er Valleseco blant kommunene på øya som får mest årlig nedbør. Herfra videre sørover opp langs GC-21.

Ut av sivilisasjonen

Neste stopp er Lanzarote. Og nei – vi snakker ikke om øya, men om en liten landsby i dalen ovenfor Valleseco.

Deretter er det stort sett slutt på sivilisasjonen idet ferden går opp mot kanten av furuskogsbeltet, høyt oppe over Barranco de la Virgen, som er navnet på Barranco de Azuaje her.

Ved Cuevas del Corcho, sving til venstre langs GC-230 mot Cruz de Tejeda, fortsett på GC-21 ned til Tejeda og så tilbake til sørkysten som beskrevet i forrige ukes artikkel.

Total kjøretid uten pauser minst 4 til 5 timer avhengig av erfaring med fjellveiene på øya.

Så dette er en skikkelig heldagstur som gir et uforglemmelig inntrykk av det varierte landskapet på øya.

Flotte sideveier for syklister

En liten runde på landvei som kan anbefales er å følge ruten som beskrevet for bilister opp til Valleseco.

Siden dette ikke er en gjennomfartsåre, er det begrenset med trafikk. Se imidlertid opp for lastebilene som frakter vann fra tappenlegget.

Vannhull i "den tørre dalen"

I Valleseco er det noen «vannhull» for de som trenger en pause.

Returner herfra et stykke nordover langs den trafikkerte GC-21 til krysset med GC-30.

Fortsett her rett fram langs den smalere sideveien skiltet til Zumacal.

Etter en snau kilometer passeres rekreasjonsområdet La Laguna, der det finnes en liten rustikk kafe.

Ruten videre går nedover åssiden, langs foten av den markante Osorio-toppen ned til et kryss med GC-240.

Ett kort strekk fører til krysset med GC-30, som følges videre nordover ned tilbake til Firgas.

Er det krefter igjen, er det mulig å ta en kort avstikker opp til Montaña de Firgas, der det er flott utsikt.

Totalt ikke mer enn cirka 25 kilometer, men en høydeforskjell på over 600 meter gjør dette til en grei tur.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.