Elbusser og nye parkeringsplasser skal løse trafikkproblemene i Puerto de Mogan

Det lille turiststedet Puerto de Mogan sørvest på Gran Canaria har fått stadig større trafikkproblemer etter hvert som masseturismen har økt. Nå foreligger det mulige løsninger.

En ny rundkjøring er planlagt der hvor vei GC-500 krysser Mogan-dalen, og det blir gangvei og sykkelbane under GC-500 slik at det er lettere å bevege seg oppover dalen. Ill: PMM2 Playa de Mogan

Fire alternative forslag til hvordan trafikkproblemene skal løses er presentert i en ny moderniseringplan for Playa de Mogan (PMM2), som ligger ute på offentlig høring frem til midten av januar.

Canariajouralen har studert planene, og avisene La Provincia beskriver i en artikkel på mandag,trafikkforslagene i planen.

Bussentral utenfor sentrum

Samtlige forslag innebærer at rutebussene ikke skal kjøre helt ned til sentrum, slik de gjør i dag. Heller ikke biler skal få kjøre inn i sentrum.

I stedet skal en trafikksentral etableres lenger inn i dalen. I to av forslagene skal den plasseres under bakken like ved en fotballbane som grenser mot kystveien, GC-500, der denne krysser dalen.

Det foreslås også å bygge parkeringsplass under bakken på samme sted som bussentralen skal ligge, og park oppå bakken.

Elbusser ned til sentrum

Elbusser skal transportere folk videre fra trafikksentralen ned mot sentrum og stranden, en reise på fire minutter. Alternativet er å ta seg ned til fots eller med elsykler.

Det forslås at det bygges en enveiskjørt forbindelse til vei GC-500, som har vært stengt i ett og et halvt på på grunn av en rasskade, mellom en barnehage som ligger inntil veien og fotballbanen. En ny rundkjøring på GC-500 skal sørge for god trafikkflyt.

Parkering under bakken

I tillegg foreslås det å bygge en større parkeringsplass på bakkeplan og under bakken med 450 parkeringsplasser mellom hotell Radisson Blue og Puerto de Mogans kjøpesenter, hvor det fins parkering på bakkeplan i dag.

Elbussene skal ha en stoppeplass ved denne parkeringsplassen og en lenger ned, like før stranden. Der skal det som i dag er en åpen plass fungere som rundkjøring for elbussene når de snur.

Biler skal ikke få kjøre lenger ned enn den nedre delen av Lomo Quibre, hvor det ligger en barneskole og det går en bro over elveleiet, utenom fastboende som bor lenger ned, yrkestrafikk og utrykningskjøretøy.

En bro til foreslås bygd over elveleiet for busstrafikk og biltrafikk like nedenfor fotballbanen i tillegg til to broene som fins i dag ovenfor fotballbanen og nederst i Lomo Quibre, der hvor det ligger en barneskole.

Det er også forslag om en ny bro lenger ned mot stranden, like ovenfor en Spar dagligvarebutikk.

Dagens bussentral skal brukes av turistbusser

En eksisterende, ganske ny bussentral som ligger nærmere sentrum, nedenfor en barneskole og like ved en Spar-butikk, foreslås å bli brukt kun til turistbusser.

Det fins flere forslag til traseer for elbussene ned mot stranden i et promenadeområde som kun er tilgjengelig for fotgjengere og turister i dag. 

Per i dag er det stort sett kun parkering i et underjordisk parkeringsanlegg under fiskernes hus og Plaza de Las Gañanías i nærheten av stranden, langs gatene, og parkeringsplasser langs en molo i havnen.

Kapasiteten er for lengst sprengt, og trafikken står ofte i stampe, særlig på markedsdager.

Mer plass for fotgjengere

Noen gater i Plaza de Las Gañanías-området må endres for å gi tilgang til parkeringsplassen under torget.

Gaten Paseo de Pescadores, hvor det er parkering langs gaten nå, skal være en delvis gågate med adkomst til en åpen, kommersiell sone.