Snart blir det tryggere å være syklist i Spania
Endrede trafikkregler som innføres i Spania neste år, skal gjøre det tryggere å være syklist.
Kjøretøy må sette ned farten til 20 kilometer under fartsgrensen når de kjører forbi syklister, sier det nye regulativet som er vedtatt av det spanske trafikkdirektoratet, DGT.
Det vil si at farten for eksempel må reduseres til 70 kilometer i timen i en 90-sone under forbikjøringen.
Regelen om å holde minst 1,5 meters avstand under passering av syklister videreføres fra dagens trafikkregulativ.
Må bytte kjørefelt
På veier med flere enn ett kjørefelt, blir det påbudt for kjøretøy å skifte kjørefelt helt under forbikjøring av syklister.
En annen nyhet er at avstanden til syklister for kjøretøy som ligger bak i bygater skal være minst fem meter.
Totalt hjelmpåbud
Det blir ingen unntak for bruk av hjelm for syklister neste år, unntatt ved «alvorlige medisinske tilstander».
Syklister må også bruke reflekterende eller lysende tilbehør når sikten er dårlig slik at de er synlige på minst 150 meters avstand.
Får sykle mot enveiskjøring
Det blir forbudt å sykle på fortau i urbane områder.
I enveiskjørte gater med en fartsgrense på maksimalt 30 kilometer i timen, blir det lov å sykle mot kjøreretningen.
Når det er køkjøring i gatene, får syklister lov til å passere kjøretøy på høyre side.
Viktig reform
Trafikkdirektoratet har jobbet i tre år med reformen av trafikkdirektivet.
Hovedmålet er å bedre sikkerheten på veiene for de mest sårbare, slik som fotgjengere og syklister.
Et annet mål er å bedre mobiliteten i trafikken.
For elsparkesykler legges det opp til et forbud mot å kjøre på fortau, og for motorsykler skal det bli lov å kjøre på veiskulderen når det er køkjøring i maksimalt 30 kilometer i timen, eller stillestående trafikk.
Det er også snakk om å forby kjøring i venstre fil på motorveier når det er trafikkork eller dårlig vær med forverrede kjøreforhold.
Dette for å gjøre det lettere for utrykningskjøretøy å ta seg frem.
I slike tilfeller blir forbikjøring forbudt.
100-grense på asfalterte sekundærveier med veiskulder på minst 1,5 meters bredde, og på veier med minst to kjørefelt i hver retning er også på tale.
Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!