Fottur med en pust av Madeira i tårnfalkenes dal

Barranco de los Cernicalos, som betyr tårnfalkenes dal, er et lite stykke Madeira på Gran Canaria, med vannkanaler og rennende vann i overflod.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Ukens fottur er en riktig godbit, og en nyhet! Vi gikk denne turen for første gang for en drøy måned siden. Den er derfor ikke med i vår bok «Gran Canaria Sør Fotturguide», utgitt sist høst.

Vanntunneler og fosser

Barranco de los Cernicalos er en grønn oase med fossefall og tett, frodig vegetasjon. Ingen veier eller bebyggelse spolerer idyllen.

Årsaken til dette er vannet som hentes ut fra et par lange tunneler som er boret inn i fjellet, og som renner fritt i dalbunnen.

Et oversiktskart for å finne veien til startpunktet finnes under bildene for artikkelen. Turen kan lett gås uten noe detaljert kart da dalen er svært smal, og det er vanskelig å ta feil av veien.

Til turen med bil

Følg motorveien til avkjøring 15 (Ojos de Garza), rett nord for flyplassen. Herfra videre vestover på GC-140 (skiltet til Ojos de Garza og El Goro) cirka 4,5 kilometer til krysset med GC-100 nær Cuatro Puertas.

Ta her til høyre i retning Telde langs GC-100.  I utkanten av Telde etter drøyt 3 kilometer tar veien en krapp sving mot venstre nedover et dalsøkk.

Sving til venstre ved Bar La Barranquera i første kryss, 300 meter etter bunnen av dalsøkket.

Etter 300 meter, ta til venstre i andre kryss langs GC-130 (ikke skiltet, gatenavn er Calle Juan Ismael, men skilt kan ikke sees i den retning man kommer fra).

Fortsett 5 kilometer langs GC-130 til krysset med GC-131. Dette krysset er godt skiltet. Kjør her mot høyre ned langs GC-131 i retning Lomo Magullo/Valle los Nueve.

Krapp sving

I et kryss etter 850 meter, sving svært krapt til venstre langs en smal vei (skilt viser vei til Barranco Cernicalos 70 meter før krysset).

Veien følges 1,7 kilometer til et kryss der veien tar en krapp sving mot høyre og fører opp langs dalsiden.

Kjør her rett fram, og parker på venstre side rett etter krysset. Gode parkeringsmuligheter.

Et noe forfallent piknikområde med benker og bord, omgitt av en lav steinmur, befinner seg på venstre side av veien.

Til turen med buss

Fra sørkysten, bussrute 36 eller 90 til Telde. Sjekkes nettstedet til Global, finnes imidlertid ingen bussrute videre.

Men et lite, lokalt busselskap (Telbus) kjører rute til Lomo Magullo hver halvtime, og videre til Los Arenales mindre enn en kilometer fra startpunktet tre ganger om dagen.

Rutetidene er ikke å finne på internett, og holdeplassen i Telde ligger godt gjemt midt i sentrum, 100 meter sørvest for det sentrale kirketorget.

Taxi kan derfor være det beste alternativet videre, en tur på 15-20 minutter en vei.

Lett start

Fra parkeringsplassen, fortsett langs veien innover dalen.

Etter snaut 400 meter, foran en port, gå ned til høyre på en sti. Denne krysser en smal vannkanal etter et par minutter, og munner ut på en kjerrevei som følges mot høyre.

Et pust av Madeira

Når kjerreveien ender, fortsett til venstre forbi en bygningsruin, og på betongkanten langs en smal vannkanal et kort stykke.

Turen går deretter videre på en sti som krysser vannkanalen og deretter bekken mange ganger. Er det tvil om veien, følg stien nærmest bekken.

Fosser i hopetall

Etter cirka 2,5 kilometer (en halvtimes gange), fortsett rett fram nær dalbunnen i et stikryss.

Et par hundre meter senere klatrer stien opp over dalbunnen med utsikt inn mot et fossefall. Dette er dannet av en kraftig vannsøyle som kommer ut fra et underjordisk vannløp.

Deretter fører stien snart et kort stykke langs en smal hylle noen meter over dalbunnen, som her er svært smal.

Når dalbunnen er nådd, kryss bekken og gå bratt opp til venstre. Rett fram går dalbunnen over i en svært smal kløft som ikke er framkommelig.

Svært bratt et kort stykke

Etter 3,2 kilometer (cirka 45 minutter), gå rett fram i et stikryss. Ikke lenger etter bærer det svært bratt opp mot venstre et par titalls meter, omgitt av tette busker.

Er det vått, kan det være en liten utfordring å karre seg opp. Stien flater deretter ut og fører videre gjennom tett vegetasjon.

Gå rett fram i et par stikryss, og fortsett innover dalen som nå har blitt svært smal.

Imponerende gjel

Etter cirka en times gange blir kløften ekstremt smal. Følg steingrunn opp på venstre side. Rett fram sees her nok en foss.

Det er mulig å gå opp over skrenten på høyre side for å komme til toppen av fossen.

Returner så samme vei til utgangspunktet. Totalt 7 kilometer og rundt to timers gange, med 300 høydemeter i stigning.

God runde for bilturister

Selv om det ikke finnes noen veier i dalen, kan bilturister ta en flott runde opp i fjellene og returnere sørover via GC-60.

Følg kjørebeskrivelsen som for fotturen til krysset med GC-131 vest for Telde. Fortsett her opp over vide, åpne og bratte åsrygger på GC-130.

Veien fører forbi den forblåste landsbyen Cazadores og det vide, dype krateret ved Caldera de los Marteles.

I et kryss på toppen av øya en halvtimes kjøretur fra Telde, ta til venstre på GC-134, som følges 1,5 kilometer ut til parkeringsplassen ved Pico de las Nieves, det høyeste punktet på øya.

Utsikten spesielt mot sør og vest er fantastisk (se foto i bildeserien).

Returner til siste kryss og fortsett videre noen kilometer til krysset med GC-600. Denne følges til venstre.

Passer snart det store piknikområdet ved Llanos de la Pez, omgitt av vide furuskoger. I helgene er den rustikke kafeen åpen for en kaffetår og snacks.

Ta en titt på Roque Nublo

Noen få kilometer senere går ferden forbi startpunktet for den populære fotturen ut til Roque Nublo, Gran Canarias velkjente ikon. Turen ut dit er kort og lett, regn med en drøy time tur/retur.

Av de mange som tok den tradisjonsrike turen på første nyttårsdag i år, var en 87 år gammel dame som har hatt det som fast vane i mange år. Så turen er overkommelig for de fleste.

Fra parkeringsplassen videre langs GC-600 sørover til krysset med GC-60 i Ayacata. Dette er en sjarmerende liten fjellandsby på 1300 meters høyde.

Ta gjerne en stopp for en forfriskning i en av kafeene.

Returner så på GC-60 til sørkysten. Totalt kjøretid for turen er fra 2 ½ til 3 timer uten stopp.

Alternativ for syklister finnes

Syklister kan ta sykkelen i bilen, og parkere som beskrevet for fotturen.

Utstyrt med et godt veikart er det mulig å utforske mange bortgjemte sideveier i dalene vest for Telde.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.

Boken selges gjennom alle bokhandlere og nettstedet Frifotforlag.no.