Reiselivet på Kanariøyene skal snart gi folk et bedre liv

I en ny strategiplan for turismen på Kanariøyene for 2026-2027 legges det stor vekt på innbyggernes velvære.

Mogan_Puerto de Mogan_havn_par_benk

En pust på benken fra strandlivet og turister.

For turistsektoren er det avgjørende å ta tak i de negative effektene av turismeaktivitet, slås det fast i planen, som ble presentert sist uke av den regionale regjeringens reiselivsdepartement.

"Avvisning av turisme"

Det har vært en viss avvisning av turisme knyttet til den økende oppfatningen av turismens negative virkninger, vises det til i planen.

Den gode sameksistensen mellom turister og fastboende har blant annet blitt truet de siste årene av økningen i ferieboliger på bekostning av boliger for innbyggerne, økende trafikkork og belastning på naturen, pekes det på.

Vil ha innbyggerne med seg

«Det er viktig å få innbyggernes engasjement, og sikre at de oppfatter turismeaktiviteten positivt.», står det i strategiplanen.

For å oppnå dette, er det viktig å sikre at turismen fordeler inntekter på en måte som når ut til samfunnet som helhet, blir det understreket.

Videre står det at det også er viktig at turismen ikke konkurrerer, i konflikt med lokalbefolkningen, om ressurser, og at det ikke påvirker Kanariøyenes identitet og kultur negativt.

Slik skal det løses

Planen er å løse dette problemet med ansvarlighet for turismeaktiviteter, informasjon, og pedagogiske tilnærminger som brukes regelmessig og grundig.

Dette mener reiselivsdepartementet kan fremme større samfunnsengasjement for turisme som helhet.

Skal skape fordeler

Kanariøyene har muligheten til å utnytte turismens verdikjede mer intensivt for å skape fordeler for destinasjonen og dens innbyggere, vises det til.

Målet er at fordelene med turismen skal nå ut til flere mennesker, aktiviteter og territorier.

Dette vil gjøre turismen på Kanariøyene mer konkurransedyktig og bærekraftig, og løfte hele økonomien for øygruppen, hevdes det i planen.

Innbyggere skal komme først

Reiselivsforvaltning på destinasjoner skal ta sikte på innbyggernes velvære, og prioriterer dette fremfor enhver annen indikator, konstateres det.

Boliger, kvalitetsarbeidsplasser, disponibel inntekt, miljømessig bærekraft, infrastruktur og forståelse er stikkord planen legger vekt på for å sikre at fordelene med turisme omsettes til en forbedring av innbyggernes livskvalitet.

Turistene vil ha ekthet

Planen tar hensyn til at tingene turistenes favoriserer er i endring.

De søker nå ikke bare varme, sol og badeliv, men reisemål og produkter som lar dem oppleve unike ting, knyttet til det genuine ved stedene de besøker.

De mest krevende turistene søker i økende grad autentiske og lokale opplevelser.

Eksempler som blir nevnt i planen er kulturbesøk der de kan lære om stedets historie og skikker, gastronomiske turer for å smake på lokale produkter, og besøk på innspillingsstedene til filmer og serier.

Respekt for miljø og folk

En krevende reisende ønsker også å være respektfull overfor reisemålets miljø og lokalbefolkningen, fremheves det.

De vil også kunne nyte turen uten å bekymre seg for omstendigheter eller trusler som setter deres eller andres velvære i fare.

Noen ser også feriene som en måte å få opplevelser som hjelper dem å reflektere, og lære og vokse som individer. Denne måten å reise på, nærmere knyttet til reisemålets daglige liv, har en innvirkning på innbyggernes velvære, og reiser derfor også spørsmål, slås det fast.

Natur må beskyttes

Press på naturressurser og trafikkork i turistområder er aspekter som krever nøye håndtering, ifølge strategiplanen.

En tendens til at turisme konsentrerer seg på visse steder har ikke fullstendig dempet dette fenomenet, slås det fast.

Hovedlinjer i planen

Planen legger også stor vekt på bevaring og regenerering av naturen.

I tillegg vises det at tiltak knyttet til klimaendringene, både for å redusere CO2-utslipp og tilpasse turismen til klimaendringene, er avgjørende for turismens bærekraft.

Digitalisering, innovativ teknologi og infrastruktur blir også vektlagt.

Dette er initiativene

En rekke initiativ er listet opp i strategiplanen:

  • Plan for innbyggermedvirkning.
  • Plan for innbyggerbevissthet.
  • Måling av sysselsetting med kvalitet i reislivssektoren.
  • Innovasjon
  • Støtteplan for bevaring og regenerering av miljø- og kulturarv.
  • Besøkende forvaltning og planlegging ved destinasjonen.
  • Hovedplan for klimahandlinger (måling og registrering av utslippp).
  • Støtteplan for avkarbonisering.
  • Plan for miljøvern og regenerering.
  • Oppdatering av teknologi for turisme
  • Støtteplan for digitalisering av turismesektoren.
  • Bruk av digitale verktøy for å forbedre turistopplevelsen.
  • Kommunikasjon og relasjonsplan for B2B (bedrift til bedrift), for digitale tjenester.
  • Opprettelse av et nettverk av aktører innen smart turisme på Kanariøene.
  • Utvidelse av kapasiteten i reisemålenes område for smart turisme..
  • Bruk av en enhetlig modell for kommunikasjon med turister.
  • Handlingsplan for å støtte ledelsen i å forbedre kommunikasjonen av turistopplevelsen.
  • Arrangements- og sponsorplan, og dens kommunikasjon.
  • Handlingsplan for segmentert og personlig kommunikasjon.
  • Plan for Kanariøyene som «premiumreisemål», og spesifikk plan for kommunikasjon.
  • Oppdatering av kommunikasjonen for Kanariøyenes som merkevare og som merkevare for turisme.
  • Støtteplan for flyforbindelser til Kanariøyene.

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!