Norske turister får erstatning etter demonstrasjonsbråk i Puerto Rico

Klage: Et norsk par fikk ferien i Puerto Rico sørvest på Gran Canaria spolert av roping og tromming fra arbeidere som aksjonerte ved et tilliggende, nyoppusset hotell. Nå har de fått medhold i en klagesak om erstatning.

Det var støyete demonstrasjoner utenfor dette hotellet i Puerto Rico som gjorde at de norske turistene fikk ferien ødelagt. Foto: Nachosol Atlantic

Bråket ved nabohotellet, Nachosol Atlantic, er tidligere omtalt i Canariajournalen. Hotellet hadde nettopp gjenåpnet etter en stor renovering, og arbeiderne demonstrerte fordi de ikke hadde fått lønn for arbeidet med oppussingen.

Det norske paret gikk til Transportskadenemnda for pakkereiser med erstatningssaken sin, og nå har de fått medhold. Det var Flysmart24 som først omtalte saken.

Hotellet de bodde på var Yaiza Sol, og bråket skjedde på nabohotellet. Pakkereisen var bestilt fra TUI.

Tromming og roping

Arbeiderne demonstrerte fordi de angivelig ikke hadde fått lønn på over to måneder. De trommet og ropte slagord fra tidlig morgen til 18-tiden om kvelden hver dag mens paret var på ferie.

De norske turistene omtaler det som "et ulidelig høyt støynivå, forårsaket av en gjeng voksne menn, som satt utenfor hotellet med det formålet å lage ubehagelig støy."

Paret mener at de burde blitt advart av TUI fordi aksjonen hadde pågått i flere uker før de ankom Puerto Rico. Etter ankomst skal de ha fått beskjed fra TUI at det ikke var noe reiseselskapet kunne gjøre med saken.

Ikke fornøyd med 20 prosent kompensasjon

TUI viser til at de i sin omtale av hotellet skriver at det kan forekomme byggestøy i 2018, og at de ikke visste at støyen hadde pågått i flere uker.

Selskapet skal ha tilbudt en kompensasjon på 20 prosent av beløpet som pakkereisen kostet, som var 22.600 kroner.

Høynet til 40 prosent

Pakkereisenemnda har høynet erstatningssummen til 40 prosent, det vil si 9100 kroner, og legger til grunn at det burde vært mulig å få stanset demonstrasjonen, og at TUI ikke kan gjemme seg bak en generell beskrivelse av hotellet.

Det blir også påpekt at klageren angivelig hadde store vanskeligheter med å få kontakt med TUIs representant på stedet, slik at det ikke lot seg gjøre å legge press på hotellet.

I en uttalelse til Dagbladet sier TUI at de ikke kommenterer enkelthendelser av hensynet til personvernet.