Nordmann snodde seg ut av butikksvindel etter å ha lest Canariajournalen

Martin Jørgensen (74) fra Stavanger ble fralurt 58 000 kroner i en tretrinns svindel i butikker på Gran Canaria. Terje Sund (53) fra Kristiansund kjøpte nettbrett på samme sted, men unngikk å gå inn i trinn to i svindelopplegget etter å ha lest en artikkel i Canariajournalen.

Terje Sund fikk varene han kjøpte i butikken i bakgrunnen (med den lange markisen) levert innpakket i søppelposer. Mange har advart mot svindel i nettopp denne butikken. Foto: Hugo Ryvik

Les mer om Martin Jørgensens historie og om Canariajournalens konfrontasjoner i to butikker i Puerto de Mogan lenger ned i artikkelen. Først, Terje Sunds opplevelse:

Ble nærmest jaget inn

Terje Sund kjøpte nettbrettet i en butikk som ligger ved båtslippen i Puerto de Mogán den 28. januar. Senere samme dag leste han en artikkel i Canariajournalen om påstått svindel i den samme butikken, og ante uråd.

– En av karene i en butikk ved båtslippen nærmest jaget meg inn da jeg gikk forbi, og ba meg se på et nettbrett som jeg skulle få for 40 euro. Jeg ble så pådyttet nettbrettet, tastatur, minnebrikke og et kamera som kostet til sammen 1060 euro, forteller Sund til Canariajournalen.

Seansen foregikk i et bakrom i butikken, slik mange andre som har varslet om svindel har fortalt om tidligere. Prisen skulle angivelig inkludere programmering av diverse apper. 

På kvitteringen fra betalingsterminalen står det Lucky Stone med adresse Puerto de Mogan.

Avtalte å komme tilbake

Sund ble spurt om når han skulle reise tilbake til Norge. Deretter ble han bedt om å komme tilbake til butikken med alle varene han kjøpte og passet sitt dagen før hjemreise.

Han ble tilbudt henting på hotellet i Playa del Inglés om morgenen 6. februar.

– Dette var for at man skulle få endelig bekreftet kjøpskontrakten, sa de, sier Sund.

Også dette er i tråd med mønsteret som er blitt forklart i tidligere varslingssaker.

Opplegget med å be om retur til butikken dagen før hjemreise, eller samme dag som hjemreise, og under forskjellige påskudd, er en taktikk som mange svindelofre har fortalt Canariajournalen om. Senest Christian Holst fra Malmø og Mette Johannesen fra Førde i januar.

Holst og Johannesen hevder at de ble svindlet etter handel i den samme butikken som Sund kjøpte sine varer i. Det var etter å ha lest artikkelen at han ble betenkt og tok kontakt med Canariajournalen for å fortelle sin historie.

Svindelen skjer som regel når kundene kommer tilbake til butikken for å fullføre handelen. Ofte er det heller ikke den samme butikken hvor de først handlet hvor svindelen blir fullført.

Ombestemte seg

Sund bestemte seg for å ikke returnere etter å ha lest artikkelen og rådført seg med Canariajournalen.

Dermed unngår han sannsynlige ubehag ved å annullere salget. Et ubehag som tidligere kunder i denne butikken har beskrevet som svært truende.

Enkelte har også sagt at de har blitt forsøkt holdt igjen og måtte flykte mens ukvemsord og løsøre fra butikken haglet rundt ørene. I en butikk i Playa del Ingles har svenske turister blitt regelrett mishandlet av butikkpersonell.

Sund ble også kjørt til hotellet av en drosjesjåfør som butikkekspeditøren tilkalte, men bestemte seg altså for å ikke la seg hente igjen den 6. februar, slik det ble avtalt.

Varene ble levert i søppelposer

Han sier seg fornøyd med at han har produktene, et "Fujitab" nettbrett med tastatur og minnebrikke, et videokamera av simpel kvalitet, samt en billig kikkert og en trådløs høyttaler som ble levert med som "gave".

Alt dette ble pakket inn i to svarte, umerkede søppelposer som ble surret igjen og levert til Sund i butikken.

Noen kvittering fikk han ikke, og det lå heller ingen kvittering i posene, forteller han. Han har imidlertid en kvittering fra betalingsterminalen som viser korrekt beløp, det som ble avtalt.

I dag sitter Sund på et fly tilbake til Norge med mesteparten av pengene sine i behold.

Ble svindlet i flere omganger

Martin Jørgensen visste i likhet med Sund ikke om svindeladvarslene mot butikken ved båtslippen i Puerto de Mogan og andre butikker som selger elektronikkprodukter. Det tapte han 58 000 kroner på.

Den 2. januar, da han var på tur i Puerto de Mogan, kjøpte han et nettbrett i butikken hvor Sund senere gjorde sitt kjøp, og trodde at han betalte 15 euro. Betalingen ble gjort med kredittkort og pin-kode i en betalingsterminal, forteller han til Canariajournalen.

Deretter ble han etter alt å dømme svindlet i flere omganger.

Prøvde å trekke seg ut

Etter at Jørgensen hadde betalt for nettbrettet, skal selgerne ha sagt at han måtte ha et minnekort hvor det var tre ulike størrelser å vege mellom.

– Da begynte jeg å murre og sa at det ikke var avtalen, og at jeg ville ha pengene mine tilbake og kansellere handelen. Men selgeren klarte å roe meg ned, og vi ble enige om et kort til 25 euro. 40 euro til sammen var billig det og, sier han.

Betalingen ble igjen gjort med kort.

Ventetid for montering av kortet

Selgeren skal så ha sagt at han ikke kunne sette inn kortet, og måtte få en annen til å gjøre det. Dette ville ta et par dager, og Jørgensen skulle hentes på hotellet 5. januar, dagen før hjemreise til Norge.

– Tilbake i butikken kom de med brettet og i tillegg et videokamera som jeg skulle få med på kjøpet. Dessuten kunne jeg velge meg ut et armbåndsur helt gratis. Da begynte jeg for alvor å bli skeptisk, men følte at jeg på en måte ble fanget i et garn jeg ikke kom ut av.

– Det begynte å svirre en masse i hodet, og jeg tenkte på om jeg skulle takke nei, men så ble jeg redd for hva konsekvensene kunne bli.

Sa det var feil på betalingsterminalene

Selgerne overtalte Jørgensen til å betale for "garantier" for både nettbrett, videokamera og armbåndsuret, og en påstått "internettilkobling" via det som skulle være en form for Google-tjeneste, som etter det Canariajournalen kjenner til ikke eksisterer.

Også denne gangen skjedde betalingen med kort, og kortet ble satt inn flere ganger i forskjellige terminaler fordi terminalene ifølge selgerne ikke virket.

– Jeg ble etter hvert så nervøs at jeg ikke klarte å tenke klart, sier Jørgensen.

Ikke nok med det, han ble så bedt om å komme tilbake en tredje gang om morgenen den 6. januar, hjemreisedagen, for å "aktivere" videokameraet. Denne gangen i en butikk i Puerto Rico.

Også nå ble han hentet på hotellet, og nå endte han med å kjøpe tre batterier til kameraet for litt under 100 euro. Betalt med kort.

Oppdaget svindelen etter hjemkomsten

Først da Jørgensen var hjemme i Norge og sjekket bankutskrifter, fant han ut at han var blitt rundlurt.

Utskriftene fra kortselskapene viser at Jørgensens Mastercard ble belastet med 15 euro for kjøp av nettbrettet, helt i henhold til avtalt pris. På terminalkvitteringen står det Lucky Stone i Puerto Rico – butikken hvor han betalte ligger dog i Puerto de Mogan.

Noen andre kjøp i butikken har han ingen kvitteringer for.

Penger trukket til tre forskjellige butikker

I tillegg er det imidlertid gjort enda et trekk til Lucky Stone, to trekk til Give’N’Tik i Puerto de Mogan og ett trekk til Mypos *Excurciones i Lomo Quibre (som ligger i Puerto de Mogan) på til sammen 47 234 norske kroner.

Dessuten ble Visa-kortet belastet med 11 432 kroner til Mypos *Excurciones 5. januar. Det samme navnet står på bankutskriftene til Mette Johannesen, som også hevder å ha blitt utsatt for butikksvindel i januar

Give’N’Tik finner vi igjen på bankutskriften til svenske Christian Holst. Også han hevder å ha blitt svindlet i januar.

43 ganger mer enn avtalt

Ifølge Jørgensen skulle han bare betale 40 euro for nettbrettet og det tilhørende kortet under det første butikkbesøket, og litt under 100 euro for de tre batteriene under det siste besøket.

Det som skulle koste litt under 140 euro endte dermed på over 58 000 norske kroner, hvilket er cirka 6000 euro etter dagens kurs. 43 ganger mer enn avtalt.

Saken er anmeldt til politiet i Norge, som har henlagt den fordi det, ifølge svarbrevet, ikke er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold. Jørgensen har også fått avslag fra banken og Mastercard på å få refundert beløpet.

– Jeg skulle gjerne reist ned og tatt disse folkene, sier han.

Nå teller han på knappene om han skal ta kostnaden med å reise ned og anmelde svindelen på Gran Canaria.

Butikknavn kjent fra tidligere svindeladvarsler

Canariajournalen kjenner til butikknavnene Lucky Stone, Give’n’Tik, Mypos *Excurciones og  butikken som ligger ved båtslippen i Puerto de Mogan, hvor det står Capitan Mogan halvt skjult på markisen, fra tidligere advarsler og historier om svindler som nordmenn og svensker skal ha blitt utsatt for.

Disse navnene finner vi ikke i noen bedriftsregistere eller telefonkataloger, og bedriftene/butikkene er derfor vanskelig å få kontakt med.

I forbindelse med vår forrige artikkel om butikksvindel i januar ble det oppnådd telefonkontakt med en person som bekreftet at han jobbet i elektronikkbutikken Capitan Mogan ved båtslippen i Puerto de Mogan. Han benektet enhver kjennskap til svindel.

Denne gangen oppsøkte Canariajournalen to av butikkene og konfrontere folk som jobber der med de mange svindelpåstandene. Dette skjedde 2. februar. Slik gikk det:

Påstand om nye folk

I hovedgaten som går ut mot båthavnen i Puerto de Mogan ligger det en liten butikk med hvit innredning hvor det står Lucky Stone på et lysskilt over inngangen sammen med bilder av armbåndsur. Butikken har tidligere hatt andre navn.

Litt lenger bort i samme gate ligger en annen, liten butikk med navnet Give’n’Tik på et lysskilt. Den har også hatt andre navn tidligere.

I førstnevnte butikk møter jeg en mann som er alene på jobb, og jeg spør om butikken heter Lucky Stone. Det svarer han først nei til.

Når jeg påpeker at navnet står på lysskiltet, hevder han er det gamle navnet på butikken. Nå er det nye folk som har tatt over. Det skal ha skjedd for en måned siden. Butikken heter nå angivelig Shine Lucky Stone og selger smykker, klokker og litt elektronikkprodukter, ifølge mannen.

Dessuten er han ikke eier av butikken, sier han, eieren er på Tenerife og er ikke tilgjengelig, så han kan jeg ikke prate med.

Bortforklaringer

Når påstander om svindler utført i butikken blir lagt frem, benekter mannen at det har skjedd i denne butikken.

En annen person kommer inn fra gaten og opptrer på en måte som tyder på at han kan være sjefen til mannen jeg først snakket med. Han presenterer seg som "Steve", og benekter at han er butikkeieren, men han overtar praten.

"Steve" snakker også, etter en kort ordveksling med sin kollega på et fremmed språk, om nye folk siden januar og at han ikke har kjennskap til noen svindel i denne butikken. Jeg påpeker at det er svindelpåstander fra første del av januar, for under en måned siden.

– Nei, nei, nei, ikke her, sier han og rister på hodet.

De som var her før hadde bare en tremåneders kontrakt, deretter forsvant de, sier han. De nye folkene har angivelig ettårskontrakt, uten at det kommer noen forklaring på hva det har med svindel eller ikke å gjøre.

Fri prissetting

I neste omgang viser han til at spansk lov tillater at man kan ta betalt så mye man vil for en vare, helt lovlig og helt ubegrenset, og hevder at de forrige folkene tok høye priser for varene.

Videre at folk som har kjøpt noe til høye priser i etterkant anmelder svindel fordi det går opp for dem at de har betalt en høy pris.

Vil ikke gi kontaktinformasjon

Jeg ber om navn og kontaktinformasjon til butikkens eier, men det er de ikke autorisert til å gi, sier "Steve". De kan heller ikke opplyse telefonnummer eller annen kontaktinformasjon til butikken eller noen av de som jobber der.

Jeg forteller at jeg skal snakke med folk som jobber i andre butikker i Puerto de Mogan også om påstander om svindel i januar. "Steve" får det da plutselig travelt, unnskylder seg med at han har en avtale, og forlater butikken.

Det gjør jeg også. Ute på gaten får jeg se "Steve" komme strendende ut fra nabobutikken Give’n’Tik med kurs for havnen.

Skilt med advarsel mot tyver

Jeg følger etter ned til havnen, hvor det vrimler av turister, til butikken ved båtslippen som jeg kjenner som Capitan Mogan.  Denne er betydelig større, og har en rekke vareslag i tillegg til elektronikkprodukter.

Mange har henvendt seg til Canariajournalen de siste par årene med påstander om at de har blitt svindlet her. Et stykke opp på bygningens kortvegg henger det ironisk nok et skilt som advarer mot lommetyver og trekortsvindel.

Sjefen forlater butikken

Foran butikken treffer jeg en person som bekrefter at han jobber der. Jeg spør etter sjefen, og han svarer at jeg kan bli med inn og snakke med ham. Jeg foretrekker å møte butikksjefen ute på gaten, sier jeg, og han går inn for å hente ham.

Straks etter kommer mannen tilbake og opplyser at sjefen ikke er til stede, han har akkurat forlatt butikken. Det er ingen andre som kan svare på spørsmål.

Han får en telefonsamtale og går litt unna, kommer tilbake etter et par minutter. Uoppfordret sier han nå at den nye sjefen overtok butikken for en måned siden.

– Tok han over den 1. januar, spør jeg, og får til svar at det var for 15 dager siden.

Når jeg legger frem påstander om mange svindler utført i butikken hvor han jobber, svarer han at det må ha vært gjort under en annen sjef, og en annen person.

Ny navneforvirring

På spørsmål om hva butikken heter, svarer vedkommende nølende at den heter First Choice. Deretter endrer han det til at den pleide å hete First Choice, men at det er et nytt navn nå.

Flere andre som ser ut til å jobbe i butikken har nå plassert seg i nærheten. Mannen spør den nærmeste av disse hva butikken heter, og får Euroboutique til svar. Butikken heter Euroboutique nå, sier han så til meg.

Jeg spør om han er sikker på at den ikke heter Capitan Mogan. Det er et veldig gammelt navn, hevder han. Selv om det fortsatt står på siden av markisen, og selv om jeg fikk opplyst dette navnet så sent som uken før fra en person som sa at han jobbet i nettopp denne butikken. Det har mannen ingen forklaring på.

Så nå heter den Euroshop? spør jeg. Et lurespørsmål. Ja, svarer mannen. Dermed har butikken hatt fire mulige navn i løpet av noen få minutter.

Han benekter at det fins noen andre butikker eller restauranter i Puerto de Mogan som heter Capitan Mogan.

På spørsmål om han kjenner navene Lucky Stone, Give'n'Tik eller Mypos Excurcions, svarer han benektende, og at han vet ingen ting om svindel som skal ha pågått.

29 butikker

"Steve", mannen som fikk det travelt med å forlate Lucky Stone noen minutter tidligere, kommer plutselig ut fra butikken og overtar praten. Jeg spør om det er han som er sjefen i denne butikken.

Det benekter han. Han selger bare suvenirer og sandaler, sier han. Det er samme person som eier denne butikken og den andre hvor jeg møtte ham tidligere, opplyser han nå. Og sjefen kommer ikke til butikken. Han bor heller ikke på Tenerife, sier han.

Sjefen er en mann som eier 29 butikker på Gran Canaria, Tenerife, Fuerteventura og Lanzarote, blir jeg fortalt når jeg fortsetter å spørre og grave. Jeg kan ikke få butikkeierens kontaktinformasjon, sier han.

Jeg spør "Steve" hva denne butikken heter. En av de andre er rask med å slenge navnet til ham, Euroshop. Navnet som jeg selv diktet opp på for noen minutter siden.

Han benekter også at det har skjedd svindel i denne butikken. Dog har han hørt om at det er foretatt arrestasjoner i andre butikker for noen måneder siden, innrømmer han, og bekrefter at en person som eier fem-seks butikker er blant de som ble arrestert.

Det er den mannen som gjør "alt dette", hevder "Steve". Før gjorde han det i Mogán, nå gjør han det i Playa del Ingles, sier han, før han unnskylder seg og går.

Butikkpersonell skal ha mishandlet svenske kunder

Luna Heylin Larsdotter driver "Tolk & Översättningstjänst" sør på Gran Canaria, og har vært engasjert i flere tilfeller der svensker har blitt svindlet i butikker.

I 2017 og 2018 har hun tolket i 13 tilfeller av svindel, hvorav seks gjaldt butikksvindel, forteller hun til Canariajournalen. De andre tilfellene hvor Larsdotter var tolk for svensker gjaldt svindel med utleie av boliger og ferieboliger samt hotellsvindel.

I to av tilfellene fra 2017 skal butikkpersonalet i en butikk i Playa del Ingles ha angrepet og mishandlet kundene.

Fire domfellelser

Fire av de seks butikksvindelsakene der Larsdotter har vært involvert som tolk i har gått til rettssak og resulterte i fellende dommer for svindel. Svindlerne ble ilagt bøter og må betale tilbake beløpene som de tilsvindlet seg.

To av sakene ble avgjort i såkalte hurtigrettssaker som ble holdt i løpet av en uke eter at anmeldelsene ble levert.

Nye rettssaker på gang

To butikksvindelsaker som Canariajournalen følger tett kommer trolig opp i retten i løpet av året. Arrestasjoner er foretatt, og etterforskning pågår.

Anmeldelsene ble levert på Gran Canaria av to nordmenn i januar 2017. Nye anmeldelser for butikksvindel i Mogán kommune har kommet til senere, blant annet fra en dansk mann, følge pressemeldinger fra politiet.

Nå er det også flere som har varslet at de vurderer å gå til anmeldelse. Butikksvindlere på Gran Canaria er hardt presset for tiden.

Svindeladvarsler

Foto: Hugo Ryvik.

Tags