Biltur på nordvestsiden av Gran Canaria

På dagens tur utforsker vi det ukjente nordvestre hjørnet av øya. Dagen starter med et besøk i en typisk kystlandsby uten turistpreg, en titt på severdigheter i Gáldar og en snartur innom en sjarmerende badestrand.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Deretter bærer det opp i det grønne høylandet der sauer og kuer er i flertall.

Etter å ha funnet veien tilbake til kysten langs bortgjemte sideveier, avsluttes dagen med sightseeing i Santa María de Guía.

Langspurt på motorveien

Fra avkjørsel 56 (Arguineguin) følges motorveien GC-1 mot Las Palmas. Etter 52 kilometer, videre langs motorveien GC-3 til Arucas.

Når motorveien ender (69 km), fortsett nordover langs GC-20 til krysset med kystveien i nord (GC-2) etter 71 km. Ta her til venstre, vestover.

Firefeltsveien fører snart langs kysten, der falleferdige hus klemmer seg inn mellom kjørebanen og de frådende bølgene i havkanten. Det er ikke mye som minner om turistluksusen i sør.

Landsens Gran Canaria

I avkjørsel 15 (78 km), ta av langs GC-751 mot San Felipe, og følg første vei mot høyre ut av rundkjøringen. Den smale stripen med hus som utgjør El Roque balanserer på toppen av klippene på den smale landtungen som strekker seg ut i sjøen mot nord her.

Veien går i sjøkanten fram til landsbyen San Felipe. Her er det kun det ekte landsens Gran Canaria som er å se, nøkternt og med et til dels forfallent preg.

Parker nær enden av den langstrakte, smale klyngen med hus i landsbyen (80 km), rett etter en bussholdeplass der en gangvei leder et kort stykke ut til havkanten. Ta gjerne en rusletur i strandkanten for å strekke på beina.

Returner samme vei til GC-2, og fortsett vestover. Den smale og flate kyststripen viker snart plassen for bratte klipper der forrevne åser strekker seg helt ut til havkanten.

Veien går her gjennom en tunnel og over et par spektakulære broer.

Labyrint i Gáldar

Ta av fra GC-2 i avkjørsel 25 (Gáldar/Sardina), etter å ha passert nedenfor sentrum av Gáldar som ligger lunt til i sørskråningen av fjelltoppen med samme navn (91 km).

I første rundkjøring, følg skilting til Gáldar og Cueva Pintada mot høyre.

I krysset 100 meter senere, ta til venstre langs Calle Maninidra (følg skilting til parkering for Cueva Pintada). Etter 300 meter, følg Calle Guaries mot høyre (gaten rett fram er enveiskjørt i motsatt retning).

Ta til venstre i første kryss, kjør forbi vestsiden av kirken og kom til en parkeringsplass på høyre siden 50 meter senere.

Majestestisk kirke

Gå tilbake til kirken, Iglesia de Santiago de los Caballeros, et av de prektigste kirkebyggene på Gran Canaria.

Denne er også et mål for pilegrimsruten til fots, som starter i Maspalomas.

Historisk innblikk

Et besøk på museet Cueva Pintada og det arkeologiske utgravingsstedet med samme navn anbefales. Dette ligger et kort stykke unna.

Fortsett rett fram på høyre side av parken (Plaza de Santiago) etter kirken, og gå til høyre langs Calle Tagoror. I krysset etter 50 meter, hold til venstre noen få meter og så til høyre et kort stykke fram til inngangen til museet.

Fascinerende hulemalerier

Cueva Pintada er en menneskeskapt hule med hulemalerier som var bebodd av urbefolkningen på øya (kalt «Los Canarios»). Området var gjenstand for utgravinger i 24 år.

Museet er reist over restene av den gamle bosettingen Dette kan tas i øyesyn ved å følge en hevet gangplattform rundt denne inne i dagens museumsbygning

Til Sardina nummer to

Etter besøket, sving til høyre ut av parkeringsplassen, til venstre i første kryss langs Calle Reina Arminda og så til venstre i neste langs Calle Guillen Morales. Fra etterfølgende kryss kjør samme vei som på vei inn i byen tilbake til første rundkjøring.

Fortsett mot høyre på GC-202 til Sardina del Norte. Navnebroren i sør befinner seg for øvrig nær Vecindario sørøst på øya.

Når tettstedet er nådd, følg skilting for GC-202/sentrum av Sardina/Puerto til en bred gate med mange parkeringsplasser på begge sider der havet kommer til syne (99 km).

Sjarmerende strand

Følg gaten videre rett fram og mot høyre der den smalner ned til en flott liten sandstrand, omgitt av fargerike bygninger ved foten av bratte klipper. Et bad er ikke en dum ide hvis badebuksen ikke er gjenglemt.

Et par restauranter kan stille sulten hvis det allerede er på tide med lunsj.

Fra hav til hei

Returner samme vei til krysset med GC-2 (105 km).

Følg veien mot Agaete, og ta av i krysset etter 108 km (følg skilting for GC-220). I første rundkjøring på toppen av avkjøringsrampen, til venstre over motorveien, og så rett fram langs GC-220 skiltet til Caideros og Juncalillo.

Til høylandet

Det bærer snart bratt opp over grønne, åpne åssider i mange svinger, og over vide gressletter der kuer og sauer beiter. Bli ikke overrasket om en gjeter dukker opp med sin flokk. Selv om rovdyr ikke er å finne holdes yrket fortsatt i hevd med stolthet.

Blomsterost, en ost av ku- og/eller geitemelk smaksatt med blå tistel er en spesialitet fra området. Dette er høylandet som minner mer om Sveits enn den travle turistøya Gran Canaria.

Veien fører gjennom Los Silos, Hoya Pineda, El Saucillo, San José de Caideros og Fagajesto, alle små landsbyer som knapt består av mer enn noen husklynger.

Balansegang på kanten av stupet

Passer Fagajesto som ligger fint til på en åsrygg etter 123 km, og kom til et kryss 700 meter senere nede i et dalsøkk. Markene her er et spesielt flott syn om våren når de er overstrødd med ville blomster.

Sving her til høyre, skiltet til El Hornillo.

Den smale veien krangler seg snart fram langs fjellsiden. Utsikten ned Agaete-dalen blir bedre og bedre. Stopp når sjansen byr seg for å nyte utsikten da det bare et par steder er parkeringslommer som gjør det mulig å stoppe på en sikker måte.

Til «ørneredet»

Etter 128 km, kom til et kryss der skilt viser vei til El Hornillo. Sving krapt til høyre.

Veien fører for det meste langs en fjellhylle ned til den lille bosettingen som klorer seg fast i fjellsiden (129 km).

Dramatisk utsikt

Utsikten ned i Agaete-dalen fra kirkeplassen som balanserer på kanten av et stup er dramatisk. Bunnen av dalen er her ikke noe annet enn en smal ravine.

På sørvestsiden tårner Tamadaba-massivet seg opp over dalen. Det høyeste punktet her er Pico de la Bandera på nesten 1500 m.o.h. I det fjerne er havet godt synlig i vest.

Et lite pensjonat drevet av en svensk kvinne, Nina, sammen med Nico fra Italia har nettopp åpnet her. Ifølge vår lokale kjentmann Rafa Molina er det mulig at de disker opp med noe å spise eller drikke selv om man ikke er overnattingsgjest.

De som trenger å få gang på lungene kan ta en fottur ned dalen til El Sao og tilbake langs turrute S-98.  Regn med halvannen time tur/retur, og en stigning på et par hundre høydemeter tilbake opp.

Turen kan anbefales på det sterkeste da den fører ned langs den villeste delen av ravinen der ingen veier er å se.

Vann i overflod

Veien er en blindvei så returen går samme vei. Tilbake i siste kryss hold til høyre langs GC-217, skilt viser vei til Las Presas og Artenara.

Etter 250 meter nedoverbakke passeres en dam på høyre side. Dette er Presa de los Pérez.

Fottur rute S-98 kan følges over dammen og så langt man måtte ønske opp gjennom skogen mot Tamadaba. Stien fører helt opp til nesten 1500 meters høyde på den høyeste toppen i Tamadaba-fjellmassivet.

Dette er en tur på rundt tre timer tur/retur og en stigning på 700 høydemeter. Se vår bok «Gran Canaria Fotturguide 3. utg.» for detaljert informasjon og kart med stor målestokk.

400 meter etter å ha passert demningen for neste reservoar (Presa de Lugarejos) leder veien nedenfor Centro Locero de Lugarejos, et senter for pottemakeri.

Gjensyn med Artenara

Passer det tredje og siste reservoaret (Presa de Coruña) etter 134 km. Fortsett til venstre langs GC-215 mot Artenara i et kryss en kilometer senere. Denne leder langs toppen av en smal rygg opp til Artenara (140 km).

Som omtalt i en tidligere artikkel i høst, er det mye som er verdt å få med seg her hvis det er nok tid igjen av dagen. Hvis det ikke er ønske om en stopp, følg GC-21 gjennom sentrum og videre mot øst i retning mot Teror.

Fra Artenara er det blant annet mulig å følge en lokal turrute opp til Montaña Artenara øst for landsbyen. Ruten kan by på en fantastisk utsikt over Tejeda-krateret, og en nervepirrende balansegang på kanten av den vertikale fjellsiden som faller mange hundre  høydemeter ned i dalen.

Vulkansk besøk

GC-21 følger stort sett skogkanten, høyt oppe over smale, åpne daler med åkerterrasser fram til det spektakulære utsiktspunktet ved Mirador Pinos de Gáldar (148 km).

Det vulkanske krateret er overraskende stort, og kan by på et fargespill i rødt, oransje, brunt og sort. Utsikten strekker seg over nesten hele nordkysten, fra Las Palmas i øst til Gáldar.

Bruk god tid på å nyte utsikten, og dette er også en fin plass for en piknik. Det finnes rett nok ingen benker og bord, men muren ved utsiktspunktet er en grei plass å sette seg ned på.

Også herfra går det vandringsruter i flere retninger.

Oppdagelsesferd

Etter å ha nytt utsikten, kjør et kort stykke østover langs GC-21. Sving så ned til venstre langs GC-70 mot Fontanales. Veien fører ned bokstavelig talt langs kraterranden der det er en liten parkeringsplass og et utsiktspunkt.

Forbi fin furuskog, grønne enger og åkerlapper leder veien ned til et kryss med GC-702 til Juncalillo (153 km).

Ta til venstre, og fortsett på veien som runder en dal med furuskog og gresskledde, pyramideformede åsrygger. Ingen ting minner om det bildet de fleste turister har av naturen på øya.

Piknik?

Vær oppmerksom i en krapp venstresving i skogkanten i det veien svinger seg ut av dalen 3,5 km etter krysset med GC-70. Turen fortsetter her til høyre langs en smal asfaltvei.

Rett etter krysset passeres piknikområdet Monte Pavón. Medbrakt niste kan nytes på piknikbord i skyggen av høyreiste furutrær.

Videre snirkler veien seg ned forbi spredte småbruk og åkerlapper til et kryss der GC-70 påtreffes vest for Barranco del Pinar (158 km). Hit er det ikke mange turister som finner veien.

Montana Alta

Ta til venstre, og kom etter et par kilometer til landsbyen Montaña Alta (160 km). En sjarmerende, om ikke spesielt vakker plass.

En stopp i en av de rustikke barene hører med, og det finnes et par tradisjonelle restauranter helt uten turistpreg langs hovedgaten.

Tilbake til nordkysten

Herfra bærer det igjen ned over grønne, åpne åser med jordbruksland og spredt bebyggelse til Guía.

Den særpregede, pyramideformede toppen mot nordvest som knapt er ute av syne på vei nedover er Montaña de Gáldar.

Sightseeing i Santa María de Guía

I krysset med GC-292 i utkanten av Guía (172 km), sving til venstre (skiltet til Guía). Fortsett rett fram i rundkjøringen 300 meter senere.

Parker langs gaten i den den vider seg ut etter en krapp høyresving i kanten av den gamle bebyggelsen (173 km).

Gå tilbake til krysset rett før gaten vider seg ut, og gå til høyre langs Calle Marques del Muni. Kort etter, gå til venstre ved Plaza Grande opp til kirken som er verdt å ta en titt på.

Mange av de tradisjonelle bygningene i sentrum er nylig renovert, og malt i mange farger. Det historiske sentrum ble deklarert som et nasjonalt og historisk monument i 1982. Andre historiske bygninger kan også være av interesse å ta en titt på. Se http://descubreguia.com/mapas.html for nærmere informasjon.

Lang vei hjem uansett

Den beryktede kystveien GC-200 til La Aldea er fra tidligere i høst permanent stengt fra El Risco til Playa de la Aldea. Inntil den nye veien med en 3 km lang tunnel åpner på nyåret er det derfor nødvendig å returnere samme vei.

Selv når nyveien åpnes vil det imidlertid være like raskt å kjøre tilbake samme vei. Først når det blir ny vei også fra Agaete til El Risco kan det bli raskere å ta denne veien hjem. Når dette blir er høyst usikkert.

Avkjørsel 56 ved Arguineguin er nådd etter totalt 259 km. Regn med 5 til 6 timer i ren kjøretid.

Et riktig godt nytt år ønskes alle våre turvenner fra oss i Frifot Forlag!

Bilturer på Gran Canaria

Frifot Forlag gir denne sesongen alle anledning til å ta et avbrekk fra det travle strandlivet.  Vi tar deg med på de beste kjøreturene, og til de fineste utsiktspunkt og piknikplasser.

De som trenger en strekk på beina er heller ikke glemt da flere gode forslag til korte rusleturer som et avbrekk på bilturen også er med. Spesielle severdigheter verdt å få med seg omtales også.