På frifot på Gran Canaria – en klassisk biltur til høyfjellet

Frifot Forlag gir denne sesongen alle anledning til å ta et avbrekk fra det travle strandlivet. Vi tar deg med på de beste kjøreturene, til de fineste utsiktspunkt og piknikplasser.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur Redaksjonen@canariajournalen.no

De som trenger en strekk på beina er heller ikke glemt da flere gode forslag til korte rusleturer som et avbrekk på bilturen også er med. Spesielle severdigheter som er verdt å få med seg omtales også.

Ruten vi beskriver i dag må absolutt betegnes som en av de klassiske rutene i Gran Canarias fjellverden.

Turen går først opp Fataga-dalen som de fleste som kjører opp i fjellheimen vil stifte bekjentskap med en eller annen gang.

Fra San Bartolomé de Tirajana, en av de større landsbyene i fjellene, går ferden langs sørsiden av det sentrale fjellmassivet opp til hjertet av fjellene der Roque Nublo, selve symbolet på Gran Canaria befinner seg.

Her starter bilturen

Alle avstander oppgitt nedenfor er målt fra rundkjøringen mellom Avenida de Tirajana og GC-500 (kystveien i sør) i San Fernando, i nordenden av Playa del Inglés.

Østfra, ta av fra motorveien (GC-1) i avkjøring 45 ved Playa del Inglés, videre på GC-60 mot San Bartolomé de Tirajana.

Vestfra, ta av i avkjørsel 46 (Playa del Inglés/ Maspalomas). Fortsett sørover 1,3 kilometer til en stor rundkjøring. Sving her til venstre langs Avenida Tui.

Fortsett rett fram i neste rundkjøring etter 300 meter, på Avenida de Alfereces Provisionales 400 meter til neste rundkjøring. Ta her til venstre langs Avenida Tirajana som følges 1km til tredje rundkjøring.

Her videre på Avenida Fataga (tredje avkjørsel) og følg GC-60 videre mot San Bartolomé de Tirajana.

Øde åser

Sivilisasjonen blir det overraskende fort slutt på.  Kun en halv kilometer etter å ha kjørt over motorveien er tettbebyggelsen historie, og øde åpne åser strekker seg mot horisonten.

Allerede nå, noen få minutters kjøring fra Playa del Inglés, begynner det å bli klart at veiene opp til fjellene ikke er noen motorveier. Gjennom mange svinger bærer det oppover åssiden til den første plassen som er verdt en stopp.  I en høyrekurve etter 8 kilometer ligger Mirador de las Yeguas.

Fataga-dalen

Selv herfra er inntrykkene av Gran Canarias fjellverden mektige. Den dype Fataga-dalen strekker seg langt mot nord der det høyeste punktet på Gran Canaria kan skimtes i det fjerne.

Mot vest er det bare øde, spisse fjellkammer å se, og eneste tegn til bosetting er noen småbruk i dalen nedenfor.

For de som ikke liker smale veier som klamrer seg til stupbratte fjellsider er det mulig å gjøre vendereis allerede her. De neste 4 kilometrene til bunnen av Fataga-dalen slynger den ganske smale veien seg ned langs den stupbratte østsiden av dalen.

Det kan være nødvendig å rygge for å slippe digre turistbusser eller lastebiler forbi. Vi har en gang måttet ta over rattet for en stakkars desperat turist som ikke greide å rikke seg av flekken med giret i revers av frykt for å ende utfor stupet.

Rusletur til fortidsminne

I det veien når bunnen av Fataga-dalen er det slutt på spenningen. Her dukker snart neste anbefalte stopp opp.

Sving av til venstre i krysset der et brunt skilt med veinummer GC-601 viser vei til Arteara. Parker til høyre for et kryss i dalbunnen etter 100 meter.

Følg til fots den smale asfaltveien inn mellom spredte hus og småbruk som utgjør bebyggelsen i Arteara.

Når asfaltveien ender etter 700 meter ligger den uanselige bygningen tilhørende besøkssenteret for Parque Arqueológico de Arteara opp til høyre. Dette er som oftest stengt.

Ta en liten rusletur på stiene som fører inn i det som tilsynelatende ser ut som en stor steinrøys. Dette var imidlertid en viktig gravplass for Los Canarios, urinnbyggerne på øya, er derfor et historisk minnesmerke.

For dere som bare ønsker en kort strekk på beina er utsiktsplattformen etter et par hundre meters gange et greit mål.

Langstrekk

De som ønsker en lengre rusletur kan følge stien forbi utsiktsplattformen og opp til en kjerrevei i fjellsiden 700 meter fra besøkssenteret. Gå til venstre og følg veien så langt det er ønske om, langs foten av en stupbratt fjellvegg.

Veien runder enden av ryggen etter 1,5 kilometer. Med fin utsikt opp en sidedal, samt langt sørover er dette en bra plass å gjøre vendereis.

Videre fører veien helt til Ayagaures etter 15 kilometer. Se turboken «Fotturguide Gran Canaria Sør» for nærmere informasjon om denne vandringen.

Fra Arteara kjør videre opp dalen til landsbyen Fataga (17 kilometer). Her er det også verdt å stoppe. Parker på parkeringsplassen inn til høyre etter kirken (avgift 1 euro).

Palmedal

Fataga-dalen er kjent som dalen med de tusen palmetrær, og er en oase i forhold til de karrige forholdene nærmere kysten.

Blant annet kirken i sentrum er verdt å ta en titt på. Gå inn den smale gaten på vestsiden av kirken og så til venstre for å utforske de smale smugene og den gamle bebyggelsen.

Det er også en fin liten rusletur sørover gjennom landsbyen og til venstre ut langs en rolig sidevei skiltet til Los Llanos i krysset rett etter bensinstasjonen.

Kom etter en snau kilometer over en overraskende flat slette til gravlunden der det kan passe å returnere samme vei. På vei tilbake kan det anbefales å stoppe for en forfriskning eller noe å spise i Bar Restaurante Albaricoque i sentrum.

Denne har en fin terrasse på baksiden med utsikt mot dalsiden i vest.

San Bartolomé de Tirajana

Etter Fataga slynger veien seg snart bratt opp i mange svinger til fjellandsbyen San Bartolomé de Tirajana på 900 meters høyde. Furuskog dukker opp langs veien på denne høyden.

San Bartolomé er den største kommunen i areal på Gran Canaria, og omfatter også hele kystlinjen fra Arguineguin-dalen i vest og forbi Bahia Feliz i øst.

Lokalbefolkningen bruker ofte navnet Tunte, som var navnet på en boplass for urbefolkningen. Turgåere som prøver å finne veien til San Bartolomé vil ofte se Tunte som destinasjon på turskilt i området.

Kaffe på Hotel Las Tirajanas

Sving til venstre langs GC-603 i et kryss etter 23 kilometer, skiltet til «mirador».  Parker ved utsiktpunktet i krysset etter 600 meter, eller sving til høyre her opp til Hotel Las Tirajanas.

En kaffe på terrassen til hotellets bar kan virkelig anbefales. Her fra klippekanten høyt over dalbunnen sprer Tirajana-dalen seg ut mot øst.  Dalen er her en frodig oase, med et lappeteppe av småbruk og åkerlapper.

Lenger ned mot øst gjennomgår dalen et dramatisk forvandling, og blir en folketom, smal og dyp ravine.  En av våre senere turer vil følge denne dalen østover.

Rusletur i byen

Fra hotellet kjør tilbake til siste kryss og ta mot høyre. Følg skilting ned til GC-65 og ta til høyre. Sving kort etter ned til venstre på en stor parkeringsplass i utkanten av landsbyen.

Gå opp til veien og inn forbi kirken, og ta en rusletur rundt i denne klassiske, kanariske landsbyen med bratte gater og smale fortau. Markedsdag er søndag.

Etter endt sightseeing sving til høyre ut av parkeringsplassen for å fortsette vestover langs GC-65. Nå bærer det virkelig opp i fjellene.

Passer den lille bosettingen El Sequero før veien slynger seg opp gjennom et skar på en smal fjellrygg etter 29 kilometer. Dette er Cruz Grande.

Benstrekk ved Cruz Grande

For det som virkelig ønsker å få i gang pusten er dette en god plass for en strekk på beina. Parker på parkingsplassene før eller etter veiskjæringen, og gå så et kort stykke ned langs veien på østsiden av skjæringen.

Ta her krapt til venstre opp en smal kjerrevei. Turskilt for rute S-50 og skilt med tekst “Camino de Santiago la Plata” viser vei. Fortsett på stien til høyre for en bygning, opp langs den stupbratte fjellsiden.

Det blir snart flott utsikt til Tirajana-dalen og dalene i sørvest. Det naturlige turmålet er toppen av den steinsatte strekningen etter snaut 2 kilometer.

Hit må imidlertid 300 høydemeter overvinnes så dette er nok på kanten av hva som kan kalles en lett rusletur. Returen går samme vei.

Kortere alternativ

Blir dette for tøft er det et flott alternativ å begi seg i vei sørover langs den skiltede turruten S-60.  Turen starter på vestsiden av veiskjæringen langs en smal vei.

Ignorer grusveien til høyre etter noen få meter, og 50 meter senere gå til venstre i nok et kryss langs en smal grusvei ved et lite vannbasseng.

Veien følger fjellsiden mer eller mindre på samme nivå gjennom svært spredt furuskog, med flott utsikt. Det naturlige vendepunktet er skaret Degollada del Dinero etter 1,5 kilometer der turrute S-60 fører mot sørvest langs en sti.

Mot sør åpenbarer den mektige og øde Pilancones-dalen seg, et av naturreservatene på øya.

Forfriskning i Ayacata

Tilbake i bilen fører veien vestover fra Cruz Grande høyt oppe i fjellsiden forbi de små husklyngene i La Plata. Mot sør ligger Chira-innsjøen, et av de store vannreservoarene på øya.

«Tresjøers»-turen som vi vil omtale i en senere artikkel tar denne nærmere i øyesyn. Etter La Plata dreier veien mot nordvest høyt oppe over den øde Ayacata-dalen med utsikt mot dramatiske klippevegger (El Frontón), et populært sted for klatrere.

Ayacata (35 kilometer), en liten fjellandsby på 1300 meters høyde er neste anbefalte stopp. Parker ved veikrysset med GC-600, og ta en forfriskning i Bar Casa Melo som ligger noen meter mot vest fra krysset.

Baren er populær også blant syklister, vandrere og fjellklatrere som finner nok av utfordringer her oppe i fjellene.

Roque Nublo må besøkes

I Ayacata forlates GC-65 i det GC-600 følges i mange krappe svinger opp til skaret på toppen av fjellryggen ved La Goleta (38 kilometer).

Hvis en times lett vandring ikke er for drøyt er det nesten umulig å komme unna en tur opp til Gran Canarias mest kjente naturlige landemerke, Roque Nublo.

Som en ensom kjempe reiser den gigantiske monolitten seg mot himmelen fra en platå 1750 meter over havet. Aller flottest er det å være her oppe nær solnedgang.

Parker på parkeringsplassen i skaret. En god sti merket med skilt i stikryssene fører vestover opp til foten av klippen. Hold til venstre i første stidele etter 15 minutter, og til høyre på toppen av et skar noen minutter senere der en fantastisk utsikt åpenbarer seg mot sør.

Stien flater snart ut på et vidt, åpent platå med virkelig høyfjellspreg.

Forbi klippen er det også en utrolig utsikt ned i Tejeda-dalen som vi også vil besøke ved en senere anledning, og videre mot vest mot den markante Altavista-toppen og de øde Tamadaba-skogene lengst i vest. Også til dette spennende området finner vi veien om noen uker.

Los Hornos-demningen

Fra La Goleta er det bare 400 meter videre til neste mulige strekk på beina. Fra den lille parkeringsplassen i den første krappe høyrekurven er det en kjekk liten rusletur 400 meter ned til Los Hornos-demmingen.

Gå over demningen på en bred gangvei og slapp av i total ensomhet midt i Gran Canarias fjellverden.

Llanos de la Pez

Vel tilbake i bilen gjenstår bare 3 kilometer gjennom flott furuskog til et av Gran Canarias flotteste piknikområder, Llanos de la Pez.  Idyllisk beliggende i høyfjellet på 1700 meters høyde er dette et populært utfluktsmål for lokalbefolkningen i helgene.

Da er også den sjarmerende baren åpen. For de som er grillfantaster finnes griller til fri avbenyttelse.

Turstier fører herfra i mange retninger. For en full oversikt se vår bok «Gran Canaria Fotturguide (3. utg.)». En fin og lett vandring for en siste strekk på beina fører opp gjennom skogen til Refugio Diaz Bertrana (ikke åpent for allmenheten).

Turen starter der en kjerrevei tar av sørover fra GC-600, ca. 150 meter mot vest fra innkjøringen til baren (ca. 50 meter etter kilometermerke 8).

Følg den smale kjerreveien som er dekket av furunåler slakt oppover langs en skråning kledd med furuskog. Etter en snau kilomter er turmålet nådd. Nyt stillheten i de dype furuskogene før returen går samme vei.

Fra svingen nedenfor bygningen fører for øvrig en bratt sti opp til det høyeste punktet på øya. Dette er ingen lett rusletur da 150 høydemeter må overvinnes.

GC-605 byr på spenning

Etter å ha nytt de flotte omgivelsene er det på tide å tenke på returen. Mange andre spennende opplevelser venter i Gran Canarias fjellverden. Med nok inntrykk for en dag er dette noe å se fram til på neste tur.

Returner derfor samme vei til Ayacata. Eventuelt kjør mot nord til Las Palmas, eller mot øst ned til Telde.  Dette er kjøreruter vi vil omtale senere.

En ny stopp på Bar Melo i Ayacata for en cafe solo eller to er gjerne nødvendig for å bestemme seg for returruten herfra. Det enkleste valget er samme vei tilbake.

De som trenger litt spenning kjører forbi Bar Melo, og tar så til venstre i krysset med GC-605 kort etter.

En behagelig kjøretur i fantastisk og øde natur venter de første 15 kiometer. Deretter bærer det bokstavelig talt utfor stupet ned til Mogán-dalen der en kort kjøretur fører tilbake til sørkysten.

Vi skal ikke si noe mer i denne omgang. Men hvis du har kjørt Trollstigen og ikke likte den veistrekningen  er det et godt tips å returnere samme vei, langs GC-65 og San Bartolomé til sørkysten.

De som leste våre artikler om fotturer i Canariajournalen sesongen 2015-2016 vet hvorfor. Dere andre kan leve i spenning til vår senere artikkel der vi beskriver ruten i detalj.

Hvis GC-65 følges tilbake er motorveien GC-1 ved Playa del Inglés nådd etter ca. 85 kilometers kjøring. Ren kjøretid avhengig av erfaring med svingete fjellveier totalt tre til fire timer.

Bilturer på Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut vandreguider for Gran Canaria som også har med beskrivelser av bil- og sykkelruter. Forfatterne av bøkene, Pål H. Gjerden og Emma Arthur, skriver i vinter om bilturer på Gran Canaria for Canariajournalen.

Begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.

Bøkene selges hos bokhandlere og på Frifotforlag.no.