Hevder at Kanariøyenes hotellkapasitet har nådd taket

Kanariøyene "har nådd taket". De gamle hotellene er fulle bare fordi det ikke er noe som tvinger dem til fornying og å tilby nye turistprodukter, ifølge den kanariske hotellkjeden Lopesans kommunikasjonsdirektør, Francisco Moreno.

Hotellene på Kanariøyene er bortimot fulle hele året gjennom, selv om mange er av eldre dato og ikke i henhold til dagens krav fra turistene. Foto: Anders Gundersen

Moreno kom med denne påstanden til Europa Press på turismemessen Fitur i Madrid.

Han viser til et generelt treghetsnivå der det ikke er noe nytt, og ikke noe mål om en dyptpløyende fornyelse eller transformering, slik det skjer på andre reisemål.

Kommunikasjonsdirektøren antyder at politikere fra Kanariøyene som kommer til Fitur planter seg i Kanariøyenes stand og ikke beveger seg derfra på tre dager, selv om messen er en god mulighet til å se hva som skjer i resten av verden.

Lever i forrige århundre

Moreno minner om at en stor del av hotellene på Kanariøyene fortsatt er i det 20. århundret selv om vi befinner oss i det 21. århundret.

For øyeblikket fortsetter tallene å stige, men det er åpenbart at taket er nådd, og at det nå er et etterspørselsproblem, understreker han – det er flere som ønsker å reise til Kanariøyene enn det er hotellplasser til.

Eier flere hoteller på Kanariøyene

Selskapet kjøpte i starten opp andre hotellselskap på Kanariøyene. I 2000 bygde de sitt første nye hotell, Hotel Lopesan Costa Meloneras. Senere har de bygd Hotel Lopesan Villa del Conde i 2004 og Hotel Lopesan Baobab i 2009.

Selskapet eier også, gjennom IFA Hotels, halvparten av timeshare-selskapet Anfi på Gran Canaria etter å ha kjøpt ut arvingene etter nordmannen Bjørn Lyng.

Lopesan eier i tillegg hoteller i Den dominikanske republikk.

Det er ventet en prisøkning på de hotellene i Lopesan-kjeden som vil få en omfattende reformering gjennom året, skriver selskapet i en pressemelding.

Høyere standard og høyere priser

Det gjelder gjelder Ifa Beach og Ifa Dunamar, tre- og firestjerners hoteller som ligger ved stranden. Disse to hotellene skal endres til selskapets nye Corallium-merke.

Ifa Continental blir en del av Abora-merkevaren, som er utviklet for virksomheter i turistsentre, og skal ha et variert underholdningstilbud  For resten av hotellene vil prisøkningen være moderat og lavere enn det som ble gjort i tidligere år, ifølge Lopesan.