Det endelige utkastet til lov om ferieboliger er klart

I dag, mandag, presenterte Kanariøyenes reiselivsminister det endelige utkastet til en lov som skal regulere utleie og bruk av ferieboliger.

Feriebolig,vivienda vacacional.

Feriebolig på Gran Canaria.

Lovutkastet har fått hard kritikk fra mange hold med ulike ståsted, både under høringsperioden, og etterpå.

Nå foreligger altså den endelige lovteksten som skal opp til avstemning i parlamentet.

Ambisiøst mål

Myndighetene hevder at målet er å beskytte rettighetene til innbyggerne, garantere dem tilgang til anstendige hjem, og fremme ansvarlig og varig turisme.

Det høres fint og enkelt ut, men er i realiteten et veritabelt minefelt på grunn av de mange motstridene interessene.

Hevder den er balansert

Av den kanariske regjeringen beskrives loven som et balansert rammeverk for bruk av ferieboliger på Kanariøyene.

Formelt heter den, på vaskeekte, byråkratisk språk, «Lov om bærekraftig planlegging for turistbruk av boliger».

I en egen tekst for loven på regjeringens nettsider, blir det gjort forsøk på å svare på de oftest stilte spørsmålene.

Nedenfor kan du lese spørsmålene og svarene, omformulert og forenklet til en mindre byråkratisk og mer folkelig form.

1. Forandringer

Hvilke forandringer innebære loven i forhold til den nåværende reguleringen?

Svaret fra regjeringen er at det ikke settes grenser for kvantitet eller kvalitet.

Lovutkastet støtter behovet for forutgående planlegging fra kommunene, svares det.

Både for å sikre at loven er forenlig med beboerne, og der kvalitet og konkurranseevne tas i betraktning.

Innbyggernes grunnleggende rett til anstendig, tilstrekkelig og rimelig bolig prioriteres, blir det hevdet.

2. Krav til ferieboligene

Hvilke krav må boligene innfri under den nye reguleringen?

Her er regjeringens svar på dette:

Registrering av nye fritidsboliger etter at loven er godkjent, skal gjøres mulig av kommunenes planlegging.

Dessuten vil det bli stilt minimumskrav for kvalitet, tilgjengelighet og kompatibilitet, samt balansen mellom turist- og boligbruk.

3. Eksisterende ferieboliger

Hvordan vil loven påvirke eksisterende ferieboliger?

Svar:

Utkastet skiller mellom eiere som selv bruker ferieboligene og de som ikke gjør det, og kun leier ut til andre via tredjeparter.

For de som bruker boligene selv, skal det lages en prosedyre for at de skal kunne fortsette å bruke boligene på ubestemt tid, i samsvar med dekret 113/2015.

Den eneste begrensningen, er at overføring av utleielisensen ikke er tillatt, opplyses det.

Det vil si at nye eiere, også arvinger, må søke på nytt om lisens.

Eiere som ikke selv bor i boligene, og operatører som ikke eier boligene, kan fortsette som før i en overgangsperiode på fem år fra loven er vedtatt.

Dette kan utvides med opptil 20 år til der det er hensiktsmessig, og i henhold til forskjellige forutsetninger.

4. Begrensinger på antall

Hvor mange prosent av det byggbare boligarealet kan brukes til turisme i henhold til den nye loven?

Svar:

Loven tillater at maksimalt 10 prosent av boligarealet kan avsettes til turistbruk, 20 prosent for La Palma og El Hierro.

Hver enkelt kommunes planlegging bestemmer den endelige prosentandelen i hver befolkningsenhet, by eller tettsted.

Det skal tas hensyn til indikatorer og kriterier for bærekraft.

I visse tilfeller kan grensen overskrides.

5. Betydning for boligkomplekser

Hvilke innvirkninger har loven for sameieboliger (bygninger eller leilighetskomplekser)?

Svar:

Lovforslaget hverken fornyer eller endrer bestemmelsene fastsatt av statlig lovgivning for horisontalt eiendomsregime.

6. Ansvarlighetserklæring

Hva er kriteriene for å få ansvarlig erklæring om å starte en boligs turistvirksomhet når loven trer i kraft?

Svar:

Eierne må legge frem en ansvarlighetserklæring som skal ledsages av en teknisk rapport, og av et byplansertifikat fra kommunen, som sikrer at kravene i den nye loven overholdes.

7. Kommunes rolle

Hvilken rolle skal kommunestyrene spille?

Svar:

Kommunene har ansvaret for å planlegge gjennomføringen av turistbruk i boliger.

Til dette skal de bruke de fullmakter de allerede har når det gjelder arealplanlegging, innblanding i eiendomsmarkedet og klassifisert virksomhet.

Det er kommunene som skal bestemme hvor mange, hvordan og hvor.

De skal også kontrollere og verifisere etterlevelse av regelverket.

8. Uegnede boliger

Hvilke typer boliger er unntatt fra bruk som fritidsboliger?

Svar:

Vernede boliger (sosialboliger), boliger som ikke er inne i planleggingen (uregistrerte), og de som ligger på mark med høye miljøvernverdier, er blant boliger som ikke er egnet som ferieboliger.

9. Lovens fordeler

Hva er de viktigste fordelene med den nye loven?

Regjeringens svar:

Loven søker å stoppe den ukontrollerte veksten av ferieboliger, og balansere turistbruk med rett til anstendig, tilstrekkelig og rimelig bolig.

Dette vil føre til bevaring av det urbane og generelle miljøet på øygruppen, og garantere bærekraftig reiselivsutvikling, hevdes det.

Dansen fortsetter

Selv om det endelige lovutkastet forlegger nå, er siste ord neppe sagt i denne betente saken.

Interesseforeningen Ascav, som representerer eiere og utleiere av ferieboliger, varslet nylig at de vil legge lovutkastet frem for EU-kommisjonen.

Mange av kommunene har også uttrykt misnøye gjennom kommuneforeningen Fecam.

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!