Sjøredningstjenesten mangler mannskap til redningsoperasjoner

Sjøredningstjenesten ber om mer arbeidskraft for å takle strømmen av flyktninger og andre migranter som reiser til Kanariøyene.

Sjøredningstjenesten største problem er at det mangler folk på dekk i redningsbåtene, blir det hevdet. Foto: Salvamento Maritimo

Dette kom frem tidligere i uken i forbindelse med presentasjon av de første resultatene fra en studie av immigrasjonen til Kanariøyene som en parlamentarisk komité jobber med. 

Realiteten for arbeidere i sjøredningstjenesten er svært komplisert fordi det har vært en "administrativ taushet" om immigrasjonen fra den spanske regjeringen og Sesamar-direktoratet siden 2019, fastslo Ismael Furió, som representerer sjøredningstjenesten i komiteen.

Den lille oppmerksomheten saken får, gjør at den blir bortgjemt, hevder han.

For lite mannskap på båtene

Det store problemet i sjøredningstjenesten er mangel på ressurser og en reduksjon av staben, påpeker han.

Bare to redningsenheter på Kanariøyene har et mannskap med to eller tre personer på dekk, viser han til.

De fleste har bare én person.

Når forsterkninger settes inn, særlig når ankomsten av småbåter med flyktninger topper seg, blir det gjort for perioder på noen få måneder, og med folk som mangler den nødvendige erfaringen, viser han videre til.

Furió hevder at det har vært tilfeller der båtene ikke har hatt tilstrekkelig mannskap til å redde mennesker som har falt i havet, slik at noen av dem har druknet.

Han krever at hver redningsbåt må få et stabilt mannskap på to til tre personer.

To patruljebåter og ti redningsbåter

For tiden finnes det to patruljebåter på Kanariøyene:

Én båt med en besetning på åtte personer, og én forsterkning for å overvåke den økte ankomsten av mennesker.

Det er redningsbåter på alle Kanariøyene. To er stasjonert på Gran Canaria, tre på Tenerife, én på Lanzarote, Fuerteventura, La Gomera, La Palma og El Hierro, til sammen ti båter.

Disse skal ha en skipper, en maskinist og en sjømann på dekk, men de fleste har bare én eller to personer.

En båt - over 2000 mennesker

Fra januar til oktober reddet patruljebåten Talia, som har et mannskap på åtte, 2737 mennesker.

Salvamar Macondo, som er stasjonert i Arguineguín, og har tre personer på dekk, reddet 2200 personer.

Salvamento Mizar på Fuerteventura reddet 2036 mennesker.

Salvamento Concepción i Las Palmas reddet 336.

Marokkos redningsbåter har i den samme perioden reddet 389  mennesker, og Guardia Civil har reddet 323.

Hittil i år har det kommet over 18 300 flyktninger og andre migranter til Kanariøyene, og en stor andel av disse har blitt reddet utenfor kysten av sjøredningstjenesten.

Tusentalls flyktninger og andre migranter har omkommet eller er savnet på havet, ifølge hjelpeorganisasjonene.

Dette regnes som verdens farligste sjørute for migranter.

Tags