Fottur fra La Solana til Cortadores, Karpedammen, Sukkertoppen og Arguineguín

En spektakulær oppstigning på god sti langs bratte klippevegger med utsyn opp mot de sentrale fjellene leder til starten av vide sletter ved Cortadores på Gran Canaria.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Der finnes det en håndfull småbruk. Landbruk er mulig på grunn av vannforsyning fra kilder i Tauro-fjellmassivet, og reservoaret Presa de las Niñas.

Om vinteren står de grønne markene i stor kontrast til det ellers tørre landskapet.

Herfra går vandringen over i en behagelig rusletur på grusveier og stier over åpne, vide åsrygger ned til kysten.

Turen passerer rett nedenfor Sukkertoppen, og gir nok en anledning til å besøke dette velkjente norske ikonet. Den første timen følger turen samme rute som tidligere omtalte tur over fjellene til Mogán-dalen.

Til turen med bil

Kjør til Arguineguín og parker på den store parkeringsplassen bakenfor Spar-butikken i sentrum. Fra Arguineguín, ta en taxi til startpunktet for turen.

Dette befinner seg ved et flatt gruslagt område til høyre for veien ved La Solana i Arguineguín-dalen, 1,3 kilometer sør for veikrysset i Barranquillo Andrés, der veien til Ayacata tar av fra veien til Soria (cirka 20 kilometer fra Arguineguín). Cirka 150 meter før dette går veien gjennom en kort skjæring.

Er taxisjåføren usikker på hvor dette er, be sjåføren kjøre fram til veikrysset og deretter returnere 1,3 kilometer sørover. Pris: 25-30 Euro.

Til turen med buss

Ta rute 01, 33, 39 eller 90 til Arguineguín. Reisetid fra Faro Maspalomas er cirka 20 minutter (rute 33, 39 eller 90), fra Playa del Inglés en snau halvtime. Fra Puerto Rico, cirka 10 minutter.

Merk at rute 01 følger hovedveien GC-500 og kjører ikke nedenom de sentrale delene av Playa del Inglés.

Ta taxi fra Arguineguín til starten på turen som beskrevet ovenfor.

Lettgått til å begynne med

Starten på ruten kan være litt vanskelig å finne, men befinner seg rett før et varselskilt om svingete vei noen meter sør for det gruslagte området.

Stien blir snart lett å følge, og er bred og god. Ikke er stigningen bratt heller.

Nervepirrende utfordring

Etter en drøy halvtime reiser en høy, og bokstavelig talt vertikal klippevegg seg mot himmelen. Ruten videre går på en meget smal, men heldigvis flat hylle som ser ut som om den er skåret med kniv ut av fjellet.

For det meste er det knapt plass til en person, og på et punkt anbefales det sterkt å ta av seg tursekken i det man runder et framspring der stien er bare et par fot bred.

Total forvandling

Etter noen minutter er det mulig å fortsette på en mer normal måte. Utsikten ned i Arguineguín-dalen og veien som taxien fulgte på vei opp er formidabel.

Etter en times tid flater stien plutselig ut i kanten av en vidstrakt slette på Degollada de Cortadores. Mot nordvest ruver det skogkledde Tauro-fjellmassivet opp over nordenden av den mektige Tauro-dalen.

Dit går ferden ikke i dag, og heller ikke mot vest, som på den dramatiske turen til Molino de Viento vi har skrevet om tidligere. På dagens vandring gjenstår bare en lang sjarmøretappe sørover, stort sett lett nedoverbakke.

«Sprintetappe» på grusvei

Gå derfor til venstre i krysset og passer et enslig, lite hus ved foten av en kolle. Fortsett videre rett øst for de få bygningene og jordbruksområdet som utgjør den ensomt beliggende bosettingen Cortadores.

De neste 8 kilometerne er det ikke mulig å ta feil av veien. Den humpete grusveien følges strake veien sørover, gjennom et vidstrakt landskap med lave, bølgende åser nesten uten trær.

Underlaget er ikke egnet for noe annet enn firehjulstrekkere, så det er liten sjanse for å treffe på turister på biltur.

Karpedammen

Etter totalt snaut 9 kilometer sees et lite reservoar (Presa de Don Paco) 100 meter nedenfor mot venstre. Nordmenn har gitt dette kjælenavnet «Karpedammen» på grunn av fiskebestanden.

Ved å gå ut forbi dammen og sørover et stykke, nås et utsiktspunkt mot Arguineguín-dalen som populært kalles «Våres plass».

Sukkertoppen på nytt

2 kilometer etter Karpedammen går grusveien opp langs en liten rygg, og ned til venstre for et høydepunkt.

Gå snaut 100 meter opp til det høyeste punktet, og det blir klart at dette ikke er en hvilken som helst topp. Et skilt levner ingen tvil om at dette er «Sukkertoppen».

Utsikten tilbake den vei man har kommet, samt ned mot Puerto Rico, er overraskende fin, selv om toppen er bare 400 meter høy.

Alternative ruter

I et veikryss kalt Junta de los Caminos noen hundre meter sør for toppen, er det på tide å gjøre et valg. Den raskeste veien er å gå videre rett fram på grusveien. Denne passerer nedenfor en stor geitefarm og leder etter noen kilometer ned en dal til Patalavaca.

For å komme til Puerto Rico, ta til høyre i krysset og følg veien rett fram 13 kilometer til Puerto Rico, forbi Norskeplassen, som passeres etter en kilometer.

Utsiktssti videre

For å fortsette til Arguineguín, ta til venstre på en sti i krysset. Bokstavene ARG, malt på restene av en liten betongsøyle, viser vei.

Ruten går nå mer eller mindre på samme nivå langs kanten av en inngjerdet plantasje 1,5 kilometer, før det bærer videre langs en smal rygg.

Varde i norsk stil

Forlat så hovedstien en liten stund, og gå et par minutter opp til venstre til en stor varde på en høyde som er lett synlig på lang avstand.

Her er det fin utsikt nordover Arguineguín-dalen, og mot sør ut til Arguineguín og havet. Fortsett videre langs åsryggen som etter hvert smalner.

Trygg passering av motorveien

Kryss motorveien på en steinfylling etter totalt 15 kilometer, og følg stien videre mot venstre.

Fortsett langs åssiden cirka 600 meter før en tydelig sti følges ned til en bred asfaltvei i utkanten av bebyggelsen.

Trafikkfritt og behagelig inn i Arguineguín

Kryss veien på skrå mot venstre, og gå til høyre over en gangbro. På den andre siden, følg gangveien nedover langs kanten av det oppmurte elveleiet.

Etter snaut 17 kilometer, gå til høyre opp til torget foran kirken i Arguineguín, og kryss dette på skrå mot venstre til taxiholdeplassen og bussholdeplassen. Parkeringsplassen befinner seg over gangbroen til venstre.

Total gangtid er cirka 4 timer, med en oppstigning på rundt 300 høydemeter og drøyt 800 nedover.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis samt topografisk kart med stor målestokk finnes i vår bok, Fotturguide Gran Canaria Sør.

Bilturister

Som tidligere omtalt er det en fin kjøretur opp Arguineguín-dalen til Soria, eller opp til fjellplatået og furuskogene ved Presa de las Niñas reservoaret.

Ellers er det dessverre ikke noe nytt å by på for bilturister.

En fin sykkeltur

For syklister anbefales en tur fra Arguineguín opp til Cortadores på grusveien og tilbake igjen. Fra Arguineguín følg hovedveien til Patalavaca.

I rundkjøringen her, følg veien opp mot høyre. Hold rett fram i et par kryss etter en kilometer. I krysset i den krappe høyresvingen 500 meter senere ta til venstre. Asfalten tar snart slutt, og veien videre er enkel.

Grusveien følges rett fram nordover helt til Cortadores etter rundt 12 kilometer.

På returen er det, for de som liker singletrack, fullt mulig å følge fotturruten tilbake til Arguineguín. De fleste syklister vil egentlig greie dette lett.

Det er kun et par korte strekk på noen titalls meter der det vil være greiest å skyve sykkelen.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.