Får ikke skikk på skampletter i viktig turistområde

Åtte kjøpesentre som ble bygd i masseturismens barndom i Playa del Inglés, har i årevis vært overmodne for rivning eller totalrenovering.

Metro kjøpesenter

Metro kjøpesenter i Playa del Inglés.

Likevel ruller tiår etter tiår videre uten at noe skjer.

Dette er kjøpesentrene i sør som sleper seg videre på overtid, eller står som tomme, forsøplede vrak:

  • Anexo II.
  • Cita.
  • Faro II.
  • Kashbah.
  • Metro
  • Oasis.
  • Parque Europa.
  • Plaza.

Fastlåst situasjon

Et av problemet med å få gjort noe med disse, er at de fleste har mange deleiere, over 200 i enkelttilfeller, som har vanskelig for å komme til enighet om store prosjekter med store utgifter.

Det foregår også langtrukne juridiske prosesser som fryser all utvikling, og noen eiere jobber for å få kompensasjon fra myndighetene, ifølge en artikkel i avisen El Confital.

Tomme løfter

Selv ikke en lov om modernisering av turismen, som kom for ti år siden, eller forløperen, som kom for over 20 år siden, har gitt noen vesentlig fremgang i kjøpesentersakene.

De vekslende kommunestyrene med ulik politisk valør opp gjennom årene i San Bartolomé de Tirajana, har alle kommet med utspill om at de skal rydde opp i problemet.

Kommunes nye ordfører, Marco Aurelio Pérez fra høyrepartiet AV-PP har nå gjort omtrent det samme som rekken med ordførerne før ham:

Han har gått ut med en melding om at kommunen har begynt å jobbe med planer som skal fremskynde tillatelser for renovering og fornyelse.

Ingen av nyere dato

I alt finnes det 26 kjøpesentre sør på Gran Canaria, men ingen som er reist, totalrenovert eller fornyet det siste tiåret i Playa del Inglés-området.

Den fastlåste situasjonen er dypt frustrerende for turistmyndighetene, som jobber etter en strategi for å løfte kvaliteten på turisttilbudet og tiltrekke turister med høyere pengeforbruk.

Misfornøyde hotelleiere

Det er også en torn i øyet på hotellselskapene, som i noen tilfeller må finne seg i at gjester i fire- og femstjerners hoteller har utsikt til forsøplede og delvis ødelagte kjøpesentre, og heller ikke får bedre kommersielle tilbud som turister i området kan nyte godt av.

Kvalitetsstempelet for hele turistområdet har smuldret opp i kantene, selv om mange hoteller har blitt pusset opp og oppjustert til en høyere standard de siste årene.

Problemet har blitt påpekt gang på gang, år etter år, av hotell- og turismesektorens bransjeforeninger.

Brorparten av turistene

Kyststrekningen fra Playa de lInglés til Bahia Feliz er så massivt turistifisert at over 40 prosent av turistene som kommer til øya innkvarteres her.

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!