Vi vandrer fra Playa de Veneguera

Da vi først tok denne turen, kunne vi ikke forstå hvorfor veien plutselig var omkranset av eksotisk vegetasjon på vandringen østover fra Playa de Vengeguera. OBS! Veien opp på fjellet mellom Puerto de Mogan og Playa de Veneguera er for tiden stengt på grunn av et større arbeid med blant annet skogplanting og forbedring av turistier. Det er uklart når den skal åpnes. Les om det her. 

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Palmer, løvtrær, blomstrende bougainvillea, kaktus og til og med bartrær prydet veikanten.

Med årene har det nok blitt så som så med vanningen, så vegetasjonen ser, spesielt etter lange perioder uten regn, ikke så bra ut.

Nysgjerrigheten ble uansett pirret og etter en del graving i offisielle dokumenter kom vi på sporet av en helt annen sak.

En lett fottur med en overraskelse

For å komme til starten på turen, sett igjen bilen i Puerto de Mogán, og ta bussen opp til landsbyen Veneguera, øverst i dalen med samme navn. 

Frister en forfriskning før turen starter, gå et par hundre meter opp bakken til Bar Las Cañadas ved torget.

Deretter legger man i vei ned dalen på en smal asfaltvei som snart går over i en humpete kjerrevei.

Trafikk er det ikke mye av. 

Folk er det også sparsomt med, kun noen isolerte småbruk er å se på den nesten ti kilometer lange vandringen ned  til den isolerte stranden Playa de Veneguera.

Det nye Puerto Rico som forsvant

Playa de Veneguera er ikke en hvilken som helst strand, men et symbol på kampen mellom utbyggere og naturvernere på Gran Canaria. 

På  1970-tallet  ble  store  deler av Veneguera-dalen og fjellplatået som skiller denne fra Mogán-dalen kjøpt opp av den spanske storbanken Banesto gjennom det lokale stråselskapet Costa Canaria Veneguera S.A.

Hensikten var en storstilt utbygging, ikke minst rundt stranden ved utløpet av Veneguera-dalen.

De opprinnelige planene gikk ut på å bygge hotell og leilighetskompleks med totalt 110 000 senger, noe som ville forvandlet denne øde dalen til et tett bebygd område likt Puerto Rico.

Sterk motstand mot utbygging

Når planene ble gjort allment kjent tidlig på 1980-tallet hadde imidlertid naturvernere blitt mer aktive, og det var blitt sterk motstand mot at nok en uberørt dal skulle forsvinne under betong.

En kampanje samlet nesten 50 000 underskrifter, og fikk øyregjeringen til å ta aksjon.

Ikke en gang en sterkt nedskalert utbygging med kun 3000 hotellsenger ble akseptert.

I 2003 ble det besluttet å innlemme det meste av området vest for Mogán-dalen i naturparken Roque Nublo.

Dette betød at ingen utbygging overhodet var mulig.

Krevde erstatning

Byggeforbudet utløste derfor et enormt erstatningskrav. For utført arbeid med blant annet  veier, krevde banken 19 millioner euro i erstatning, samt kompensasjon for en i prinsippet nesten verdiløs eiendom.

Det totale kravet kom opp i det svimlende beløpet 348 millioner euro.

Saken gikk så sin gang gjennom rettsapparatet. Kravet ble i 2009 avvist av den høyeste rettsinstansen på Kanariøyene og anken ble endelig avvist i 2013.

Et av hovedpremissene i dommen er at selv om området ikke var båndlagt når dette ble kjøpt, hadde Banesto ikke på noe tidspunkt søkt om eller fått nødvendige tillatelser til utbygging.

Veien videre

For en pause er stranden en grei plass for et bad så lenge det ikke er store bølger.

 Deretter er det bare å kravle seg opp dalsiden mot øst på en sti som fører til en grusvei.

Etter et par krappe svinger  blir veien asfaltert og fører gjennom en port.

 Kast gjerne et blikk vestover langs kysten der spisse, forrevne fjellrygger på rekke og rad stuper bratt ned i havet.  

Den 3700 meter høye vulkanen Teide på naboøya Tenerife ser ofte ut til å flyte på toppen av et hav av skyer i det fjerne.

Åpen for gående

Opprinnelig var det bare lov å ferdes til fots langs veien mellom klokken 8 og 16, men denne restriksjonen eksisterer i praksis nå bare på papiret.

Selv lokalbefolkningen benytter veien som jogge- og turløype hele dagen.

Kjøretøy er det ikke mange av, da veien ikke er åpen for turister.

Passer en bananplantasje et stykke inn på platået. Blomstrende bougainvillea skaper en foss av farger langs de ellers triste murene.

Med sin enorme størrelse og eksponerte lokasjon på et forblåst platå på 200 meters høyde, virker denne plantasjen fullstendig malplassert.

 Bunnen av en dyp dal (Barranco del Parchel) krysses ikke lenge etter.

19 kilometer

Nok en port på toppen av åsryggen ovenfor Puerto de Mogán nås etter cirka 17 kiometer.

Veien leder bratt ned i mange svinger til hovedveien ved Lomo Quiebre i utkanten av  Puerto de Mogán etter totalt 19 kilometer (4-5 timer).

Detaljerte rutebeskrivelse, inkludert tids- og avstandsangivelser underveis, finnes i vår bok «Fotturguide Gran Canaria sør».

Det er også et godt alternativ å gå tur/retur fra Puerto de Mogán til Playa de Veneguera og tilbake.

Ta en biltur hvis du tør

For en kjøretur, følg GC-200 fra Puerto de Mogán opp over fjellryggen vest for Mogán-dalen til Veneguera. Stopp  gjerne for noe å drikke eller et måltid i baren ved torget.

Det er en fin kjøretur ned dalen til Playa de Veneguera, men ikke nødvendigvis behagelig.

Asfalten tar slutt rett sør for Veneguera, og da blir det et spørsmål om man velger å plage leiebilen med et dårlig grusunderlag, og dermed  overse en vanlig klausul i leiebilkontrakten.

De fleste firma krever jo at den stakkars doningen kun må ha fast underlag under dekkene.

Porten kan bli stengt

Har man først tatt sjansen på å kjøre ned til stranden, er det et sjansespill å forsøke å kjøre videre.

Porten på veien ovenfor stranden kan gjerne være åpen av og til, men det er ingen garanti for at den er det i andre enden… eller hvis man returnerer.

Mot nord stopper ferden brått. Her bestemmer spisse fjellrygger og bratte klippevegger at  bare sjøgående transport er mulig.

På de neste 20 kilometerne av kystlinjen sniker smale veier seg ned til havkanten bare to plasser, og hovedveien fra Puerto de Mogán går langt innenlands helt fram til Puerto de la Aldea.

Sykkel er en bedre ide

Det må innrømmes at turen nesten er bedre som en sykkeltur. Med start i Veneguera på cirka 250 meters høyde går det slakt utfor helt til stranden.

Bare den bratte oppstigningen til fjellryggen mot øst er litt krevende.

Utfordringen er å komme seg til Veneguera hvis ingen kjente eller familien vil leke taxi.

Å få sykkel med på bussen går stort sett ikke, og det er ikke garantert å lett finne en taxi som tar med tohjulinger.

Å sykle langs GC-200 opp Mogán-dalen for å få en rundtur er ikke å anbefale på grunn av trafikken.

Men det er faktisk ikke uoverkommelig å sykle tur/retur Veneguera fra Puerto de Mogán, en total distanse cirka 40 kilometer på stort sett gode veier for sykling.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Tags