Handelsforening slår tilbake om drittlukt i Playa de Mogan

20. juli gikk ordføreren i Mogan kommune på Gran Canaria ut med påstander om at restaurantene og hotellene bidrar til at luktproblemer i Playa de Mogan ikke kan løses. Nå slår restauranteierne tilbake.

Det er særlig i deler av strandområdet i området nærmest elveleiet at det er stankproblemer i Playa de Mogan. Problemet har eksistert i minst 20 år. Foto: Åsmund Ryvik

Ordfører Onalia Bueno hevder at restaurantene kaster fett direkte i avløpssystemet, og at tiltak kommunen har gjort for å fjerne luktproblemene, som har vart i mange år, derfor ikke virker slik de skal.

Utpeker økt mengde avføring som årsak

I to tekster på handelsforeningen i Playa de Mogans (Asociacion Empresarios Playa de Mogan) nettside med tittelen "Den egentlige årsaken til luktproblemene i Playa de Mogan", utpeker foreningen blant annet økte mengder avføring som følge av et nytt hotell og flere turister, og et avløpsanlegg som ikke er konstruert for dette som årsaken.

I teksten blir det vist til at hver person i gjennomsnitt klemmer ut 150 gram fast avføring og to liter urin hvert døgn. Dette blir satt i sammenheng med åpningen av et stort Radisson Blu-hotell i Playa de Mogan i desember, som har sengeplasser til nærmere 1.000 gjester.

Et kjapt regnestykke viser at et fullsatt hotell vil gi nærmere 2.000 liter urin og 150 kilo fast avføring per døgn. I realiteten vil det neppe være fullbelagt store deler av tiden, men kan være temmelig fullt i påsken, julen og under ferieavviklinger.

Ble lovet at problemet skulle fikses

Foreningen viser til at det under valgkampen i 2015 ble lovet at avløpsanlegget skulle forbedres og at vondlukten skulle forsvinne.

Handelsforeningen påstår at de lokale myndighetene har valgt en destruktiv strategi der de skylder på andre og truer med inspeksjoner og bøter i stedet for å ta ansvar og reagere på de mange rapportene som indikerer at avløpsanlegget ikke klarer å håndtere det økende antallet turister.

Det blir vist til en lekkasje som oppsto på avløpsanlegget i april, da restaurantene led økonomisk, angivelig uten å klage, fordi stranden ble stengt mens reparasjonene pågikk.

Hvorfor ikke først forklare restauranteierne hva gjør galt og hvordan det kan avhjelpes, spør foreningen, og peker på at løsningen er veldig enkel: Det er nødvendig å ringe et selskap som samler inn oljen og frakter den til gjenvinning.

Viser til økonomisk viktighet

I innlegget på nettsidene til foreningen blir det også pekt på at restaurantene og hotellene er hjertet i turistindustrien i området, og bidrar mye til den lokale økonomien.

Det blir vist til at det betales 40 eurocent per kvadratmeter terrasse per dag i avgift til kommunen for bruk av offentlig mark, og 54 cent i avløpsavgift per kubikkmeter vann som blir brukt.

I tillegg kommer avgift for avfallshåndtering på mellom 635 og 1.300 euro i året, avhengig av antallet kvadratmeter bedriften har, og en kostnad på mellom 1,23 og 2,68 euro per kubikkmeter vann.