Kanariøyene går inn for langsomme ferier
Langsom reising, "Go with the slow", er et nytt feriekonsept som Kanariøyenes turistråd nå går inn for.
Filmtrailer fra til Turismo de Islas Canarias.
En ny kampanje for naturturisme skal startes der det legges vekt på at turistene kan dvele ved opplevelsen, i stedet for å haste gjennom landskap og tettsteder, og dermed gå glipp av mye.
Langsomt er trendy
I en pressemelding viser Kanariøyenes turistråd til at langsom reising er en pågående trend.
Her er det snakk om å tilby turister en mer bevisst og tilfredsstillende reiseopplevelse, en som skiller seg fra besettelsen om ikke å gå glipp av noe.
"Go with the slow" er et ordspill på det kjente begrepet "Go with the flow".
Omfordeling av inntekter
Natur- og ruralturisme er en viktig del av Kanariøyenes turismestrategi, og skal bidra til å omdirigere den økonomiske innvirkningen turismen har på Kanariøyene, som har stor overvekt på sol og bad-turisme, poengteres det.
Naturturisme sto for 21 prosent av den totale turismen på Kanariøyene i 2024, målt i antallet turister.
35 prosent av naturturistene valgte pakkereiser, en betydelig lavere andel enn gjennomsnittet for alle turister, som var 50 prosent.
Det var flest naturturister fra Tyskland, med spanjoler fra fastlandet som nummer to, Storbritannia som nummer tre, og Frankrike som nummer fire.
Naturturistene ferierte lengre på Kanariøyene enn andre turister, 10,1 dager i gjennomsnitt sammenlignet med 9,4 dager.
De spredde seg også mer utover i regionen.
Oppdagelser og miljøverdier
«Go with the slow» retter seg mot turister som har interesse for å oppdagelser og er opptatt av miljøverdier, opplyser turistrådet.
Reklamefilmer på mange språk
En reklamefilm for tilbudet er laget på 15 språk, deriblant svensk og engelsk.
18 andre filmer med utvalgte tema som gjelder Kanariøyenes natur og identitet er laget på ti språk, deriblant norsk, svensk og dansk.
Temaene er blant annet naturlandskapet, gastronomi, vandring, overnatting på landet, håndverk, identitet, og kulturarv.
To TikTok-filmer på engelsk og spansk er også laget.
Filmene blir tilgjengelige på Kanariøyenes Instagram-, TikTok- og YouTube-kanaler.
Kampanjen finansiert av EUs ERDF-fond.
Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!