Turløype i Puerto de Mogán stengt for bygging av bananlager

Mange nordmenn er frustrert over at veien som går fra Puerto de Mogán sørvest på Gran Canaria over fjellet til Veneguera i nabodalen, et populært område for fotturer, er stengt for gående.

Her starter veien som mange liker å gå tur langs opp på fjellet fra Puerto de Mogan. Nå møter de et massivt gjerde og stengte porter. Foto: Åsmund Ryvik

Årsaken er at selskapet Lopesan bygger et lager for bananer opp på fjellplatået. Det ligger en bananplantasje på fjellplatået langs veien når du nærmer deg Veneguera.

Minst tre måneder til

Byggingen skal angivelig pågå i minst tre måneder til.

Anleggstrafikken utgjør en fare for gående, og derfor holdes veien stengt.

Fine turløyper

Veien er ikke offentlig og er til vanlig ikke åpen for biltrafikk, og har egentlig tidligere også hatt begrenset tilgang for fotgjengere.

Mange setter stor pris på turmulighetene veien tilbyr så tett på turistbyen Puerto de Mogan, og det har tidligere ikke bydd på vanskeligheter å vandre der likevel.

Den går opp fjellsiden fra en rundkjøring i Lomo Quibre når du kommer ned innfartsåren til Puerto de Mogan.

Hvis du svinger andre vei ut av rundkjøringen, kommer du til byens kjøpesenter og hotell Cordial Valle.

Like ved den nevnte rundkjøringen og kjøpesenteret er den norske Wenaasgruppen i ferd med å bygge et stort Radisson-hotell for tiden.

Mange tar daglige spaserturer

Mange setter pris på å ta en daglig, kort tur opp langs veien som nå er stengt, og ta en avstikker langs en sti til venstre til fyrtårnet, som ligger nesten på kanten av stupet over Puerto de Mogán, for å beundre utsikten.

De som vil gå lengre, forsetter langs den asfalterte veien et stykke og tar til høyre inn på  en kjerrevei som fører videre opp på fjellet. Andre velger å følge asfaltveien videre, gjennom bananplantasjen og helt fram til Veneguera-stranden.

Totalstengt

Tilgangen til veien er stengt for all persontrafikk utenom arbeiderne. Foto: Åsmund Ryvik