Urovekkende mange motorsykkelulykker på Kanariøyene
15 motorsyklister har omkommet i trafikken på Kanariøyene hittil i år, og over hundre har blitt skadet.
På bakgrunn av disse dystre tallene, har Spanias trafikkdirektorat startet en overvåkingskampanje av trafikken i helgene som skal pågå til oktober.
Landeveien lokker
Det er i helgene motorsyklistene er mest aktive på veiene, og det er i helgene det skjer flest motorsykkelulykker.
Kanariøyenes veier innbyr til motorsykkelkjøring med de mange snirklete fjellveiene i vakker natur og godt klima, de fleste med godt asfaltdekke.
Enkelte førere blir fristet til å dra på litt ekstra, og selv små feil kan gi fatale følger på slike veier.
Åtte av ti motorsykkeldødsfall i Spania skjer på ordinære landeveier utenom motorveier og hovedårer, viser tal fra trafikkdirektoratet.
Dødsulykke på lørdag
En 34 år gammel kvinnelig motorsyklist døde da en motorsykkel kolliderte med en personbil på Tenerife på lørdag.
En annen kvinne som satt på motorsykkelen, og en mann som satt i personbilen, ble lett skadet, skriver nødsentralen i en pressemelding.
Ulykken skjedde litt før klokken 14,30 i Hermano Pedro-gaten i Las Chafiras-området, som ligger i San Miguel de Abona kommune.
Ambulansepersonalet som rykket ut kunne bare konstatere at den ene kvinnen var død, og fraktet den andre kvinnen som ble skadet til et sykehus.
Den skadde mannen fikk førstehjelp på stedet.
To MC-ulykker på fredag
Litt før midnatt på fredag ble fem personer skadet da en motorsykkel kolliderte med en buss i Santa Cruz de Tenerife.
En 34 år gammel mann og en 33 år gammel kvinne som satt på motorsykkelen fikk moderate skader.
Tre kvinner som var passasjerer i bussen, 21, 65 og 66 år gamle, ble lett skadet.
En motorsyklist ble også alvorlig skadet i en ulykke i Guia de Isora på Tenerife fredag ettermiddag.
Forebyggende overvåking
Trafikkdirektoratet understreker at målet med kampanjen ikke bare er å straffe de som ikke holder seg til trafikkreglene, men å forebygge ulykker og øke motorsykkelførernes bevissthet om farene, særlig de som har kjøringen som fritidsaktivitet.
Over seks millioner motorsykler og mopeder er registrert i Spania.
De utgjør 15 prosent av landets kjøretøypark, og er involvert i 27 prosent av dødsulykkene, en tydelig overvekt.
Disse tallen endrer seg svært lite fra år til år, viser statistikkene fra trafikkdirektoratet.
Mange har kjøreerfaring
Den vanligste motorsykkelføreren i Spania er mann, 25-64 år gammel, og med minst ti års kjøreerfaring i trafikken, ifølge trafikkdirektoratets profilering.
I helgene skjer det også ulykker med unge mennesker som ofte kjører uten hjelm eller annen beskyttelse, vises det til.
Flest singelulykker
Over halvparten av dødsulykkene er singelulykker der motorsyklene kjører av veien eler velter, uten at andre kjøretøy er involvert.
Guardia Civils trafikkgruppe peker på høy hastighet, uansvarlige forbikjøringer, og kurver som tas med mer energi enn ferdighet.
Gruppen har fått beskjed om å være særlig oppmerksom på farlig oppførsel i trafikken, slik som uforsvarlig kjøring, høy hastighet, skjødesløs forbikjøring, kjøring i ruspåvirket tilstand, og kjøring uten hjelm.
Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!