Salget av landbruksprodukter har økt sterkt på Kanariøyene

Til tross for at det kom 70 prosent færre turister til Kanariøyene i fjor, økte salget av matprodukter fra landbruket kraftig.

Nærproduserte kortreiste varer finnes i et stort utvalg på Kanariøyene. Foto: fritzh

Salget seg med hele 15 prosent, viser tall fra det offentlige selskapet Gestión del Medio Rural de Canarias (GMR), skriver landbruks- fiskeri- og husdyrdepartementet i en pressemelding.

Ifølge GMR, ble kostnadene for produksjon av landbruksprodukter redusert, samtidig som salget økte.

Resultatene for 2020 ble godkjent på GMRs styremøte 29. mars.

Landbruksdepartementet hevder at en markedsføringskampanje for landbruksprodukter under corona-pandemien, er en av årsakene til økningen i salget.

GMR og departementet grep inn da covid-pandemien førte til portforbud og andre restriksjoner i mars i fjor.

Dette for å kompenserer for det tapte markedet som mangelen på turister medførte.

I tillegg til markedsføringen, ble nesten 38 000 kurver med ferske matvarer distribuert til fattige på Gran Canaria og Tenerife i samarbeid med kommunene.

Et intenst forbedringsprogram pågår i år for at GMR Canarias skal styrkes som et grunnleggende verktøy for å forbedre tilbudet, uttaler Alicia Vanoostende, president for GMR og statsråd for landbruks- husdyr- og fiskeridepartementet, i pressemeldingen.

Dette med sikte på å hjelpe små landbruks- og fiskeriprodusenter til å møte markedet.

Tags